![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
När jag är på semester, då vill jag kosta på mig. Hellre snålar jag resten av året, än att leva knapert på semestern.
Visst har jag även med mig solkräm och annat "nyttigt", men på plats så lever jag livet! /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med om att det är tråkigt att spara, men en del kan man behöva spara in på för att kunna slösa på annat. Jag har ofta tagit en nattbåt sista natten från Naxos till Pireus eller Rafina och sovit på båten. En natt i eller runt Aten brukar gå på en hel del för en familj.
Det kan man även göra på andra sträckor, men det bör ju vara en hyfsat lång sträcka. Jag har nog bra gjort i början en gång men ganska ofta på slutet. |
|
|||
|
|||
![]()
Hyra moppe alle dagene, da blir det inte så mye tid å bruke på hverken alkohol eller solstoler.
Og passe på å få 4 takt og ikke 2 takt moppe, den bruker mye mindre bensin. Har jeg tid så prøver jeg å få så bra brunfarge som mulig hjemme før jeg reiser, så trenger jeg ikke solkrem heller ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nåja, det går ganska många Amstel på en mopedhyra
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det går flere Mythos på en solseng når vakra flickor er det eneste du kan se
![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Men at man er litt økonomisk undrveis prøver jeg å være... Vi leier solstoler av og til, men ikke hver dag, kjøper vann i stort, bor gjerne litt billig noen steder for å kunne lyxe oss et annet sted... Men har jeg først betalt penger på fly og overnatting så skal vi jammen kose oss når vi først er på på ferie også ![]() Men ok.., er jeg i utgangspunktet ganske blakk, men kommer over en superbillig bilett så er det bedre å være blakk på en gresk øy en hjemme..., man får i allefall sol og opplevelsen... og så får man gjøre det beste ut av de få kronene man har |
|
|||
|
|||
![]()
Säger som nån sa tidigt i tråden: hellre fattig i Grekland än hemma i trädgården
![]() Lyxvaror är inte det som ger mest lycka eller bäst semester för mig. En god drink på balkongen, en matsäck, en handduk att sitta på är jag övertygad om är minst lika tillfredsställande som en dyr drink på baren, middag på restaurang varje dag och hyrda solstolar på stranden....(dessutom räcker det isåfall till fler drinkar ![]() Så har jag alltid resonerat och det har funkat hittills ![]() Så ja, stormarknad, storförpackningar, strategiskt medtagna småprylar till hushållet, samt att undvika överpriser där det går och varva restaurangbesök med matsäck blir nog vår melodi ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hett tips!
Rök inte = massor av pengar till annat kul. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vissa tycker att man "slösar bort semestertid" när man gör det, men inte jag... Jag blir helt salig av att se främmande språk på burkar och flaskor. Ett billigt nöje - om man inte bestämmer sig för att storhandla förstås! |
|
|||
|
|||
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Handlar gärna på små affärer men inte för att det är billigt utan för att jag vill gynna dessa och kanske då också hittar mer lokala och godare produkter. Förövrigt unnar jag mig det jag vill men jag har inga lyxiga vanor. Hyr nästan aldrig solstolar utan väljer hellre stränder där naturlig skugga finns och en bra taverna där jag kan njuta i skuggan. Äter ibland både frukost, lunch och middag ute men någon av måltiderna är kanske bara sallad eller ett par grönsaksrätter. På kvällen blir det gärna killing och annat gott. Tar gärna en drink före maten och det gör jag gärna ute speciellt om jag som på Folegandros hade andra trevliga turister att dela den stunden med. På Ios blev det drink med hyresvärdinnan varje kväll före maten och en skål av hennes goda mandlar som det alltid bjöds på. Ibland blir det balkongsittning eller altansittning före utgången.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Oj då, för en gång skull håller jag med Eva. När jag reser vill jag gynna de små lokala
handlarna och tavernorna. Kanske blir det någon eller några euro dyrare sett över hela resan, men tusan så mycket mer upplevelse. Det kan inte vara rätt att rusa omkring på semesterorten och leta billiga stormarknader ( kanksk finns Lidlslaktarn där). Gör Ni det hemma??? Semesterresan är en upplevelse både för kroppen och själen. Är pengarna den trånga sektorn tror jag mer på att noga välja resmål, resesätt, resans längd och årstid än att snåla sig igenom tre/fyra veckor. "Inte har man väl råd att ta bilder med kameran heller, vill man framkalla dem blir det ju så dyrt så....." |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Hur jag resonerar beror väldigt mycket på sällskapet. När jag åkte själv med kompisarna i augusti gjorde jag av med betydligt mer pengar per person räknat än om jag åker med familjen
![]() ![]() Malin - 19 dagar kvar tills jag är på Kreta.... och handlar på Lidl ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|