Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2012-08-19, 10:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 725
Standard Det här med kvitto...

Nyss hemkommen från Kreta, vill jag gärna förmedla följande episod. Vi tillbringade vår sista natt i Chania. Dottern var rejält trött på grekmat och ville ha pasta - Comprende! Spagettin som finns på grekställen á la "tomato sauce" eller "minced meat" dög inte. Det skulle vara riktig italiensk pasta.
Italienska restauranger lyste dock med sin frånvaro. Vi hittade dock ett ställe nära hamnen. Hamnområdet ville vi helst undvika, utan vi ville helst ha nåt i gränderna. Men nu började vi bli trötta, så det fick bli detta etablissemang. Veneto, som stället hette, såg jättemysigt ut.

Vi beställde in pizza och pasta, samt en flaska av husets rödtjut. Mozzarellapizzan var rätt smaklös, men pastarätterna var rätt ok. Tortellinin var faktiskt riktigt god! Dotra blev nöjd.
Vinet. Nja, ett riktigt lågkvalitetsvin av den sämre sorten. Och det hade de mage att ta 16,50€!!! Kände mig rejält uppskörtad där.

Så skulle vi då betala. En handskriven nota, landar på bordet. På en så "fin" restaurang som denna, halade jag upp kortet (det var inte billigt!). Då det dessutom var sista kvällen, ville jag inte plocka ut mer € än nödvändigt.
Hovmästaren - en kopia av figuren Carl i filmen "Upp" - ger mig ett snett leende och säger "We only accept cash!". Jag förklarade då att jag inte hade kontanter nog, utan ville ta det med kortet. Han var omedgörlig. Endast kontanter gällde. Nu var det min tur att härskna till. Sonika begärde jag då att få ett maskinutskrivet kvitto.
Blev karln sur, eller? Han tog den handskrivna notan, rev den i bitar och stormade ut.
En lång stund senare, var han tillbaka, med ett maskinutskrivet kvitto (som lustigt nog var 1€ billigare!). Efter att ha fingranskat alla poster, betalade jag då notan (rätt skönt att bli av med alla småpengar iaf ). "Carl" rafsade ihop stålarna och sa inte ens hejdå.

Nu fick iaf grekiska staten in lite skattepengar.

Veneto är dock inte ensamma om handskrivna notor. På hela veckan fick vi bara ett maskinskrivet kvitto. Resten var handskrivna, av den gamla modellen.

/Netwolf
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT