![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Sterling skulle startat 4 nya linjer från Sturup nu i höst. Det kommer man dock att avvakta med på obestämd tid... Sturup räknar med att tappa 100.000 passagerare i år och 150.000 nästa år...
![]() Länge leve Bron... 22 min från Malmö till Kastrup med tåget! Sorry ni som bor norröver... ![]() ![]() Den gubben sitter nog där på väggen redan och tittar och ler... Tyvärr. Fast jag hoppas att jag, och ni andra har fel, för jag tycker att Sterling behövs. Samtidigt kan det ju komma ännu bättre alternativ om vi har tur...! |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Ang SAS så tror jag att SAS i dagens form inte kommer finnas kvar om 12 månader. Det man kan vara säkert (nja..) är att delar av SAs troligtvis kommer bli uppköpta av Lufthansa eller BA eller Finair eller kanske en 3:e aktör som inte har nämts än.
Både LH och BA har visat ett startk intresse i SAS. Om ett eventuell köp gå igenom skulle jag vara förvånad om man inte håller kvar befintliga bokningar om linjer finns kvar. /Nico |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Jag drog iväg ett email till Nordea angående våra Visakort därstädes.
Frågan gällde om det gick att återvinna redan inbetalda pengar därest bolaget skulle gå i konkurs innan avresan. Svaret som följer: Hej Arne Tackf ör ditt mejl. Jag har varit i kontakt med vår Kortservice som meddelar följande: "Nej, kortförsäkringen gäller inte vid konkurs. Dock kan kunden alltid göra en kortreklamation om han eller hon råkar ut för en sådan olycklig händelse men man kan aldrig garantera utdelning från ett konkursbo". Med vänlig hälsning Nordea Bank AB (publ) Catarina Andersson Arne |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lars |
#5
|
||||
|
||||
![]()
För den försiktige finnes ett alternativ. Om man bokar sin biljett via exempelvis Flygstolen.se, då har man möjlighet att köpa till en försäkring mot flygbolagskonkurs. Flygstolen tar 48Sek pp och bokning. Reglerna finner den intresserade här nedan. Begränsningen ligger däri att utbudet blir begränsat till de bolag flygstolen valt att samarbeta med
Arne Konkursskydd Kostnad : 49 kr/biljett Om du har köpt en biljett/biljetter hos ett flygbolag som kommit på obestånd eller gått i konkurs och därför ställt in sina avgångar, kan du förlora dina pengar. För att skydda dig som kund om något sådant skulle inträffa, har Flygstolen.se tecknat försäkring för samtliga biljetter, det innebär att du får kompensation för förluster enligt den omfattning som vi beskriver nedan. Om ett reguljärt flygbolag inte kan fullfölja sina åtaganden och ställer in sina flygningar på grund av obestånd eller konkurs (enligt gällande svensk lagstiftning) förbinder sig Flygstolen.se för nedanstående:[LIST=1][*]Om du ännu inte har påbörjat den försäkrade flygningen när försäkringsfallet inträffar, ersätts du med det belopp du betalt för flygbiljetten (dock max 50 000 kr per biljett).[*]Om du redan har påbörjat en försäkrad flygning när försäkringsfallet inträffar kan du välja att få ersättning för antingen: a) den del av flygpriset som inte kan nyttjas eller b) kostnaderna för en likvärdig returflygning. Du ska med bindande verkan ange ditt val enligt punkt a) eller b) i samband med att ersättningsanspråket görs gällande.[*]Den ersättning som framgår av punkt 1 eller 2 minskas med det belopp som återbetalas av flygbolaget eller dess befullmäktigade inkassobyrå eller avräkningsställe.[/LIST]Detta skydd täcker dock inte flygbolag som är registrerade under ”Chapter 11” (närmast företagsrekonstruktion) när biljetten betalas och skrivs ut. Information om vilka bolag som ligger under chapter 11 finner du på www.ipplondon.co.uk under Airline news. För att kunna erbjuda denna service måste vi ta ut en mindre avgift, som täcker administrativa kostnader och ersättningskrav för berörda passagerare. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hej Lars,
