![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Kul tråd Hasse
Jag brukar mest ha ett par svarta snygga shorts, vit t-tröja, sandaler och min stora svarta hatt. Om vädret påkallar kan även regnjackan få följa med ibland. Om jag ska vara extra fin tar jag på mig en läcker skjorta. Skulle aldrig ens komma på tanken att äta i badbyxor och bar överkropp, Det passar sig inte. Möjligen till en öl i strandbaren är det ok med badbrallor. Uffe |
|
||||
|
||||
![]()
Klä upp sig för att "sitta taverna", som du beskrev det Hasse, ger jag inte mycket för. T-shirt av något slag + shorts är det ultimata och skönaste. Lägg därtill ett par sandaler istället för flippflopp-tofflor.
![]() ![]() ![]() Jag som avgudar fotboll bär på en vecka fotbollströja ett antal kvällar när vi går ut för att äta. Alltid glada miner som sagt, oavsett om tröjan gillas eller inte. Går alltid att tjafsa lite annars, mer än gärna. ![]() ![]() ![]() Kul tråd btw! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På kvällen tycker jag det känns bra "att klä sig lite". Under tidig kväll sitter man ju ofta och sippar på något gott på balkongen, duschar och grejar. Faktiskt en av de där bästa stunderna på Greksemestern. Då tycker jag att det känns bra att ta på sig något som man inte har på dagen. Gärna något som känns lite "mer kväll". Är väl inget konstigt i att vilja vara lite fin på kvällen, även om det är med den gamla vanliga familjen. Under säg en treveckorsresa där man förflyttar sig mellan orter/öar räcker det ju med en ganska begränsad garderob, går ju att byta och blanda bra med det lilla man har. Men det viktiga är att man känner sig bekväm, annars kvittar det ju vad man än har på sig.
|
|
||||
|
||||
![]()
Har både "dagkläder" och "kvällskläder" med i packningen. Shorts eller kjol och linne på dagen. Lite finare kjol och linne(topp) på kvällen. Har ibland en klänning med också, men den blir mest hängande i garderoben.
När man går till strandtavernan kan man ju åtmintone svepa om sig en sarong tex.! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Undrade lite om färgval på kläderna.Röd klänning ? Betyder rött något på Kreta? Vi var klädda i röd klänning när vi gick ut och åt på kvällen.Det var ej kortkort eller utstickande klänning men det kändes fel på något sett.
Är det någon som vet? Kanske är färgen lite syndig! Birgitta 63 |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Back to topic. Vill inte påstå att jag klär upp mig för tavernabesöket. Brukar ta på mig kortärmad skjorta eller piké och längre shorts/byxor (beroeende på temp) och skor. Precis samma som hemma... |
|
|||
|
|||
![]()
Så sant så, en lång (kanske en av de längsta, vad säjer moderatorn?) och mycket intressant tråd. Som bland annat innehåller något kulturkrocksaktigt. Men även vad vi tycker själva om vår egen och andras klädsel när vi går ut och sitter taverna på kvällarna under vår semester. Detta senare kan man ju ha olika åsikter om. Vissa tycker om att ”klä upp sej”, medan andra tycker att det räcker att vara hel och ren. Jag tillhör de senare, men respekterar att andra tillhör de förra och har inga invändningar mot, och bryr mej föga om, att andra klär sej annorlunda än vad jag gör. Och jag menar förstås inte att man ska åka ner till Medelhavet och svina viking på sin semester. Dylikt beteende är det få som uppskattar. Och givetvis handlar det också om vad det är för ställe man ska äta på. Om jag blev bjuden på Nobelfesten (ganska hypotetisk tanke) skulle jag t.ex. inte ta på mej shorts. Men på tavernorna på de platser jag besökt i grekiska övärlden har jag aldrig haft en tanke på att man måste gå ”propert” klädd till middagssittningen, om man inte känner för det. Sen är det förstås en annan sak om lokalbefolkningen anser att man uppträder respektlöst bara för att man inte svidar upp sej till kvällen. Jag har ju själv aldrig märkt eller tänkt på att så skulle vara fallet, men av inläggen i denna tråd från de som är bosatta runt om i Grekland, så verkar det ju vara så. Dvs att lokalbefolkningen och restaurangpersonalen anser att jag förolämpar dom genom att inte ha långbyxor på mej till tavernamiddagen, även om det så skulle vara över 30 grader varmt, är det rätt uppfattat?
F.ö. är jag ingen hundraprocentig supporter av det här med att ”ta seden dit man kommer”. T.ex. har jag två tjejkompisar som var på Sicilien och fick reda på vad lokalbefolkningen där tyckte om att de två gick ensamma ut på kvällarna (INTE i bikini, eller annan s.k. utmanande klädsel, ofta t.o.m. lite ”uppklädda”), och det var väl inga direkt roliga saker dom fick höra. Skulle dom alltså då ha låtit bli att gå ut? Eller vara tvungna att skaffa sej promenad-/middagssällskap? Och det finns förstås andra, ännu mer förnedrande, traditioner än så på olika håll i världen. Ska man då bara acceptera detta, i stället för att genom att bryta lite mot traditionerna kanske få till en förändring? Ojojoj, här har jag kanske lyckats komma en liten bit från ämnet: shorts på tavernasittning… (moderatorn får väl, om moderatorn vill, stryka föregående stycke) Hursomhelst, kan vi inte ha en liten omröstning? Är det OK med hela och rena shorts med tillhörande hel och ren t-shirt till kvällens tavernasittning? Ja eller nej – först till femtio vinner! Endast en röst per individ! /Thomas |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|