![]() |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
öluffa har någon egentligen gort det här på Kalimera? I början av vårt resande i Grekland såg vi mestadels Tyska ungdomar som luffade dvs reste m båt låg utomhus m el utan tält .Vidare tycker jag att hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det.
|
|
|
||||
|
||||
|
Skandinavier har rest på egen hand mellan Greklands öar sen jag började besöka landet på 70-talet. Vissa av oss ö-luffar ofta, reser charter ibland och reguljärt en annan gång om det är svaret på din fråga. Väldigt vanligt i Cykladerna om du besökt den ö-gruppen. Ö-luffarna är i alla åldrar och bor oftast väldigt bra på något av alla de boenden som erbjuds. Säkert inte många som campar på grund av värme och önskemål om bättre comfort.
Eva |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Men jag tycker nog som du, att vi ska hålla oss till vedertagna begrepp. Och då ö-luffar man när man fixar resa och boende på egen hand även om det kostar lite
Senast redigerad av laero den 2008-03-15 klockan 22:33. |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Eva |
|
|
|||
|
|||
|
...och jag som trodde att man ö-luffade när man åkte mellan flera öar med färja på samma resa..
![]() . Jag hade ingen aning om att det hade att göra med om man betalade sitt boende eller inte...eller är jag fel ute????Lissi -nybliven luffare som alltid betalt sitt boende |
|
|
||||
|
||||
|
Citat:
Jag tycker alltså precis som Peter att Jan C är ute på tunn is. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Citat:
Nu är du ute på väldigt tunn is... Exakt hur definierar du öluffning??? Är det att sova utomhus? I så fall kvalificerar jag mig lätt! Jag sov ute med eller utan tält på Siros, Paros, Hydra, Spetses, Myconos m fl öar i början av 80-talet... Jag har fortfarande kvar det lilla lättviktstältet... Och en liten ljusgrön lapp jag fick på Paros -83: Kambing Fobiden..... XX:et och jag höll på att skratta på oss.... Jag glömmer aldrig nätterna på Myconos när jag låg på bastmattan i mörkret på sandstranden, med en flaska vin i ena handen, och stirrade upp på stjärnhimlen... Och du har fräckheten att ifrågasätta om jag/vi verkligen har luffat...? Skämmes.... Peter .!. Senast redigerad av Kalimera den 2008-03-16 klockan 10:08. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Du lever kvar lite i det gamla, ord kan bytta betydelse . "En luffare är en kringvandrande tiggare, en vagabond. Ordet luffare finns i överförd betydelse i det nutida ordet tågluffare, då det sällan rör sig om tiggeri, utan att resa och bo så billigt som möjligt." http://sv.wikipedia.org/wiki/Luffare Sen om vi skall diskutera luffare så var det ofta så att även om dom försökte bo fritt så var det många av dom som utförde en tjänst, tex högg ved eller liknande i utbytte mot logi. Jag vet inte med säkerhet att Tyskarna inte hugger ved eller liknande men jag betvivlar det. hur man reser inte har någon betydelse .Upplevelsen av resan är inte beroende av det Eftersom att jag rest i Afrika (ej charter) så säger jag mot dig där med att du har jävligt fel. Då min fru är därifrån kunde jag komma till och uppleva platser som en normal turist inte kan. Åker du Charter kommer du ditt resebolagen för dig. Båtluffar du kommer du ditt DU vill. Senast redigerad av habs den 2008-03-16 klockan 12:47. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|