![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Research är, såvitt jag kunnat utröna, mer eller mindre ett utdöende sätt att djupgranska nu för tiden. Det tycks bara de återstående riktiga journalisterna, dvs reportrarna på exempelvis Dagens Eko, ägna sig åt... Att hyra en så kallad "journalist" och/eller "reseexpert" för att mer eller mindra plagiera Jannes texter här på Kalimera vittnar ju närmast om att research och källforskning tycks vara förlegat i vissa kretsar av mer eller mindre analfabetiska "reportrar". Gå bara in på avigsidan.com och se vad dagens "journalister" kan åstadkomma. De vet inte skillnad på "själ" och "skäl", eller "bredden" och "brädden"... Vart tog alla hederliga, gamla sättare vägen...? De var åtminstone läskunniga och kunde förhindra sådan dynga... I all välmening, R ![]() Senast redigerad av Rasmus den 2007-10-05 klockan 21:47. Anledning: Självkritisk stavning... |
#2
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Jeg blir nokså oppgitt av den evige skitkastingen mot journalister. De fleste er hardtarbeidende, grundige mennesker, som må skrive mot en ofte svært nær deadline. Før i verden hadde avisene korrekturavdelinger, slik er det ikke mer. Det er klart at det finnes gode journalister og dårlige jounalister og journalister midt i mellom, men den generelle nedrakkingen av journalister er urettferdig og en stor forenkling av sannheten.
Ja, jeg er selv journalistutdannet, men jobber ikke som det nå. Kjenner likevel mange journalister (inkludert min mann), og jeg vet hvor hardt og grundig de jobber, og hvor knappe tidsfrister de ofte har. Når en (komplisert) sak skal forklares og forkortes ned til en side, en halvside eller en liten notis, og skrives slik at alle leserne forstår den, må det av og til bli forenklinger, ting man utelater og, selvsagt, ting man burde forklart bedre eller spurt mer/flere om. Desken er også ofte ute med saksen, og kutter ikke alltid like klokt. Beklager, dette var et sidestep i forhold til tråden, jeg blir bare så lei av dem som skjærer en hel yrkesgruppe over samme kam. Og nei, jeg vet ikke hvem som skriver for reisearrangørene. Det jeg vet er at (frilans)journalister av og til tar slike oppdrag, som regel mot en lav lønn, og uten mulighet for å dra til stedene man skal beskrive. Hvor grundig deres research er vet jeg ikke noe om, og selvsagt skal man ikke drive (nesten) ren avskrift. Men hvis reisearrangørene skulle betalt skikkelig - og dermed fått en plettfri jobb utført for seg - ville charterturene blitt dyrere. Vil vi betale for det? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Framförallt tycker jag inte att journalistskället har något med Apollos resmålsbeskrivningar att göra
![]() Inte jag heller. Och jag bryr mig inte riktigt om det heller. Om det är Pelle eller Stina och om någon av dem är journalistutbildad eller jobbar som copywriter - det tycker jag inte spelar nån roll. Det är Apollos texter vi läser. (Eller Jannes, omgjorda till Apollotext ![]() ![]() |
#5
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() ![]() Vi bør jo være stolte av å tilhøre et slikt forum ![]() Uansett: Hvis Apollo (eller hvilket som helst charterselskap) skal lage skikkelig gode omtaler av sine reisemål, må de ansette en person som drar alle stedene og er der lenge nok til å fange stedets sjel og egenart. Det blir dyrt, noe de som kjøper reisene må betale. For alt jeg vet gjør charterselskapene dette. Hvis ikke - anse dette som en jobbsøknad ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Jag undrar om de inte försöker hotta upp sin information lite. Från Amorgos fanns många bilder och jag undrar om jag inte såg att de ökat mängden bilder från andra öar också. Och det är ju jättebra.
För mig är det meningslöst att se närbilder på Glatt Barn i Pool - jag vill veta hur RESMÅLET ser ut. Och det verkade vara förbättrat där. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Precis. Sånt blir man jätte trött på. Airtours katalog är värdelös, och går man in på nätet har de kanske en, max tre bilder till att erbjuda.
