Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-05-12, 16:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Thessaloniki direkt!

Jag säger bara WOW! Vilken stad detta är. Vi som älskar Aten av hela vårt hjärta blev glada att Thessaloniki är så annorlunda. Vi kommer aldrig att behöva välja den ena stan elled den andra, bara välja BÅDA.
Efter en snabb och som vanligt trevlig flygtur med RA landade vi igår ca kl 11 i Thessaloniki. På flyget fanns också TobbeS och laero som ska skåda fåglar en vecka 30 mil nordost om T. Buss till centrum 3 euro för båda och sen 10 min promenad till hotellet, där vi fick välja rum i princip då vi skulle stanna 10 nätter. Vi bor på våning 7 ( jättebra motion för mig som inte gillar hiss), med utsikt över en arkeologisk utgrävning. Kanonfint! Sen brer det gamla Thessaloniki ut sig ovanför och vi ser Kastro och gamla stan dit vi ska vandra upp i morgon.
Vädret vart efter inchecknig riktigt "Lissiväder" 21 grader ovh ett formidabelt ösregn under några timmar. Det bådade gott och jag kände mig genast hemma ..
Vi tog en promenad i regnet några kvarter och åt sen gott och billigt, 4 smårätter, bröd, retsina, öl och vatten 21 euro och då fick vi en stor portion glass på huset.
Vi vilade sen ett par timmar då vi misssat en natts sömn pga nattkörning till flyget. Kl 20 sammanstrålade vi med " Claes på Lesvos" och hans fru Carin på en taverna runt hörnet. Där åt och drack vi oss igenom 6-rätters måltid , så gudomligt gott! Vin och tsipouro också till. Vin på huset tillkom, samt stor glassportion på det! Oj så trevligt vi hade! Tack ni båda om ni läser detta!!!
Idag har solen lyst ovh det har varit upp till 24 grader. Vi har promenerat längs havet till Vita tornet. Där tog vi en sightseeingbuss 70 min så vi fick en uppfattning om stan. När vi hoppade av så gick vi till några av sevärdheterna, bla a Galerianus båge och kyrkan Agia Sofia. Kyrkor finns i varje kvarter f ö. Vi åt god lunch med briam, ett glas vin och öl till Claes. 12.50 euro. Det är väldigt billigt här ! Vi har ytterligare promenerat i Ladadika, ett mysigt område som påminner om Psirri/Monastiraki i Aten, men inte alls så nedklottrat. Nu vila! Återkommer.
Lissi
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:45.