Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-12-17, 16:05
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010
Standard Julhälsning 2011

Solen skiner och det blåser friskt. Tomtar klättrar över balkongräcken och ut och in genom småhus, och julgranar fattas inte, fint dekorerade, ofta med blinkande lampor i varierande rytmer.

Apelsinerna på trädet är fortfarande sura och hårda , men går att skära i småbitar och koka till "citronvatten" , bra för kroppens ph-jämvikt.

Längs vägen finns också denna Oxalis, en storvuxen Harsyra, som är mer allmänn på nordligare breddgrader.

Här finns ännu många outforskade avvägar.

Mor har ofta något vilt grönt på gång.

Ofta står hon och talar mer grannen över denna skiljemur.

Min post hamnar i bästa fall på fönsterbläcket till vänster, om det inte regnar och blåser hårt.

Idag frestades jag att köpa lite färsk fisk i Chania centrum.

Den större fisken är Gopa - ser ut som präktiga sillar, men heter i mitt lexikon "oxögonfisk". Dom mindre fiskarna är Marida (eng. pikarell), som säkert går att marinera till ansjovis, men jag känner den bäst som friterad på ett avlångt fat med citron och vitt vin. Det här är kvalitétsfisk som är inhemsk i medelhavet.
Katterna blev tokiga av lukten och bet sig igenom plast och papper, och upphetsade så att dom morrade och ylade måste jag försöka slita loss dom och få undan fiskpaketet. Visst ska dom få någon färsk fisk till jul, men dom ska inte äta plast och papper.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:19.