![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() ![]() Att ta betalt för bagaget är ju lågprisbolagens sätt att slippa höja biljettpriserna. Och det kan jag acceptera. Det rör sig normalt sätt om så små pengar. Det ger dessutom oss resenärer möjlighet att ta med 30 - 40 - 50 Kg om vi vill! Det är bara att betala. Och det är billigare än att betala för övervikt som man måste göra annars. Det jag INTE accepterar är att Sterling tar 50 DKK eller motsvarande när man betalat med Visa eller annat kort. DET är regelvidrigt och ett "djävla sätt"... Ursäkta Franskan... ![]() Citat:
Men har vi tur så startar Ryan, EasyJet eller något annat lågprisbolag en linje denna sträcka. Det förvånar mig lite att inget av alla dessa lågprisbolag inte har sett potentialen på denna linje! Peter |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Jag har med intresse följt allt som framförts på denna "tråd". Detta för jag under en längre tid retat mig på flygbolags smyghöjningar av olika slag. På något sätt känner jag mig kränkt över behandlingen. Det basuneras ut ett "fantastiskt" lågt pris för en viss resa, men när man väl gör bokningen - ja, då är prislappen en helt annan. Jag kan inte undgå en smygande och växande tanken om att flygbolag helt cyniskt utgår från att jag (och vi) har ett flertal skruvar lösa och därmed fattar "nada". "Bara de får det rätta suget efter att resa och kommer till skott för bokning, ja då går det på vad f... som helst", förefaller vara mottot. (Översättning till danska överlåtes!)
Visst kan man ta ut avgifter för allt, men det bör med tydlighet framgå i den reklam man gör för resan så att man kan göra en tidig bedömning och jämförelse med andra alternativ. Sedan kan man med den nya erfarenheten spekulera över, ja kanske rent av ge förslag till, ytterligare möjligheter att avgiftsbelägga diverse för att "hålla ned priset". Här är några tänkbara och fullt rimliga förslag: In- och utcheckningsavgift (lika väl som kompensation för bränslehöjningar, toalettavgift (man ju välja att hålla sig), gång- och fönsterplatsavgift (båda på sitt sätt förmånligare i förhållande till den som sitter klämd), extra service (om du redan på förhand tänker dig prata med omboranställda fler än en gång) osv. Gräns för olika type av avgifter stannar vid fantasins! I och för sig tror jag att flygbolagen biter sig själva i svansen. På kort sikt tjänar de möjligen en hacka på att bete sig som de gör, men efter hand falnar förtroendet och det sker en sanering. Därtill är frågan; var går gränsen för bedrägligt beteende i lagens bemärkelse? Småsur Anders |
#3
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är jämförbart till exempel med om en klädbutik skulle annonsera att en jacka kostar 200 kr men väl vid kassaapparaten tillkommer 100 kr för att butikspersonalen tagit hem den till butiken, hängt fram den och tar betalt för den (expeditionsavgift) och 100 kr för att de bokför köpet (administrationsavgift) och 50 kr för att kunden köper den (bokningsavgift) och ytterligare 112:50 i moms, dvs jackan kostar 562:50 kr. För en sådan marknadsföring skulle de snabbt få påhälsning av Konsumentverket m fl. Citat:
FlyNordic föregår med gott exempel när man bokar biljetter. På deras bokningssajt får man det totala priset direkt och sedan upplyser de om hur mycket av priset som är avgifter och skatter. SAS däremot ger inte det totala priset på en gång, men lägger i alla fall inte till bokningsavgift när man ska betala. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jag säjer bara en sak, jag tycker att man skall åka med ett annat bolag även om det kanske är lite dyrare men UTAN kortavgifter. Detta ger en stark signal till Bla Sterling. Det är ju dina och mina pengar dom vill ha, så enkelt är det, och får dom inte det, ja, då faller kundstocken. Har varit inne flertalet gånger och jämfört priser men Sterling ligger generellt väldigt högt. Själv tycker jag det numera är trevligare att ta bilen ner till Grekland även om det tar längre tid, men det är det värt. Ha nu en trevlig sommar.
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Saknar också Maersk och bara kort tid före Sterlings övertag så gick Maersk ut med att man nästkommande år skulle kunna flyga Cph-Thessaloniki för 748 DK och vi jublade förstås. Strax därpå fanns inte Maersk längre och den utlovade rutten lyste med sin frånvaro och gör så fortfarande. Har försökt att fråga Sterling ang detta men där har man inget mer att tillägga i saken ![]() Lågprisbolagen lägger på mer och mer avgifter och det är jäkla irriterande att hitta ett fyndpris som efter alla påslag stigit ganska ordentligt i höjden. Det är som diskuteras här, bankavgifter, bagageavgifter, mat-på-planet-avgifter etc. Något man får vara uppmärksam med vid bokning via Sterling med avgång Kastrup är att man betalar i DKK, går inte att välja SEK eller € Numera har det blivit så att vi mestadels åker med Malev och vid en första titt kan biljetten se dyr ut - Men - där får man i varje fall direkt reda på själva biljettpriset samt skatter UTAN irriterande tillägg på allt och dessutom bra service ombord. Såg precis nu senaste uppdateringen av nätupplagan av Privata affärer och där finns nu en artikel om att RyanAir ligger på svarta listan hos ARN. //Zanét ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
Mat på planet? Tja, det tar ca 3,5 timme ner från Kastrup och det klarar jag utan att ha något att tugga på. Jag brukar dessutom oftast sova större delen av tiden ner... (Det gäller att ladda upp inför Grekland så man är utvilad när man kommer ner...) ![]() Jag personligen ser inget större problem med att man får ett visst grundpris på biljetten och sedan kompletterar med den service man vill ha. Då kan var och en välja nivå! MEN! Att Sterling tar 50 DKK per väg för att man betalar med Visa eller annat kort protesterar jag däremot kraftigt emot. Det är mot alla regler och bestämmelser och ett dj.... sätt som jag sade tidigare. Och jag förstår inte hur de tillåts göra detta? Vill de ta ut en "administrativ avgift" så lägg på det på priset då! Då slipper vi diskutionen! STERLING! Var ärliga och ta ut det pris ni behöver för att överleva!!! Citat:
Citat:
Peter Senast redigerad av Peter den 2008-03-01 klockan 16:52. Anledning: Feltryck. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det viktiga är väl att det på ett tidigare stadium i bokningen borde framgå vilka ev avgifter som kommer att tillkomma, precis som sagts här tidigare. Men det är ju bara när man bokar första gången med dessa lågprisbolag som man blir förvånad över alla tillägg, sedan vet man om det. OCH... slutsumman blir ju oftast otroligt billig TROTS alla tillägg. Vi reste t ex till Sardinien med Ryanair för 600 kr per man t o r förra veckan. Detta var inklusive alla tillägg + visakortavgiften (som för övrigt är den avgift som även jag tycker är HELT oacceptabel). Carina |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|