![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Det är vattenransonering i Cykladerna. Tveksamt om vi som turister bör besöka Grekland. Kanske vi bara skyndar på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet. De pengar som tjänas på turismen kanske inte är värda så mycket i det långa perspektivet. Undrar om någon här på forumet känner till om det finns någon hemsida där mer seriösa diskussioner förs om turism i världen?
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Var just ute och kollade läget i byn och nu ser vi hur det brinner på två sidor om byn.Grekerna tar det med ro ännu så länge.Jag kanske är lite hysterisk men jag har placerat ut transportburarna till djuren så att jag lätt skall kunna flytta över dem, det är ju mörkt.Strömmen har varit borta igen.
|
|
||||
|
||||
![]()
Det måste kännas hemskt för er. Hoppas verkligen att det går och få bukt på elden fortast möjligt.
Det har varit en prövningars sommar för alla som bor i Grekland med torkan, värmen och bränderna. Hoppas den kommande vintern ger ordentligt med regn. Riitta |
|
||||
|
||||
![]()
En seriös diskussion om VARFÖR det brinner så ofta i Grekland önskas !
Denna evinnerliga förklaring att någon har "tuttat fyr", den köper jag inte ! Mig veterligen , när det gäller pyromaner , är att det är byggnader , ej naturen som skall brinna ! Jag tror att Grekerna måste rannsaka sig själva. Efter alla dessa år man tillbringat i Grekland , går det inte att blunda för Grekernas hantering av eld och brännbart, såsom cigarettfimpar, soptippsbränning, & dyligt ligger på " Hedenhösnivå "!!! Lägger man därtill dom höga temperaturerna som ibland uppstår , då tänker man ," att dom alldrig lär sig " ! Vad jag vet, brinner det inte av sig självt i naturen , trots hög värme ! Men ... slänger man sopor,glasflaskor, fimpar o dyl, lite överallt, då blir det lätt, i hög värme , antändning !!! Där tror jag problemet finns ! Någon som har någon annan uppfattning ? / Tom |
|
|||
|
|||
![]()
Fra Megali Mandinia kan man se nå at det også brenner mellom Petalidi og Messini!
Hva er det som foregår??? ![]() Jeg er enig med Tom i at det er noe fundamentalt galt med holdningen til brannberedskapen i samfunnet! Jeg har et lite hus i Avia, - nær Kalamata, - og for en uke siden hadde vi en liten brann i nabolaget. Kun 5 - 6 mål brant opp, men ille nok, - og brannen ble slukket av brannvesenet i løpet av en liten time. Lokal-TV var tilstede, og brannfolkene ble intervjuet, og jeg var selv tilskuer til at brannfolkene under intervjuet kastet sneiper i bakken - på branntomta!!! ![]() Vi vet jo alle at flaske-/glasskår er en hyppig brannårsak ute i naturen, - på sommerstid. I Hellas er det flaskeskår og dermed potensielle brannstiftere overalt, og sneiper kastes ut av bilvinduet der hvor det måtte passe, - enten det er i byen eller på tørrsvidde landsbygda. Noen må ta tak i disse forholdene, ....men jeg tror dessverre det er en lang vei å gå. |
|
|||
|
|||
![]()
Det är mycket sorgligt, man gråter nog här i norr när man läser o. ser nyheterna. 41 döda sägs det vara enligt nyheterna i finska TV:n. Det är just i de trakterna vi var o. njöt av på semstern i början av juni.
EU måste skicka hjälp till brandmännen, tycker jag i alla fall, det är ju katastrof. |
|
||||
|
||||
![]()
Visst brukar det brinna i Grekland och visst är man slarvig med fimpar, glas etc men sättet det brinner på och antalet bränder som pågår just nu är något nytt.
Det är något som inte stämmer! Våra tankar går till det grekiska folket och särskilt till de familjer som förlorat anhöriga, sina hem och sina utkomstmöjligheter i form av olivträd, vindruvsstockar etc etc. lars Kriti sti kardia mou Ps Italien har utsatts för något liknande för ett antal år sedan. |
|
||||
|
||||
![]()
Aktuell bild från Nasa
//PO ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På GP:s nätupplaga står det nu att sju av totalt tio gripna personer är anhållna för brandanstiftan.
Ytterligare ett tjugotal har gripits för andra brott i samband med bränderna, kan tänka mig att det bland annat kan röra sig om plundring och liknande. Grekiska myndigheter har även utlovat en stor summa pengar(minns ej beloppet) till den eller de som kan ge sådana upplysningar att personer kan gripas för anläggning av bränder. Lås in dessa sjuka individer och måtte de ha vett på att få dåligt samvete, men det är väl tyvärr inte troligt... //Stina Senast redigerad av Stina den 2007-08-27 klockan 16:14. |
|
||||
|
||||
![]()
Belöningen är 100.000-1.000.000 € för varje skyldig enligt Kathimerini.
