![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
bokade med sterling till aten och hem från chania. för 2 veckor sedan avbokade deaten-avgången och nu har de kursat. har bokat om med appolo till samos och hem från santorini. obetydligt dyrare. boka nu för det blir säkert huggsexa om platserna nu efter sterlings konkurs.
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
God idé! Vi har också bokat nedresan den 16 Maj 2009 med Apollo.
Arlanda- Santorini två personer enkel resa för inalles strax under 2600 Sek. Okristlig start visserligen, 05.50, men det får man ta. Hemresan ska ske från Dodekaneserna i mitten av Juni. Arne |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Tja, det var ju ingen större överraskning... Men trist ändå. Hoppas alla här har köpt biljetter med kort för då finns det goda möjligheter att gå ekonomiskt oskadad ur det hela i alla fall. Även om det är trist att bli av med biljetterna...
Samtidigt tror jag att Sterings konkursbo köps av något annat bolag som andra här sagt. Och att det kanske kommer ytterligare någon aktör på just Athen och Kreta. Personligen hoppas jag på Ryan. Men det finns många andra bolag. Jag hittade i förra veckan Kph -Ath tor två veckor i Juni 2009 för 1862 SEK med en mellanlandning i varje riktning. (Sk rökpaus nu när man inte får röka på planen längre... ![]() Samtidigt ska man vara medveten om att vissa inom braschen kunniga förespår att ytterligare 25 bolag kommer att gå i KK före nyår. Och de säger att bränslepriserna och finanskrisen riskerar att knäcka även stora kända bolag. Så det kan medföra viss risk att köpa biljetter nu. Jag hade inte gjort utan att betala med kreditkort. Då är man i alla fall ekonomiskt säkrad ännu så länge. Men blir det för stora förluster pga KK bland flygbolag kanske man ändrar villkoren för det med. Sådant har ju hänt förr...! Är det förresten någon här som vet vilket bolag Lissi flög ner med? Sitter hon i skiten nu? Hon ska ju flyga hem på Lördag... Senast redigerad av Peter den 2008-10-29 klockan 18:07. Anledning: Tillägg |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Mot uppvisande av bokningsbekräftelse från Sterling kan man på SAS få boka platser från någon destination på kontinenten till Skandinavien.
Dessutom alla Intrascand trafik (=inom Skandinavien) och inrikes Sverige. Bokningar tas emot i turistklass, i mån av tillgång och psgr betalar endast skatter och flygplatsavgifter. Hur det är med flygningar där man måste mellanlanda för att ta sig hem vet jag ej men fr Athen kan man i alla fall boka sig hem till CPH med detta erbjudande. SAS flyger f.n dagligen ATH-CPH och dessutom ATH-ARN Lör-sön. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Är det någon som har bra koll på hur det är med resegarantin? Är ju i bokartagen och planerar en resa med Apollo till Santorini, endast flygstol.
Resegarantin verkar ju skydda resenären men gäller ju endast vid paketresa. Dock står det på konsumentverkets hemsida följande; "Om du köper en så kallad flygstol av en paketresearrangör och reser tillsammans med andra som köpt paketresor, omfattas din "charterflygstol" av resegarantin. Resegarantin gäller däremot inte när du köper en reguljär flygbiljett, även om det finns andra passagerare på planet som har köpt en paketresa." Betyder det då att man är skyddad av resegarantin ändå? Apollo använder i den aktuella flighten till Santorini SAS, har det någon betydelse att de inte använder Novair? Räknas det som charterstol eller reguljärstol då? Borde väl vara en charterstol ändå va? Hoppas någon vet! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hej, vi hade bokat vår hemresa med Sterling nästa sommar, och nu har 4500 kr gått upp i rök, min man har varit i kontakt med handelsbanken idag och vi har gjort en sk kortreklamation men våra chanser är inte goda att få tillbaka några pengar, då vi har betalat med mastercard kontokort och inte mastercard kreditkort. Om vi ska få tillbaks några pengar blir det aktuellt nästa sommar, för man måste tydligen se att resan inte har blivit genomförd. Så nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra, vänta och se vad som händer eller boka nya biljetter med SAS./ Annaörebro
|
#7
|
|||
|
|||
![]() Citat:
När Fly Me gick omkull betalade faktiskt alla banker ut ersättning även för Kontokortsbetalda biljetter trots att de egentligen inte behövde det!!! De gjorde det för ren goodwill. Så de enda som förlorade då var de som betalat med rena kontanter! Samtidigt rör det sig om ca 40.000 biljetter totalt! Så det är frågan hur bankerna ställer till att betala ut ersättning när de inte egentligen inte måste...? Med tanke på finanskris och allt. |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Hej,
Jag fick avboka resa i somras pga pappa var dödssjuk i cancer. Valde att sätta in pengar på Sterling Club-konto eftersom min pojkvän inte var med på min hemförsäkring och därmed hade vi förlorat mer pengar på att låta försäkringen täcka för resan. Jag hade 4.300 DKK inne och nu är väl allt borta! Jag har ju inte bokat någon resa ännu, utan har pengarna innestående, hur tror ni att det kommer gå för mig? Ursprungligen är resan köpt med VISA kontokort, inte kreditkort. Det ser dystert ut eller hur? ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]()
ja här verkar det som vi får tillbaka pengarna har betalt med visa kort och banken skulle hjälpa oss(seb).Men ändå...barnen är ledsna och jag oxå inte lätt att få ihop pengar när man är ensamstående..Och vart ska man hitta en billig resa nu???Lider med alla som drabbats man kan ju alltid hoppas att apollo fixar lite billiga flygstolar...
