![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Dette skyldes den moderne språkpolitikken i Hellas. Etter at Katharevousa ble avskaffet har mann en statlig kommisjon som styrer utviklingen, slik som også i Norge og Sverige. Grekerne vil nå ha språket mest mulig homogent uten innslag av dialekter. I parlamentet snakkes ikke dialekt! Alle skolebarn MÅ lære "høygresk". Dette hadde vært en ide også i Norge. Det Norske språket går hurtig i oppløsning, der skal alle ha hver sin dialekt! Jeg, som nordmann i landflyktighet forstår langt bedre Svensk! I fantasien kune jeg lett tenke meg et skilt utenfor Stortinget i Oslo: "Trøndere som treder her inn må først lære seg Norsk!" Senast redigerad av sven.kriti den 2008-01-26 klockan 08:28. |
|
|||
|
|||
![]()
Takk skal du ha.
Det finnes flere landsbyer i Nord Hellas som fortsatt snakker pontisk i ''dagliglivet'', bruker bare pontisk musikk etc. Jeg kjenner godt til den pontiske folkevandringen og folkets historie.Men ønsket litt mer inf.om det pontiske språkets historie. Har fortatt mange spørsmål,får vel søke videre etter mer opplysninger. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Sven! intressant o lärorikt. Jag hörde en historia att Julius Caesar vid dödstillfället sade: inte de bevingade orden " Et tu Brutu" utan snarare Kai esu technon Även du mitt barn.! är detta troligt o hur kan man kontrollera dessa uppgifter? hilsen Magnus
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Sven |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg er helt sikker på at du har rett, men dessverre kjenner jeg ingen som var der!!
![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sven |
|
||||
|
||||
![]()
Du er alltid vellkommen til å spørre om hva du vill!
![]() Bra! Här kommer en fråga. Är det pontiska dansare eller kretensiska som har vita resp/eller svarta stövlar.? Vad symbolisear färgvalet ? ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det var kanskje ikke meg du spurte,men hvite og svarte støvler brukes på Kreta.
Svart tradisjonelt til hverdagsbruk. Hvite til danseoppvisninger og spesielle anledninger. Ponterne bruker svarte. Senast redigerad av Hera den 2008-02-03 klockan 12:39. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
sven |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Intressant inlägg. Gammalgrekiska ligger till grund för den moderna grekiskan och därför är grekiskan en aning komplicerad, som jag förstått det. Att stava på grekiska kan vara både rätt och fel eller både och.
Sicken tur att vi svenskar bara har ett språk att hålla reda på. ![]() Sven.Kriti: Ni har ju Norsk och Nynorsk. Verkar en aning invecklat det med. Egentligen är väl Danmark att föredra. Där snackar de Dansk och Gammeldansk... ![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|