![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Stadsbussen går till ett område som där bergen höjer sig som en tröskel till Vita bergen i bakgrunden. Bara vissa turer går dock in på småvägarna mot Varipetro, så de blev till att gå.
![]() Längs vägen växte underblomman som stänger sina blommor på dagarna. ![]() (I Kalimeras botaniska trädgård kan man se när blommorna öppnat sig: http://www.kalimera.nu/grekland/natu...is_jalapa.html ) Här syns "Varipetro-området", med Marmara, Limnoupouli och Potistiria. Uppe i Therisos-bergen ovanför sökte man skydd i ofärdstider. ![]() Längst bort vid foten av bergsryggen ligger Varipetro. Här har många kretensiska hjältar växt upp, som var behjälpliga mot ockupanterna, och varav många deltog i befrielsekrigen i Makedonien, och befordrades, så att det är med stor respekt man stiger in på kafeionot där man kan träffa dessa hjältars ättlingar. ![]() Här försöker jag se var vägarna går upp i bergen, men då ser jag också något som ser ut som ett kloster som klättrar i sluttningen. Det ser verkligen intressant ut. ![]() Jag söker en ledtråd att nysta i , och finner denna träskylt ... ![]() Här är den: cikadan som låter som man drar en spik mot en kam - om det är en som spelar, men i olivlundens träd var det nu fullt av dessa, vilka alla stämde in i en öronbedövande kakafonii i eftermiddagens värmebölja. ![]() Oavsett cikadornas temperaturstyrda sorl var klostret och omgivningarna en lugn plats. ![]() Mastixbusken utsände en hartsartad doft. ![]() (På Kalimeras botaniska trädgård kan man även se frukterna: http://www.kalimera.nu/grekland/natur/mastixbuske.html ) Klostret verkade fullständigt slutet. Inte en människa syntes till. ![]() En mycket välskött trädgård fanns omkring. ![]() Här fanns en äppel-liknande frukt som ser ut som kaki, eller persimon, och blir orange när den mognar. Den är god först som övermogen då den är riktigt mjuk. ![]() Det här "äpplet" behöver väl ingen närmare presentation. ![]() Här stod celebriteterna på rad. Myrten - en riktig antikvitet (samma namn på grekiska), har använts i segerkransar och för framställning av myrten-olja. ![]() Området var rikt på grottor. ![]() Lättgånget även under dagshettan. Det går även att Ktel-bussen från Chania centrum mot Limnopouli (Aqua Park), och be föraren stanna vid avtagsvägen inte långt innan Aqua Park, ev. åka med egen bil ända fram. ![]() I detta skyddade område fanns många av dom träd och buskar som ingår i macchian : Kermes-ek ... ![]() Så här kan det ha sett ut förr i tiden över mycket större områden än vad som är dagens verklighet. ![]() ... Sten-ek ... ![]() ... Lager ... ![]() Vägs ände. Senare har jag förstått att det bara står "jakt förbjuden", ![]() och det är möjligt att fortsätta upp i bergen. ![]() En barmhärtighetsinrättning i en jobbig backe. ![]() I grottan var inbyggd en kyrkolokal. ![]() Grottan erbjöd skugga. Vilket säkert dom första stenåldermännniskorna förstod att dra nytta av: "Makarernas land - Paradiset" , som deras land skulle komma att kallas av dom antika grekerna. ![]() Dom här bladen skulle lätt kunna tas för lager på avstånd, men är sågade och spetsiga, och ser alltså mest ut som det vore Smultronträd (en ljungväxt ) , som också hör till Macchian. ![]() På tillbakavägen stötte jag på något som gör att jag motbevisar mig själv: ![]() Jag har skrivit någon gång att det saknas mårddjur på Kreta (utom stenmården), men tydligen finns även grävlingen . (Huvudet är till vänster.) |
|
|