![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt att läsa om min gamla studentstad Thessaloniki!
Den bästa staden i Grekland, staden med de trevligaste människorna och staden med den bästa maten i Grekland. Enligt mig alltså... Som du Lissi konstaterar, finns det väldigt många kyrkor i staden, vill tipsa om Agios Demetrios med sina katakomber, Agia Sophia och Rotunda. Finns även många små kyrkor, tex min favorit St Nicolaos Orfanos. (Den ligger dessvärre i Ano Poli, där ni redan strosat runt vad jag förstår av ditt inlägg tidigare). Rekommenderar att besöka Modiano, marknaden i staden, däromkring finns också många trevliga restauranger att besöka. Arkeologiska och bysantinska museet är måsten, men tycker även att judiska museet är mycket intressant då den beskriver den grekisk-judiska befolkningens historia och hur de i princip helt förintades av nazisterna. Sätt er på ett av kaférna på Nikis och studera hur Thessaloniki-borna strosar runt och visar upp sig på kvällarna... :-) Skulle vara trevligt om du kunde lägga upp lite bilder från Thessaloniki, så fler upptäcker denna pärla i norra Grekland! //Outi |
|
|