Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-03, 17:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nygrekiska på Umeå universitet

Inte vet jag vilka krav som ställs men att läsa grekiska på universitetsnivå är väl något helt annat än att läsa en kvällskurs på ett studieförbund. Universitetsstudierna kräver både förberedelser, hemarbete på ett helt annat plan än en kvällskurs. Dessutom handlar det väl inte bara om att lära sig språket utan också om grekisk litteratur och grammatik.

Det är väl fritt för alla som är intresserade att anmäla sig och den som har komplex för att det är svårt att hänga med bör väl inte lägga över det på duktigare kursdeltagare.

Eva
Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 08:40
Kallitheas avatar
Kallithea Kallithea är inte uppkopplad

Ges ingen kurs på "rätt" nivå känns en lägre nivå ändå som ett självklart alternativ. Risken (om endast nybörjare anmäler sig) är att de är för få för att dra igång en kurs. Jag förstår att det är tråkigt för nybörjare om vissa kan mer än tänkt! Min kännedom om språkstudier på universitetsnivå är dock att det behövs förkunskaper för att klara av tempot, trots att det från universitetets sida inte är ett förkunskapskrav. Jag skulle gärna läsa grekiska på Umeå universitet vid sidan av arbete, det kostar mig inget extra och är en krydda i tillvaron. Gavs kursen på högre nivå skulle jag satsa både tid och pengar på studierna.

Kallithea
Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 12:37
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Det är väl fritt för alla som är intresserade att anmäla sig och den som har komplex för att det är svårt att hänga med bör väl inte lägga över det på duktigare kursdeltagare.

Eva
Om man inte hänger med i utbildningen är väl en helt annan sak än om utbildningen läggs på en nivå över det man anmält sej till?

bosse
Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 14:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Tack, Bosse, för att DU förstod vad jag försökte illustrera med mitt inlägg.

Karin
Svara med citat
Gammal 2005-03-04, 16:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag tror att det även går bra att innan terminen börjar kontakta berörd institution och lärare för att få en utförligare beskrivning av kursen än den kursplanen tillhandahåller. Alla universitetskurser har väl studenter som känner att kursen inte motsvarade deras förväntningar eller att deras förkunskaper inte är tillräckliga. Vanligt ex i matematik där gapet mellan gymnasienivån och universitetsnivån kan vara ganska stort för en del studenter.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:51.