Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2014-03-12, 18:34
eilenna eilenna är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2014
Standard Ö-tips, boende, båtpriser och lite till

Hej

I år funderar jag på en öluff tillsammans med min 13-åriga dotter. Vi ska vara iväg ca tre veckor från midsommar och framåt. Jag lusläser här på Kalimera och blir mer och mer inspirerad av allas inlägg och tips, men det innebär även en del ”beslutsångest”. Vad kan passa oss? Vad kan jag få för tips från er, alla greklandsfantaster? Givetvis är smaken olika men någon kanske känner igen sig, och kan tipsa mig, om jag beskriver oss och vad vi önskar när det gäller resmål/öar.

Vi är ryggsäcksfolk/budgetresenärer som de senaste sju åren rest runt i bl.a.Turkiet, på södra Kreta, och båtluffat i Kroatien.

Vi föredrar klapperstensvikar och klippbad framför trånga solstolsstränder. Sandstränder som sådana är dock helt ok.

Vi gillar genuina byar och lokala marknader och hyr gärna bil eller cykel.

”Familje- och barnvänligt” är inte vår grej.

Vi bor hellre lokalt än i turistanpassade områden.

Lägenhet med pentry är ett måste för vi lagar mat själva ibland.

Vi föredrar variation och att upptäcka det oförutsägbara framför bekvämlighet.

Jag funderar dock på att vara något mer ”bekväm” i år, än vad jag vanligtvis är, och boka boende i förväg. På booking.com får jag nämligen uppfattningen att det finns en hel del billiga och bra alternativ på olika öar (1500-2500 för 7 dagar). Vad är er erfarenhet, tjänar man ekonomiskt på att boka boende i förväg? Sedan har jag tittat på biljettpriser på båtarna. Det verkar vara ganska dyra biljettpriser från Rafina/Pireus till öarna. Har jag rätt eller fel? Är det mer ekonomiskt att lägga upp sin resrutt hemma och boka båtbiljetterna tidigt och hemifrån, eller är det samma pris om man köper biljetten på plats?

Tackar ödmjukast dig/ni som har tid och lust att svara!
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.