Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-13, 10:04
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007
Standard Sv: Mafia og Vendetta på Kreta.

Kreta är en fantastisk ö med fin kultur på alla plan och dess innevånare är gästvänliga, välkomnande och man får lätt vänner för livet.

lars
Jeg holder med deg i dette! Det JEG skriver om dreier seg om et HELT spesielt sted! Jeg tror ikke de er Kretiske av oprinnelse! Jeg, såvel som Pendleburry på 30 tallet har funnet innslag av semittiske ord i denne dialekten som ifølge den norske eksperten på semittiske språk , Kjell Aartun kan føres tilbake til minoisk tid. Det begynte med at jeg i den andre tråden, "perlor...." spurte om noen kjenner til liknende steder, dvs Mafia og Vendetta. Mine venner her på Kreta er ikke redde for å snakke åpent om disse isolerte stedene som de ikke er særlig stolte av! Det dreier seg om promiller av øyas befolkning!
Gammal 2008-07-13, 10:33
malou malou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av sven.kriti Visa inlägg
Jeg tror ikke de er Kretiske av oprinnelse! Jeg, såvel som Pendleburry på 30 tallet har funnet innslag av semittiske ord i denne dialekten som ifølge den norske eksperten på semittiske språk , Kjell Aartun kan føres tilbake til minoisk tid. ..
Formoder at Kjell Aartun, til tross for at han er i meget høy alder ifølge Wikipedia, har sine vitenskapelige prosjekter knyttet til et universitet? En del av hans forskning har likevel vært sterkt kritisert, vurdert som kontroversiell og av pseudokarakter. Men jeg kjenner ikke til dette, annet av det man kan lese seg til på nettet.

Forøvrig er det lett å forstå at man kan oppleve kulturkollisjoner når man i voksen alder innvandrer til et annet land, selv innen Europa. Jeg vil tro at de mange nordmennene som flytter til eks. Spania som pensjonister kan oppleve lignende, i hvert fall om man beveger seg utenfor byene. På samme måte som innvandrere her kan oppleve deler av vår norske kultur og handlingsmåter som uforståelige og uakseptable.
Gammal 2008-07-13, 10:49
tonm tonm är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Dette blir også mitt siste innlegg i denne diskusjonen.
Jeg har som Malou også lett på nett etter forskningsresultatene, og funnet ut at dette ser ut til å være høyst omstridt forskning, hvor nettopp dokumentasjon av de resultatene som hevdes funnet er etterlyst.

Det spiller vel heller egentlig liten rolle om språkforskningen ikke var omstridt. Det er menneskesynet som kommer frem i Svens innlegg jeg reagerer på. Om det så var at du Sven drev med seriøs språkforskning, så har vel befolkningens opprinnelse langt tilbake i tid (eller kort tilbake for den slags skyld) ingen sammenheng med negative karaktertrekk hos disse menneskene å gjøre. Dine påstander er krenkende for de du omtaler.

Dersom det er slik Sven, at du sammen med forskere samler inn data om denne landsbyens dialekt, så er det vel ikke så lurt å omtale dine informanter på denne måten. Du sier at du ved å snakke gresk har en fordel i forhold til språkforskningen, men det er vel neppe en fordel verdt å skryte av all den tid du jo ikke snakker med dine informanter.

Min mening er at det ikke er greit å gjemme seg bak forskning, når det du egentlig gjør er å forfekte din personlige mening om innbyggerne i en bestemt landsby.

Tonm

PS: Skjønner at mitt forrige innlegg var litt uforståelig. Det var ment som en ironisk kommentar til denne uttalelsen fra Kriti: "Etter så meget kontakt med et sted har du rett til å danne deg en oppfatning om de øvrige forhold, særlig når du i 15 år har kjent noen "eksemplarer av arten" på nært hold!"

Senast redigerad av tonm den 2008-07-13 klockan 11:02.
Gammal 2008-07-13, 13:36
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

Forøvrig er det lett å forstå at man kan oppleve kulturkollisjoner når man i voksen alder innvandrer til et annet land, selv innen Europa. Jeg vil tro at de mange nordmennene som flytter til eks. Spania som pensjonister kan oppleve lignende, i hvert fall om man beveger seg utenfor byene. På samme måte som innvandrere her kan oppleve deler av vår norske kultur og handlingsmåter som uforståelige og uakseptable.[/quote]

Du missforstår totalt! Les innlegget under : Om å leva og bo i Hellas, JEG er ikke plaget av kulturkolisjon! Det er mange av dere som ikke forstår at jeg snakker om et ISOLERT FENOMEN , Kvinneundertrykkelse, vendeta , mafialovgivnng i enkelte landsbyer!! Prøv å lese en gang til!! Det dreier seg om steder hvor man fremdeles lever i middelalderen!! Det dreier seg om promiller av øyas befolkning! Alle mine greske venner er enige med meg! Dette er noe alle som bor her vet! Jeg skulle ALDRI kunne tenke meg å bo i de norske gettoene i Spania! De 12 norske som finnes her i byen treffer jeg 1 gang i året! Det er tilstrekkelig for meg! Norge vil jeg ALDRI se igjen!!!! Jeg føler meg mer hjemme er enn jeg noensine gjorde i Norge!
Dette er MITT siste innlegg i denne diskusjonen!
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:47.