Är det själva kortköpet/banken (i ditt fall Nordea) som reklameras? dvs att man inte fått "levererat" det man köpt? Själva kortköpet i sig har ju fungerat. Jag trodde reklamationen var mot själva flygbolaget. Det är ju de som har gått i konkurs. Har svårt att få kläm på detta. Ursäkta min okunskap ![]() Tomas |
#7
|
||||
|
||||
![]() Citat:
När det gäller kortföretagen så har jag inte koll på juridiken. Men i fallet FlyMe var resonemanget ungefär så här (tror jag): Den som köper resan med kreditkort får en faktura från kortföretaget, i det läget uppstår en "gråzon", kortföretaget var på sätt och vis säljare av resan. Kortföretaget/banken är inte i konkurs men samtidigt kan de inte leverera den vara som kunden köpt, alltså kan man reklamera köpet till dem. Någon av bankerna tog snabbt beslutet att betala tillbaks och då hängde alla på för att inte få badwill. Dessutom beslutades att även resor köpta med betalkort skulle omfattas av samma regler. Hur bankerna resonerar nästa gång är svårt att veta, se Arnes inlägg ovan. Lars |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Till TomasR;
En sak till, jag förstår att du är orolig för din resa köpt av Sterling. Se TobbeS inlägg längre upp i tråden, där talas om att Sterlings ägare vill sälja. Det finns ju faktiskt en möjlighet att det lyckas och att ett annat bolag då tar över förpliktelserna mot er som köpt flygresa. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Lars,
tack för att du reder ut begreppen. Nu klarnar det. I mitt fall betalde jag direkt på nätet med betalkort/Visa. Det blir intressant att följa detta och se vart det blir av det. Tomas ![]() |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Försäkringen gäller inte för flygbolag som när biljetten/hotellbokningen betalas och skrivs ut är under företagsrekonstruktion, är registrerade under ”Chapter 11” eller i övrigt är insolvent eller försatt i konkurs. För närvarande berör detta följande flygbolag: Manx2, Helios Airways, Avianca, BWIA, Independence Air, Mesaba Airlines, Olympic Airlines, Sham Wings Airlines, Varig, ATA och Alitalia. |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer lite mer info om Sterlings försök att hitta ny ägare.
http://www.boarding.no/art.asp?id=33635 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
I Sydsvenskan idag stod det om ett stort Norskt resebolag, jag kommer inte ihåg vad det hette och jag orkar inte leta rätt på artikeln..., som nu slutar sälja biljetter för både Sterling och Olympic.
Olympic kan jag köpa för det bolaget vet vi ju nu kommer att försvinna/ombildas, men Sterling tycker jag är lite märkligt. För utåt sett så är ju bolaget "friskt". Även om det ryktas om att bolaget är "skakig". Men det är fortfarande bara rykten. Sterling själva har ju inte varnat för några problem ännu. Samtidigt hjälper jag väl inte heller till eftersom jag skrivit att jag/man kanske inte ska köpa biljetter av dem med avgång alltför långt fram i tiden. Samtidigt känns det lite tveeggat. Man ska ju inte skjuta ett bolag i sank bara för att det ryktas om det... Då bidrar man ju bara till undergången. Samtidigt vill man ju inte förlora biljetter och pengar på en konkurs... Man kan inte både ha kakan och äta den. Oavsett hur gärna man än vill... ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Det är på Berg-Hansen resebyrå (å där jobbar jag numera) man inte säljer biljetter till Sterling. Eller rättare sagt, vi rekommenderar våra kunder att inte köpa biljetter.
|
#14
|
||||
|
||||
![]()
Nytt om Sterlings kris hittar ni på
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNews...&nNewsId=18639 De verkar bli bra för er som bokat biljetter till sommaren. En ny ägare tar förmodligen över allt ansvar. Torbjörn |
#15
|
|||
|
|||
![]()
...och idag begär dom sig själva i konkurs. Synd för det var bra med direktflyg GBG-Athen.
|
#16
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är himla synd, det var ofta väldigt billiga resor man hittade med dem. Jag tjatar ständigt om min resa för 2 till ARN-Athen t o r för 2200 kr sammanlagt. Då var vi borta i 3 veckor.
Nu är det himla synd för er alla, som bokat och betalat.....Beklagar, kan man väl få säga!!? ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|