Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-03-20, 22:31
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: God mat på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Yanna som bor där nere borde väl ha en del bra aktuella tips.

Eva
Ja visst har jag tips, men det är inte alltid jag kollar skylten som hänger vid tavernan eller restaurangen, så det är inte säkert att jag alltid vet namnet på stället....kan iof ta reda på det. Men typiskt för ställen med bra mat är att det känns föga lockande, inget flörtande om fin inredning eller annat tjafs...oftast är det bara greker som äter på de bästa ställena...som sagts så många gånger! Antingen väljer du god mat eller "mysig atmosfär"/turistställen, men även grekställen kan ligga vägg i vägg med "Lady & Lufsen-stället" Väldigt svårt det här! Till slut är det allt för många som väljer efter mysfaktorn...maten kommer i andra hand. Eftersom jag bor här året om bryr jag mig inte särskilt mycket, ibland blir det Lady & Lufsen ibland blir det grekstället, jag har ju hur mycket tid som helst o missar inget, men är man här 1 eller 2 veckor så blir det en annan sak.
Jag kan rekommendera dessa till att börja med:
Parastratima, bakom fontänen
Stellas kitchen, souloiu street
Samaria, strandpromenaden
Minarez, vid minareten
Nu kommer såna jag inte kan namnet på:
Spiken, Olivduken, skrikiga dottern...knäppa egennamn men på samma gata alla 3 o det finns bara dom 3 på den gatan, Grigoriou, utmed gamla stans inre gräns. En grekrestaurang bredvid Forthnet, återkommer om namnet, som jag inte minns. Greker säger att stans bästa fiskrestaurang är Erotokritos i venetianska hamnen, men jag har inte varit där själv, dom är dyra! LaRenzo i Old Town är jättebra också.
Det finns egentligen många om man kan titta sig mätt på vita dukar, fast även vita dukar kan ha god grekisk mat! Som sagt...svårt att rekommendera eftersom alla inte är ute efter samma sak.
Ingen blev väl klokare av de här tipsen?

Yanna
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.