![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Den godaste Tzatsikin jag nånsin ätit är på Ela inne i Chania... Suverän!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag tror också det är gurkmeja de använder för att få riset gult.
Receptet på tzatziki här hos oss liknar också väldigt mycket er andras. Om vi gör en hel hink grekisk youghurt (en liter), så räcker det till både ”i dag och imorgon”, som regel gör vi nog bara en halv hink. Vi brukar pressa vitlöken – och den skalade gurkan som vi river på den grova sidan av rivjärnet, droppar av en stund i ett kaffefilter, det brukar räcka. Vi använder också lite god olivolja, men dock inte vinäger. För omväxlings skull brukar vi ibland ha i lite dill, mycket gott! Och ibland river vi i lite morot – det får vi ibland i Grekland också. Vi tycker också att vår tzatziki smakar minst lika gott som i Grekland och det bästa av allt är kanske att numera är det maken som gör vår tzatziki. ![]() Senast redigerad av Marianne den 2008-10-12 klockan 10:53. |
|
||||
|
||||
![]()
Gurkmeja har en väldigt neutral smak och den blir fort gammal. Jag tycker den är bäst när burken är ganska nyöppnad och jag använder den både till linsrätter, ibland i kycklingrätter och till fisksoppa. Passar mycket bra ihop med paprikapulver. Används ofta för att få riset gult.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag och min vän hade en lite grekisk afton igår kväll med lite olika mezes. Även en svensk svampomelett fick blanda sig med det grekiska. Det gick jättebra. Och tzatziki till det hela förstås.. med mycket vitlök i. Gjorde på en halv hink.. till 2 pers... och det tog slut..
![]() Jag har ingen gurka i min. Men smular ner lite pizzakrydda, olivolja i den förstås, salt och svartpeppar och pressad vitlök. Sen får den stå och gotta ihop sig. Alltså gör jag den helst dagen innan den ska ätas. //Monica |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|