Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2015-05-13, 18:24
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Härligt att läsa om min gamla studentstad Thessaloniki!
Den bästa staden i Grekland, staden med de trevligaste människorna och staden med den bästa maten i Grekland. Enligt mig alltså...
Som du Lissi konstaterar, finns det väldigt många kyrkor i staden, vill tipsa om Agios Demetrios med sina katakomber, Agia Sophia och Rotunda. Finns även många små kyrkor, tex min favorit St Nicolaos Orfanos. (Den ligger dessvärre i Ano Poli, där ni redan strosat runt vad jag förstår av ditt inlägg tidigare). Rekommenderar att besöka Modiano, marknaden i staden, däromkring finns också många trevliga restauranger att besöka. Arkeologiska och bysantinska museet är måsten, men tycker även att judiska museet är mycket intressant då den beskriver den grekisk-judiska befolkningens historia och hur de i princip helt förintades av nazisterna.

Sätt er på ett av kaférna på Nikis och studera hur Thessaloniki-borna strosar runt och visar upp sig på kvällarna... :-)

Skulle vara trevligt om du kunde lägga upp lite bilder från Thessaloniki, så fler upptäcker denna pärla i norra Grekland!

//Outi
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:30.