![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
undrar om det är samma regler hemåt - från Grekland, men vätskor o mediciner o sånt?
|
|
|||
|
|||
![]()
Ja det är samma regler som gäller...Grekland tillhör EU och det är EU:s regler som styr gällande vad som får tas med ombord på flyget.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hej Paddington! Vi sitter i samma sits som du ungefär en del flytande antihistaminer mm som ska med. Som sagts tidigare så fryser det inte sönder i lastutrymmet. Men bagage kan ju försvinna ![]() /Hans |
|
||||
|
||||
![]()
Hans, enligt reglerna så skall man ju ha intyg med sig för medicinerna, men så länge apoteksetiketten är intakt, så bevisar du att medicinen tillhör dig.
Vi har när vår son varit med alltid haft en spruta var med oss, ingen har någonsin ifrågasatt det. Men som du skriver för att vara på den säkra sidan....säkerhetspersonalen kan ju ha en dålig dag. // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har alltid med mig min bricanyl i handbagaget och i kontrollen lägger jag den bara i "lådan" så ser dom att det är medicin. Enligt den vakt jag pratade med får man ta med sig alla typer av läkemedel (på recept, alltså när det finns lapp om vem medicinen är till för) genom kontrollen.
|
|
||||
|
||||
![]() ![]() Jag menar, alvedon, postafen, näspray etc står det ju inget på, får man inte ta med det in på flyget då? Och sen undrar jag över tillbehör i vår läkemedelsväska som xylocain, nacl för sårrengöring, klorhexidin (125 ml) - räknas det som mediciner, eller måste vi packa om? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
fast det står inte på hemsidan på sterling tex att man ska ha etiketter kvar och ha läkarintyg??
|
|
||||
|
||||
![]()
dessutom står det olika saker om mediciner på sterling o på luftfartsverkets hemsida.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Står det ingenting om läkarintyg vid kanyler och sprutor? Det har jag för mig, men jag är inte säker. // Helén Senast redigerad av Hellen den 2008-06-23 klockan 16:30. |
|
||||
|
||||
![]()
klorhexidin - självklart är etiketten på, men det är ju receptfritt...
|
|
||||
|
||||
![]()
fast om dom får för sig att sortera bort något kan man ju kasta det i bagaget istället?!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vad är Klorhexidin? // Helén |
|
|||
|
|||
![]()
Men inget av det du nämner ovan är väl vätskor i förpackningar som rymmer mer än 100 ml? Det är ju vätskor restriktionerna gäller, inte mediciner.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Receptfria läkemedel packar jag inte ner öht. Det som inte finns på grekiska apoteken är möjligtvis medicin som inte är uppfunnen ännu ![]() ![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
jag tar med mig receptfria. Det får man ta med sig i obegränsad mängd i pulver och tablettform. Däremot receptfria står det inget om mängdvis heller. Däremot kan man ju undra "vad som räknas som medicin". Eller om det är läkemedel i över huvud taget (som xylocain, nacl, klorhexidin etc)?
Receptbelagda har jag en heeel drös. Problemet bara att etiketten sitter på de stora förpackningarna och inte på läkemedelsburkarna, och förpackningarna kan jag inte ta med... pust.. vad gör man? |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk på en sak om du har någon medicin som är narkotikaklassad så måste du ha tillstånd o föra ut den ur landet o då måste du gå till apoteket med receptet o ditt pass o en blankett som skall fyllas i där då apoteket ringer o får klartecken ifrån läkemedelsverket. Du får endast ta med så många tabletter som du skall vara borta.
Du kan behöva visa upp detta pappret både i tullen i Sverige o i Grekland om dom vill kolla noga. Jag har alltid min medicin i en speciell låda o visar upp den i säkerheteskontrollen eftersom jag har båda astmamedicin o hjärtmedicin. Jag har hört om man har sprutor så skall dom läggas i dom små förslutningsbara plastpåsarna o då lämnas dom till flygvärdinnan o sen har flygkaptenen hand om den under flygningen.. |
|
||||
|
||||
![]()
jag har fixat narkotikapapper
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
På samtliga våra (samma som en del av de du nämner sitter det en etikett på förpackningen och en på flaskan och burken. Ögondropparna består av mer etikett än flaska
![]() // Helén ****************** min ögondroppar kommer i en kartong som säkert är 20 cm lång x 8 cm x 15. Där i ligger det förslutna påsar med engångspipetter. Påsarna (alla) är inte märkta utan kartongen. På salvatuberna är kartongen märkt (och de ggr märkningen har varit på tuben har den varit så avskavd och oläslig så det hade inte spelat nån roll). Jag har nu FLYTTAT på etiketten och satt på läkemedlet direkt. Hoppas de inte blir galna. Allt är nu märkt på receptbelagda utom ögondropparna. På de receptfria står det på kartorna där tabletterna ligger i vad det är för medicin. Det hjälper ju inte att man lägger tabletter i en postafenkartong, då kan man ju lika gärna lagt ner nåt annat. Ja.. de kanske har slarvat? FY! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|