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Vi drog iväg ett email till Apollo i anledning av erhållna voucher vi ej
kunde använda. Svaret kom nyss i telefonsamtal där Apollo lät meddela att vi skulle få voucherbeloppet på två ggr 100 Sek insatta på vårt konto. Heder åt Apollo i detta fall. Texten i vårt email kunna läsas i fullo här nedan. Arne och Hustru Birgitta Hej, Den 19 September var vår avresedag. Vi hade bokat oss tvenne Apollo flygstolar från Arlanda till Corfu med ordinarie avgång vid femtiden på kvällen. Vi ankom till Arlanda vid elvatiden på förmiddagen med flyg från Umeå och erhöllo strax efter ankomsten ett mobil- samtal från Apollo vari vi informerades om att vår flight skulle bli minst sex timmar försenad. Detta är helt ok för oss. Sett mot bakgrund av Apollos extremt låga priser på vissa flygstolar finner vi det helt acceptabelt att det kan bli störningar i tidtabellerna. Det ligga så att säga i sakens natur. Alltnog, vi meddelades därtill att det gick utmärkt att ändå checka in vårt bagage redan vid pass halvtre. Utmärkt!! Vi gjorde sålunda samt erhöllo varsin "Voucher" med nominellt värde 100 Sek. Men så generöst. Vi hade genast planerat för att förgylla väntetiden genom att taga flygbussen in till Stockholms city för att därstädes besöka vår favoritrestaurang. En liten kinesdito belägen på Kungsgatan just mittemot "Vetekatten" Vi avåto där deras mer än suveräna buffét till priset av 135 Sek. Nåväl, vid tiotiden på kvällen reste vi ånyo åter till Arlanda där vi möttes av beskedet att vårt plan till Corfu blivit ytterligare lite försenat och att ny starttid skulle bli runt midnatt. Helt Ok för oss, mätta och belåtna. Iväg kommo vi strax efter midnatt och landade på Corfus spektakulära landningsbana dryga tre timmar senare. Ja, sedan ägnade vi enligt vår plan våra tre veckor i arkipelagen till att besöka i nämnd ordning Corfu- Santorini- Naxos - Syros och återvände vi till Athen den 7 Oktober. Den elfte Oktober for vi så åter till Arlanda med Brussels Airlines via Bryssel. Nu till saken. Vid ankomsten till Arlanda voro vi emellertid lite hungriga och gingo därav åstad till den lilla cafeterian i inrikes ankomsthallens bottenvåning, den med utealtanen för oss rökare. Våra ögon lindades runt varsin läcker räksmörgås i prisklassen runt 90 Sek.... Nu skulle våra voucers komma väl till pass. Icke så!!! Tjejen vid kassan tittade misstänksamt på våra voucher och lät meddela att hon aldrig sett några dylika. Efter nogsam genomläsning av den text som fanns på våra voucher sade hon att även om de möjligen skulle vara giltiga som betalningsmedel, då skulle vi ha använt dem det datum som fanns stämplat, nämligen den 19 September.... Tablå!!! Nåja, vi voro stadda i kassa och kunde ändå betala mackorna och kaffet, men visst kändes det snopet!!! Hur ser Apollo på det hela??? Är våra voucher med serienummer 22701 resp 22702 värdelösa trots att det i texten icke finnes något bäst-före-datum?? Hälsningar- De bästa Arne och Hustru Birgitta |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Om de nu snott text från Kalimera, vad gör det? Jag läste förresten en fantastiskt text om Amorgos redan på tidigt nittiotal (Tomas Löfström, tror jag han hette), där fraserna "man vill alltid tillbaka" & " ett fanstastiskt kloster som klistrar sig fast på berget" förekom.
Jag vet inte när Janne författade sin text, men att man alltid vill åter till Amorgos. Det är väl inget konstigt? |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Tja, förutom att Kalimeras texter är märkta så här:
© Text & Bild: Janne Eklund/Kalimera så är plagiat inte bara ett fattigdomsbevis, det minskar också trovärdigheten, i mina ögon. Arne: bra historia! Ofattbart att ett flygplatskafé inte känner igen en researrangörs vouchers ![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Inkfish: Tror du verkligen på fullt allvar att Apollo enbart snor text utan att alls besöka resmålet och läsa på genom andra "källor".
