![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Helt klart upplever man samma ställe olika
![]() ![]() Amorgos är för oss det ultimata semesterparadiset, oj vad jag tog i nu. ![]() Men det känns något åt det hållet, finare enskilda stränder, svindlande vägar och tystare landskap har jag ännu inte funnit någon annanstans på de andra öarna jag har besökt. Vi var där i slutet av juni-början juli och vi var de enda från Skandinavien där vi bodde. Katapola har något speciellt- kan inte peka ut direkt vad det är mer än att vi trivs där, blir det någon gång i tiden ett hus i Grekland, då blir det på Amorgos. Ön har med största sannolikhet förändrats de senaste tio åren. Jag skulle, utan att ha varit där för tio år sedan, våga påstå att förändringen går långsamt. // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() - det er lavsesong jeg har erfaring fra og det var like deilig på Amorgos nå i mai, som høsten 1996, syntes vi ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag åker ofta i låg eller mellansäsong och då är inte stranden prioritet nr 1. Det är så mycket annat jag vill ha ut av en Greklandsvistelse. Den här resan blir nog mer bad än mina senaste resor. Det jag gillade mest på Amorgos var vyerna, bukten i Katapola, Chora och vandringsmöjligheterna. Klostret är en fantastisk upplevelse och även byarna ovanför Egiali hade det där lilla extra.
Kanske märks de ökade turistströmmarna mest under högsäsongen och inte så mycket i maj och september. Det som brukar följa med mycket turister är också att tavernorna anpassar sina menyer på ett för oss som gillar traditionell grekisk mat negativt sätt. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Kul att läsa om allas åsikter, att vi alla tycker så olika.. men alla har ju olika behov! Jag är glad över att ha besökt Amorgos, Ön är ju väldigt fin och mysig. Men jag tyckte att det blåste alldeles för mycket. Att det blåser så mycket gör att det blir obekvämt att tex hyra moppe, vara ute och promenera eller bada. Om det är blåsigt och man inte kan bada så kan man ju heller inte vara ute och promenera. Vi gick från klostret till Agia Anna och jag fick hålla i min keps stenhårt och vi stannade flera ggr på vägen och bara böjde oss ner för det kändes som om vi var mitt i en orkan!
I 17 år i rad har jag besökt Lefkas nästan varje sommar och det är helt olikt Amorgos. Där skiner solen och det är riktigt varmt och vindstilla= sommar känsla. Jag gillar de joniska öarna för deras grönska i kontrast med det turkosa vattnet. Fina vita stenar lena som flintasten. Inte för att jag bara gillar att ligga på stranden hela dagarna, men det är det jag associerar till när jag tänker på Grekland. Jag tror inte jag kommer resa till Amorgos igen trots att jag gillade ön som helhet. Men OM jag skulle göra det så skulle det vara för The big blue och Phannis! ![]() Senast redigerad av Despina 08 den 2008-09-06 klockan 19:23. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Bilder från första veckan i juli. ![]() ![]() Man kanske ska ge ön en chans i lågsäsong. ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu vet jag inte hur många turister som är MÅNGA
![]() Lissi |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|