Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2023-08-31, 10:51
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Sv: Hälsning från Aten

Masse! Hur kunde du tro att det var dig jag tänkte på …

Det är 34˚ i skuggan. 🥵 Har aldrig tidigare upplevt något liknande. Trots värmen har vi promenerat runt i Omonia, Psirri, Anafiotika och Plaka, kryssat från ena skuggsidan till den andra och druckit mycket vatten - i alla fall min man, själv dricker jag som en fågelunge när det gäller vatten.
Tavernor vi besökt och varit nöjda med är: To Psirri där vi en kväll åt lamm och kyckling. Atlantilos fisktaverna i Psirri, i en smal gränd där vi fick sitta vid något som påminde om ett litet campingbord. Den kvällen åt vi pasta sea food och ugnsbakad Sea bass med grönsaker.
Tavernan vi tyckte bäst om heter Saīta och ligger i Plaka. Där åt vi lunch: god grekisk sallad, tsatsiki, pinfärskt bröd med knaprig skorpa, samt god friterad zucchini - därtill en mycket trevlig servitör.
Dagen efter gick vi tillbaka. Kikade om ”vårt bord”var ledigt. Innan vi hann blinka blev vi hänvisade till bordet av Georgos -servitören - som kom ihåg oss från dagen innan. När beställningen var klar tillade George - och citron till friterade zucchinin. När jag frågade hur han kunde komma ihåg det, fick jag till svar - igår serverade jag fyrahundra gäster, men minns ditt leende. Det smickret svalde jag med hull och hår. 😉
Sista kvällen gick vi till en taverna i Psirri som tidigare dagar varit stängd. Det heter Avli och är inte mer än en spricka i väggen - och inte mycket större när man kommer in där bord och människor trängs på båda sidor av det smala rummet. Vi beställde lite av varje, samt retsina. Mannen tittade upp från sitt skrivande och såg frågande på oss: hade vi druckit retsina tidigare. Leende berättade vi att förr hade vi mjölk i kylen, idag har vi retsina. Mannen såg trots svaret något skeptiskt på oss, förtydligade att den var hemmagjord och lite starkare. Inga problem sa vi.
Vi hällde upp vinet och såg på varandra. Vi hade inte fått retsina utan något ljust rött vin, men fick snart veta att det var retsina. Kan säga att det var första och troligen sista gången vi hällde tillbaka vinet i karaffen

Jag har saknat 2 saker eller rättare sagt 3 saker här i Aten …
Nu på väg till Pireus.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.