Jag undrar mest vad Janne anser i frågan??? Honom som det faktiskt berör! Till mig har han sagt att han är glad att fler genom hans sida nu törs luffa på egen hand i övärlden. Jag tror nog att han är glad för alla de resenärer som nu av olika skäl kan resa via charter, kanske pga ohälsa har svårt att ta sig på egen hand. Att Apollo beskriver Amorgos så som det verkligen är, enligt även mina ögon som varit där är väl enbart bra, eller? |
#12
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Fullständigt självklart besöker Apollo sina resmål. Och att fler reser till Grekland och till Amorgos är jättebra, oavsett hur de gör det. Det jag gjort är att jag tyckt mig känna igen Jannes formuleringar i deras text. Jag tolkar det som plagiat. Och plagiat tycker jag är onödigt. Det är allt. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Det där att Apollo besöker sina resmål tvivlar jag på !!
Här på Peleponnesos/Kalamata så måste det då vara väldigt okunnigt personal. Så mycket som jag har hört av resenärer vilka varit här,så vet jag att Apollos guider vet ingenting om området.Det enda dom gör är att stå på flygplatsen o gapa om att stig på bussen eller reser ni på egen hand. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program.
Att sen reseledarna ofta är okunniga om resmålet de jobbar på stämmer med min ytterst begränsade erfarenhet av reseledare också. |
#15
|
||||
|
||||
![]()
När vi var på Thassos för några år sedan så talade guiden för mig att hon läste på Kalimera för att lära sig om ön
![]() Riitta ![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
[quote=inkfish;107164]Klart att de besöker resmålen. Inte minst hotellen som de väljer ut för sina program
Tycker vi som resenärer att det räcker att dom har en gång besökt hotellet |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Då bör du nog fundera ett varv till...
Citat:
Citat:
Citat:
Samtidigt finns det en plånbok med i sammanhanget. Men det är en gammal sanning att man kan inte få högsta kvalitet till lägsta pris. Det bara är så... Men det är vi som kunder som bestämmer var ribban ska ligga! Naturligtvis har Apollo varit på Amorgos och rekat och skrivit avtal med hotell. Lika mycket naturligtvis har de också läst här på Kalimera. Det skulle vara gravt tjänstefel hos samtliga researrangörer att inte göra det! Och det finns bara så många superlativer. Så om Apollos beskrivning av Amorgos påminner om Jannes så kan det ju vara en tillfällighet. Eller så är det inspirerat, eller snudd på plagierat, av Janne. Eller så är det så att det inte finns så många olika sätt att uttrycka sig när man vill beskriva hur fantastiska Grekiska öar är... ![]() Peter |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Så rätt!!!
Vi har fått en mycket god inblick i hur de svenska charteroperatörerna arbetar på greköarna via en hotellägare vi under åren blivit god vän med. Så här går det till enligt vännen. I mitten av Mars månad dyker personal från operatörerna upp. Då menas att de i mars 2008 komma för att förhandla om säsongen 2009. De ha i god tid kontaktat de hotell som är av intresse. Skambud är ordet när hyressumma per rum/studio lämnas. Tidpunkten, mitten av mars månad är väl vald. Många hotellägare hänga på fallrepet och det är ännu ett par månader kvar innan turisterna komma. Ett vanligt bud ligga på avtal om exempelvis tio rum per dag Maj-Juni-Juli och Augusti. Snittsumman ligga på cirka 10-15 Euro per natt. Men, pengarna på bordet omgående via checkblocket. Många hotellägare nödgas antaga erbjudandet för att klara sina räntor och amorteringar. Så illa är det. Avtalen omfatta även vilka rum man ska förfoga över, dvs de allra bästa, därtill kontrollpunkter avseende brandskydd, poolkontroll etc etc. Kan operatören ej fylla rummen, då må ägaren mot 50-50 av hyran disponera rummet för egen uthyrning. Allt i avtal nogsamt reglerat. Arne |
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
bon |
#20
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi - som längtar till nästa Greklandsresa, ack så långt bort i tiden |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|