![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
jamen va fasen, ska det va så svårt
![]() Nä, skoja bara! Bilden från din kamera är i jpeg-format. Dvs, den bilden har packats ihop i din kamera. Om du gör om din bild på ngt sätt och sedan sparar SAMMA BILD (eller fil, whatwever), så packas den ihop igen om du sparar den i jpeg igen. Välj hellre "spara som" eller dyl så att du får en ny fil (bild). Ok? /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Citatet passar bara så bra för att säga att man aldrig, jag menar ALDRIG ska förstöra originalfilen, den ska alltid finnas kvar så som den var då den första gången sparades i kameran. Har man en gång sparat om den filen så är den rent krasst sett mer eller mindre förstörd.
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
En fråga kanske närmast till Chras som verkar ha en massa kunskaper.
Jag har ju en kamera (Nikon D 40) som kan spara filerna i någon typ av rå-format. Vet du om det finns något program (helst freeware) som kan hantera dessa och på ett enkelt sätt konvertera dem och göra dem trevliga. Jag har funderat lite på att köra så att kameran sparar i både rå-format och jpeg men så länge jag inte kan hantera rå-formatet så känns det lite överkurs. Hur stor är egentligen skillnaden på om jag använder rå-formatet i stället för jpeg i den högsta kvaliteten som kameran kan erbjuda? Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det kan ha att göra med att begreppen är lite okända för mig. Jag har nu kommit så långt i min intellektuella utveckling att jag hädanefter aldrig kommer att spara på något annat sätt än "spara som". Citat:
Ja. Det kan också ha att göra med viss dunkla formuleringar, "göra om"...: Citat:
Lefteris |
|
||||
|
||||
![]()
Du är på rättan väg Erik.....
Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Men inte framme.
Har jag, med mina begränsade förmågor fattat rätt, att om jag sparar med alternativet "spara som", så försämrar jag inte en bild? Jag vill alltså ha samma bild på två olik ställen. Och, var gör jag det? Ja, eller nej? Och är det inte så, hur och var sparar jag för att inte försämra en bild? Endast entydiga svar mottages... lefteris som känner sig mycket begränsad |
|
||||
|
||||
![]()
Svar till Janérik: det finns bl a ett program "IrfanView" som kan öppna Nef-filer och sedan spara dem i jpeg. Adobe Elements har en utmärk bildbehandlare av råfiler. Visserligen kostar detta program men tycker personligen att det är värt priset. Har för mig att tillsammans med Nikon-kameror så ingår ett "sämre" program att öppna råfiler med.
Svar till Lefteris: Om Du vill spara filen på mer än ett ställe använder Du kommando "Kopiera till". Då kopierar Du filen och har således TVÅ exakt lika dana filer. Till Netwolf: Om Du ändrar i Din fil efter att Du kopierat den till Din dator kan faktiskt filen bli större och inget har förstörts. Detta beroende på att vissa kameror har onödigt hår komprimering av bilderna. Använd således komprimeringsgrad 12 så brukar filstorleken och "förstöringen" bli försumbar. Häls/Chras |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Lefteris |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|