Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-13, 15:21
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Recept på FAVA

Ja, det blev en lång tråd det här.
Jag var i och för sig väldigt nöjd med Frappes översättning, men det blev ett roligt prat om fava.
Ivi, du skulle kanske titta efter de krossade ärtorna på nästa resa. Det är ett lätt recept och favan blir som den ska vara. Mina påsar har jag köpt i en läcker delikatessbutik i Aten. Vi åkte spårvagn ut till kusten och hoppade av just vid sista hållplatsen innan kustvägen, där ligger en stor delikatessbutik på vänster sida när man kommer från stan. Mousson heter den hållplatsen.

Något av det bästa jag kan beställa är fava och nykokta rödbetor:

Denna måltid är från Ostria (den nya) i Paleochora.

Senast redigerad av Marianne den 2008-02-13 klockan 15:29.
Svara med citat
Gammal 2008-02-13, 15:35
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Oj vilka lockande bilder Marianne. Fava, rödbetor och kyckling finns alla på min 10-topplista över grekiska maträtter. Ingredienser till fava dvs de gula ärterna finns i alla grekiska livsmedelsaffärer. Jag tycker själv att fava är mycket godare är hummus eller hommus beroende på hur det stavas. Serverad lätt ljummen med rödlök och lite god olivolja är det en toppenrätt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-02-09, 18:02
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Fava översätts till "ärtmos" i mitt lexikon.

Så här ser påsarna med krossade ärtor ut (kan mycket väl vara gula ärtor, om inte kikärtor används till fava - själv kan jag inte avgöra om utseendet avslöjar krossade gula ärtor eller kikärtor):

Det står på båda påsarna att innehållet används till Fava. Det smakade precis som fava ska smaka, men jag ska prova mig fram med lite olika kryddor framöver.
Jag äter ofta och gärna fava i Grekland, ofta är den finare i konsistensen än min blev igår.
VIKTIG!!Prisen på fava i Hellas!
Posen til venstre koster 1,69 Euro hos Carefour varehus, Marinopolos, CHAMPION i Hellas. Den andre posen fant jeg bare hos Spar, den kostet eksakt 1,75, som den på bildet. Begge disse er merkevarer. Carefours eget produkt, Champion Marinopolo "No 1" koster 0,69 omtrent halvparten! Jeg har prøvet begge, smaker ingen forskjell!!! Du betaler dyrt for merkevarer!
Svara med citat
Gammal 2008-02-10, 08:46
Agda Agda är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

I mina grekiska kokböcker(2 stycken) står det kikärtor. När granntanten lärde mig göra fava så var det gulaärtor ena gången och kikärtor andra gången, lite utav "man tager vad man haver hemma". Tillreddes på samma sätt och sa "fava".
Svara med citat
Gammal 2008-02-11, 17:04
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
VIKTIG!!Prisen på fava i Hellas!
Posen til venstre koster 1,69 Euro hos Carefour varehus, Marinopolos, CHAMPION i Hellas. Den andre posen fant jeg bare hos Spar, den kostet eksakt 1,75, som den på bildet. Begge disse er merkevarer. Carefours eget produkt, Champion Marinopolo "No 1" koster 0,69 omtrent halvparten! Jeg har prøvet begge, smaker ingen forskjell!!! Du betaler dyrt for merkevarer!

Ett tillägg är att påsen till höger är ekologiskt odlad, så helt naturligt att ligger lite dyrare i pris.

Camilla
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.