/katarina |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Och en sak till vad gör man med inrikes biljetterna som är bokade och betalda hos Norweigan???
|
#11
|
|||
|
|||
![]()
Har man köpt resan med bankkort/kreditkort och har Swedbank som sin bank titta in på deras hemsida. Där finns blanketter att skriva ut, fylla i och skicka in så får man förhoppningsvis tillbaka pengarna. Man gör alltså en reklamation av köpet. Tycker Swedbank har agerat snabbt för sina kunder i denna för många trista händelse.
Tomas ![]() |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Tycker du ska tala med Norwegian, de har en hel del linjer till Grekland och kanske kan fixa hela resan åt er.
|
#13
|
||||
|
||||
![]() Citat:
I fallet med betalkort kan det väl vara fråga om goodwill dock. /S Som inte är så orolig för pengarna, utan mer för att vi inte skall hitta en annan lika bra, billig resa... ![]() |
#14
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
I fallet med Fly Me så var det faktiskt en fråga om god vilja. Bankerna var inte tvingade att ersätta dem som betalat med betal/kontokort med gjorde det ändå. Det stod om det i tidningarna idag så jag känner mig rätt torr om tårna... |
#15
|
|||
|
|||
![]()
En sak till. Tobbe S bidrog igår, i den andra Sterling-tråden, med en länk till detta:
Citat:
Citat:
Då var jag nära att skriva att det såg bra ut och att det kanske löser sig ändå. Men det var en sak som hindrade mig. Och det var just att de påstod att de hade TVÅ BINDANDE bud med pengar på bordet. Det verkade lite märkligt tyckte jag. Det är möjligt att man hade intressenter och att förhandlingarna inte gick i lås. Och så överdrev man lite för att lugna alla resenärer och marknaden. ELLER. Så blåljög man för tidningen och alla andra, i vetskap om intresset och ryktena kring Sterling, för att få in de sista kronorna i konkursboet. Om det sista stämmer så är det ju svineri, snudd på bedrägeri, på högsta nivå. Jag har svårt att se hur man förhandlar, inte med en en, utan med TVÅ, intressenter ena dagen, och sedan sätter bolaget i konkurs nästa dag... Jag tycker inte det är riktigt rimligt. Man måste redan i förrgår vetat om att det gått åt h-e och borde stoppat biljettförsäljningen. Man måste säkert vara både cynisk och kall för att driva ett flygbolag idag, men får vara måtta på dumheterna... Jag tror inte ett ögonblick på Sterling i detta. |
#16
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Återigen, köp med kreditkort regleras i konsumentkreditlagen, och då är det inte fråga om good will som jag ser det! Däremot gick bankerna in och betalade även för dem som betalt med bankkort (dvs utan kreditfunktionen). Citat:
Även efter det att konkursen var ett faktum framhåller de ju att de fört diskussioner med en dansk och en engelsk operatör om ett övertagande, men att det fallit pga finanskrisen och svårt att få bankgarantier. Detta och det faktum att "Örnen" petat in 600 miljoner sedan i somras tycker jag tyder på att ingen har gjort detta på pin kiv, utan verkligen försökt få det att fungera. Det går också att läsa på TakeOff idag att kreditkortsbolagen står för kostnaderna. Dvs bankerna behöver inte stå för något. Såvida de inte bestämmer sig för att stå för de kostnader kunder haft, som betalat med bankernas egna kort som inte varit knutna till MasterCard eller Visa etc. ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lars |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Nu puttrar det på spisen...
![]() Citat:
Apollo hyr in plan från SAS på vissa sträckor. Tex till Santo. Jag flög själv med SAS, genom Apollo, just dit i Sept. Och då är det ENBART för charter, inga reguljärpassagerare. Så det är ett charterplan som vilket som helst oavsett vad det står på stjärtfenan... ![]() Samtidigt tror jag att det är en minimal risk att Apollo skulle gå omkull. De har en väldigt stor, och så vitt jag vet, finansiellt sett sund ägare i KUONI. Och jag betvivlar att de låter Apollo gå i KK. Bolaget kostade för mycket för att "slarvas" bort det på det sättet. Då är det bättre att pytsa in lite pengar i Apollo om det skulle behövas. Att de sedan har velat sälja Apollo sedan många år handlar enbart om att Apollo har lämnar för liten vinst för att KUONI ska vara nöjda. Så jag hade absolut inte avstått från att köpa stol eller resa av Apollo av den anledningen. Tvärtom. Jag TROR att det är ett av de säkrare alternativen just nu... ![]() ![]() |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Hej Peter!
Ja, det var SAS jag menade även om jag formulerade mig lite vagt. Att de skulle gå i konkurs alltså, inte Apollo. Men då borde det ju bara leda till att Apollo använder sig av ett annat bolag? Har hela tiden tyckt att det känns mest tryggt att boka resan med Apollo, då det är första gången vi åker endast flygstol. Känns superläskigt och superspännande att fixa boende och transer (till Naxos) på egen hand! (inbiten charterresenär som man är) Blir nog till att boka imorgon! ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|