![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det er vondt å lese om at Zachari er en av de byene som er hardest rammet. Vi haddee et par fine dager der for tre år siden. Også området som brenner i Mani er ett av våre absolutte favorittområder. Er det noen som vet hvor man kan finne aktuell og detaljert informasjon uten å kunne gresk?
|
|
||||
|
||||
![]()
Athens News Agency er ikke så aller verst, men ikke oppdatert siden 22:40 fredag kveld, - regner med det er noe nytt der når morgenen kommer snart.
ellers så fant jeg litt mer detaljer om brannen/e på cnn http://edition.cnn.com/2007/WORLD/eu...eut/index.html Grusomt! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Varför bränder börjar kan nog som flera här skriver hänföras till både det ganska slarviga slängandet av skräp och cigaretter i naturen samt andra faktorer. Är det över 40 grader varmt och torrt långt ner i marken kan en glasbit starta en större brand som blir mycket svårsläckt. Jag ska gå förbi en kyrka idag och tända ett ljus för alla där nere som förlorat när och kära i tragedin. Eva Senast redigerad av Eva L den 2007-08-25 klockan 07:47. Anledning: Stavfel |
|
||||
|
||||
![]()
Antalet omkomna är enligt grekiska nyheter nu uppe i 40 personer.
Till JohnS: Kollade precis Ert:s sida och där har man ännu inte uppdaterat den engelska versionen men förhoppningsvis görs detta under förmiddagen. //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sedan ca ett år tillbaka kan vi lämna in batterier i behållare som i Sverige. Jag har dock ännu inte riktig koll på var dom finns. I ett par månader nu, här på Kos, har man haft reklam om källsortering. Man var???????? B-M |
|
|||
|
|||
![]()
Øyenvitner sier at det har blusset opp igjen i fjellene, bak Varga/Kalamata i øst! Flammene har videre tatt seg over fjellet slik at de kan sees oppe i fjellsiden fra Avia! Folk i området er engstelige, og noen drar inn til Kalamata for å overnatte.
Dette må være et virkelig helvete!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ett helvete,man kan inte fatta det om man inte är på plats...
Alla dess oskyldiga människor,ja vem kan vara så grym att anlägga såna bränder? Här hos oss i Vounaria är det lugnt än så länge,men lukten av rök ligger tät i luften. |
|
|||
|
|||
![]()
Det är verkligen hemskt med bränderna i Grekland. Jag vet inte alls varför bränderna uppkommit, men jag vill berätta om en konstig lag som finns:
Tydligen finns en lag i Grekland som säger att man får bygga på mark som brunnit. På så sätt går det att få byggtillstånd på mark där det innan brand inte varit möjligt. I Grekland lär det ha varit debatt i åratal om att lagen ska ändras men det finns stora intressen i detta och lagen finns kvar. |
|
|||
|
|||
![]()
Hur kan det vara möjligt att sånt här händer i Europa! Började tänka redan på fredagskvällen att det måste vara något "spericiellt" bakom detta, inte något slags normala bränder. Man tänker nog något om hjälpen från andra länder... åt vem ger man hjälp också... hemska saker.
|
|
|||
|
|||
![]()
Costas Karamanlis tror att bränderna är anlagda. Snart är det val i Grekland också så edt kanske finns en koppling mellan det. Jag ber att det hela slutar.
|
|
|||
|
|||
![]()
När det gäller bränderna i år så är de i en division för sig, bränder förekommer varje år men ej i den här omfattningen.
Att det brinnner under sommaren är vanligt i de södra delarna av Europa. De flesta bränder är anlagda enligt brandförsvaret och gripanden görs varje år och så även nu. Som alla förstår så kan ej närmare 200 "strategiska" bränder starta av sig själva. Grekland har en stor och erfaren brandförsvarsstyrka, men under de här omständigheterna med över 40-gradig värme och kraftiga vindar som ändrar riktning när och hur som helst samt svårtillgänglig terräng så finns det inget brandförsvar i världen som kan kontrollera en sådan här brand på kort tid. Hjälp kommer från flera länder men de sydeuropeiska länderna kan ej sända så mycket hjälp eftersom de också har egna bränder att släcka. |
|
||||
|
||||
![]()
För en liten stund sedan visade man på grekiska nyheter en amatörvideo där 2 misstänkta pyromaner sätter eld på vegetationen och förhoppningsvis kommer man att få klarhet i vilka dessa personer är framöver.
Enligt sambon är det inte alldeles ovanligt med anlagda bränder och en av anledningarna är för att få byggtillstånd och/eller för att kunna skaffa får och getter. Är det skogsbeklädda områden får man kanske inte bygglov och ej heller ha betesdjur gående där. Avslutar med en länk till förstasidan till en av Greklands dagstidningar - Bilden får tala för sig själv http://www.enet.gr/online/dspphoto?id=192836 //Zanét |
|
|||
|
|||
![]()
Värt att notera är att de flesta brandmän är inne på det tredje dygnet utan sömn!!!
|
|
|||
|
|||
![]()
Hej, undrar hur läget är vid Kalamata dit jag snart ska flyga??
Anna |
|
|||
|
|||
![]()
Såg på nyheterna att bränderna är halverade sedan igår.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Jag skall berätta mer med ord och bilder hur det var under gårdagen i min "hörna" så fort allt fungerar som det ska. |
|
|||
|
|||
![]()
Det vete sjutton om man vågar!
Siffran med döda stiger hela tiden,just nu 19. Det brinner riktigt ordentligt vid ΖΑΧΑΡΩ (norr om Kalo Nero). |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle säkert inte våga sova,eller ens kunna det i den situationen.
Riitta |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|