Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast
Man får högst ha fem kilo men uppe i luften väger dom 5x3 vem vill ha 15 kg i sitt huvud om luckorna går upp... 
|
Hej!
Flyger man med "Sterling" så får man ha 10 kg som handbagage.
Sist vi flög ner från Malmö till Chania var det med "Britannia". Vi checkade in varsin lätt ryggsäck samt hade vardera en rygga (med lap-tops) som handbagage. Mitt handbagage vägde dessvärre nästan 7 kilo (inga andra bolag vi reser med brukar ens väga handbagaget) och det blev ett himla tjafsande från tjejen i incheckningsdisken om att "tänk om något barn får 7 kilo i skallen". Well, 5 eller 7, spelar roll? Vi hade dessutom en plastpåse med oss som vägde ingenting (den innehöll några kaviartuber samt rabarberplantan som Zanét gav oss) och den fick vi minsann inte ha som handbagage, endast ett handbagage per person. Så Git "ruttnade" och sa till tjejen att fixa fram lite tejp för att försegla påsen och så checkade vi in den.
Väl ombord så ligger det drivor med förhandsbeställda varor i plastpåsar i flera av sätena. Förutom att jag inte förstår vitsen med att köpa med sig/släpa på sprit, vin och till och med läsk från Sverige till Grekland (det finns ju att köpa så mycket billigare 24 timmar om dygnet här nere!) så undrar jag över varför det är ok att checka in med ett handbagage (max 5 kg) och sedan gå ombord och ta sin 6-kilos plastkasse med hårda glasflaskor från sätet och placera den jämte handbagaget uppe innanför "takluckan"?! Konstig form av säkerhetstänkande tycker jag!
Calle!