![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Jag, min fru och våran son (då fyra år) var förra året i Kreta (Rethymnokusten) 1:a veckan i oktober.
Vädret var ungefär som en "svensk normalsommar" lagom varmt men blåsigt. Satt man i lä så var det helt ok - badbyxor på dagarna var inget problem. Havsbadandet blev det inte så mycket av då det blev röd flagg och stora vågor men hotellet hade pool som man kunde plaska i (vattnet var väll en 18 grader men med norrbottniskt ursprung så var man ju van...). Grabben badade i alla fall mest hela tiden i poolen - kom upp skakande och blånekade när man frågade om han frös (barn...) Om kvällarna var det skönt att ha med en tunnare kofta då det blev lite rått när solen gick ner. Desutom får man vara beredd på omsag i vädret - vi tog turisttåget till Arkadiklostret i bergen. På väg upp började det regna och hagla, grekerna såg väldigt frusna ut och måste trott att jag var tokig som bara hade shorts och kofttröjja på mig. Vi provade ett "All inclusive" och i den lilla byn som fanns vid hotellet hade några tavernor stängt d.v.s. turistsäsongen börjar gå mot sitt slut och skall man till en mindre ort så får man räkna med att en del ställen har stängt. En kul sak - en dag var tysk TV på hotellet och filmade - det skulle bli ett inslag i TV om att man kan besöka Kreta även i oktober så det är nog inte alldeles ovanligt men vill man ha MYCKET som och värme bör man nog åka tidigare. Eventuellt kan det vara bättre (varmare) väder på andra sidan Kreta (mot Afrika) men det har jag ingen erfarenhet själv av. Grattis till bröllopsresan! //Åke |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|