Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-12-01, 19:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Ovanligt varmt

Hela november har det varit otroligt fint väder här hos oss. Precis LAGOM varmt, med det menar jag att man kan sitta ute och dricka sitt morgonkaffe utan jacka, man kan åka moppe utan jacka, man kan gå kvällspromenad utan jacka...

Det är inte bara temperaturen som räknas, förstås, utan det har varit lagom friska vindar, lagom med moln och lagom med regnskurar på natten.

För bra för att vara sant, kanske. Få se hur länge det håller i sig.

Jag läser om snö och kyla och trafikkaos i Sverige. Det är inget jag vill uppleva igen, varsågoda och behåll snön norr om Alperna, så gärna.

Turistsäsongen är över. Vi har många klättrare fortfarande, men dem har vi liksom nästan adopterat, de passar fint in i stadsbilden. De där andra lustiga typerna som fyller utflyktsbåtarna om sommaren, de där med rödbrända näsor och konstiga hattar och en stressad guide som drar dem efter sig, de är hemma i nordeuropa igen. Vi ska bli glada att se dem nästa sommar igen, när vi har tröttnat på att se stängda serveringar i Masouri och tomma stränder på Telendos och vintervilande moppar utanför uthyrningsställena.

Valet är över. Besvikelsen över utgången har förändrats till beslutsamhet att utöva effektiv opposition. Alla förslag som verkar bra ska vi rösta ja till. Korkade förslag ska vi sakligt bekämpa... ( "Vi" är min kompis Irini som fick plats i fullmäktige. Själv fick jag slutligen 46 röster, men jag kan heja på från åskådarplats!) Från helt icke-neutralt håll har jag hört att de som vann gruvar sig rejält, för det är en otroligt svår uppgift de har fått.

Bergsvandringarna har börjat igen. I söndags gick vi längs bergsryggen på norra delen av ön, mot en stor grotta vid Sikati, och satt länge och såg ut över havet och Leros, delande choklad och mandariner med varandra. Lite ömma vader nästa dag ...

Ett lugn ligger över ön.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:34.