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
av en glasbit och solsken?... Men vad jag har förstått, min sambo sa, så startade de senaste bränderna kvällstid? B-M |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vattnet som vi dricker tappas inte på plastflaska i Cykladerna. Många andra användningsområden drabbas givetvis, ja. Det är en annan åsikt än din, Eva. Visst, Cykladerna har i en hel del avseenden säkert svårt med att få vattentillgången att räcka på många områden. Men att vi turister skulle "skynda på miljöförstöringen och ödeläggelsen av landet" vill jag nog att du förklarar lite närmare vad du menar ?? Om jag tittar på mig själv och min medresande person och vad vi gör som turister så kan jag inte riktigt förstå vad det är vi gör som förstör miljön ?? Vi röker inte, kör inga bensinslukande fordon över huvudtaget. Vi använder spis, elektricitet och ibland AC på hotellrummen. Grekland är inget u-land men många öar har ofta problem med el-försörjning och vattentillgång. Dessvärre har vi aldrig sett någon form av källsortering av sopor så där känner vi faktiskt inget dåligt samvete. Väl utbyggd källsortering kräver faktiskt att fler fordon finns tillgängliga för att frakta bort respektive kärl och var ska dessa sorterade sopor förvaras ? Blir Grekland mindre miljöförstört och inte ödelagt om vi turister inte besöker landet ??? Definiera gärna vad som skiljer Greklands egna innevånare gentemot turisterna, vad vi gör och vad som skulle orsaka en verklig miljöförstöring. Att det brinner nu igen och i andra områden än tidigare denna sommar är det ingen som ännu kan förklara. Debatten om det är skräp i naturen eller anlagda bräder av någon tidigare liknande orsak eller helt ny är ju en helt annan debatt. Hasse ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Många tankar snurrar i våra huvuden just nu, men diverse miljöfaktorer eller annat som inte har med Peloponnesos att göra, får diskuteras på annan plats med hänsyn både till trådskaparen och för dem som vill få snabb info om vad som händer där nere just nu.
Har suttit en lång stund nu och tittat på de grekiska nyheterna via ErtSat och det är sannerligen ingen vacker syn att skåda. Dödstalet stiger och nu är 17 omkomna bekräftade samt ytterligare 2 befarade. 4 brandmän har fått sätta livet till så här långt. På nyheterna där säger man att halva Peloponnesos brinner och att man fruktar för att ytterligare byar ska bli omringade. Den by som man talar mest om är ZAHORI. Man har även anropat båtar att lägga till i hamnar för ev evakuering av många människor. Oerhört tragiskt... //Zanét |
|
||||
|
||||
![]()
Det er vondt å lese om at Zachari er en av de byene som er hardest rammet. Vi haddee et par fine dager der for tre år siden. Også området som brenner i Mani er ett av våre absolutte favorittområder. Er det noen som vet hvor man kan finne aktuell og detaljert informasjon uten å kunne gresk?
|
|
||||
|
||||
![]()
Athens News Agency er ikke så aller verst, men ikke oppdatert siden 22:40 fredag kveld, - regner med det er noe nytt der når morgenen kommer snart.
ellers så fant jeg litt mer detaljer om brannen/e på cnn http://edition.cnn.com/2007/WORLD/eu...eut/index.html Grusomt! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Varför bränder börjar kan nog som flera här skriver hänföras till både det ganska slarviga slängandet av skräp och cigaretter i naturen samt andra faktorer. Är det över 40 grader varmt och torrt långt ner i marken kan en glasbit starta en större brand som blir mycket svårsläckt. Jag ska gå förbi en kyrka idag och tända ett ljus för alla där nere som förlorat när och kära i tragedin. Eva Senast redigerad av Eva L den 2007-08-25 klockan 07:47. Anledning: Stavfel |
|
||||
|
||||
![]()
Antalet omkomna är enligt grekiska nyheter nu uppe i 40 personer.
Till JohnS: Kollade precis Ert:s sida och där har man ännu inte uppdaterat den engelska versionen men förhoppningsvis görs detta under förmiddagen. //Zanét ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Sedan ca ett år tillbaka kan vi lämna in batterier i behållare som i Sverige. Jag har dock ännu inte riktig koll på var dom finns. I ett par månader nu, här på Kos, har man haft reklam om källsortering. Man var???????? B-M |
|
|||
|
|||
![]()
Øyenvitner sier at det har blusset opp igjen i fjellene, bak Varga/Kalamata i øst! Flammene har videre tatt seg over fjellet slik at de kan sees oppe i fjellsiden fra Avia! Folk i området er engstelige, og noen drar inn til Kalamata for å overnatte.
Dette må være et virkelig helvete!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det är ett helvete,man kan inte fatta det om man inte är på plats...
Alla dess oskyldiga människor,ja vem kan vara så grym att anlägga såna bränder? Här hos oss i Vounaria är det lugnt än så länge,men lukten av rök ligger tät i luften. |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|