![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Intressant artikel om Greklands minskande turism.
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10114800 Några kommentarer om de fakta som berörs i artikleln. På några år har Grekland tappat 260000 resande från Sverige. En försiktig beräkning: 260000 resande * 14 dagar * 350 SEK/dag = 1,3 miljarder (SEK) minskning och det bara från Sverige. Vore jag grekisk turistminster skulle jag nog ha lite ont i magen. Grekerna är lite desparata och anslår 240 miljoner på en europeisk marknadsföring som skall locka turisterna tillbaka. Är det för sent?? Svårt att säga. Greklands tapp på 260000 resor från Sverige uppvägs inte av uppgången för Turkiet, Kroatien, Rumänien och Bulgarien (plus 162 000). De svenska resvanorna har nog förändrats i grunden och de resvana och kapitalstarka (nåja) 40talisterna kommer nog aldrig att återvända fullt ut till Grekland utan resorna går till andra och längre bort belägna resmål. Jag drar i alla fall mitt strå till stacken att försöka vända trenden. Ser fram mot övärlden runt Samos i tre veckor i mitten av juni. /pawik |
|
|