Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-06, 14:54
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nytt grekiskt vin

Vi har köpt en flaska idag i Halmstad (fanns 5 kvar efter vårt köp) och har precis provsmakat före maten..Väldigt torrt, men MYCKET smak..
En positiv överraskning jämfört med Mountain Sun som vi fortfarande har 2 flaskor kvar av och som vi inte gillade sådär jättemycket... Jag ska se om Lund har flera flaskor i veckan....117 kr är ju några kronor

Lissi
Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 15:53
Rolfs avatar
Rolf Rolf är inte uppkopplad

Tack för tipset!
Satt perfekt! Oj vad det smakade Peloponnesos drömmer mig tillbaka till i somras då jag åkt runt på Peloponnesos i en hel månad. Grekisk Kyckling med timjamskryddad klyftpotatis och en god tzatziki kan kvällen börja bättre.

Rolf
Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 09:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har köpt en flaska idag i Halmstad (fanns 5 kvar efter vårt köp) och har precis provsmakat före maten..Väldigt torrt, men MYCKET smak..

Lissi
Jag har också lagt upp ett litet lager. Jag försökte ge en bra beskrivning av vinet till en bekant men amatör som jag är fungerade det nog inte. Ni Lissi och Hasse som verkar kunna lite mer. När kan man säga att ett rött vin är torrt? Jag trodde att det begreppet bara används om vitt vin och det jag lägger in i begreppet torrt passar absolut inte på det här vinet men som sagt jag är helt novis på området. Lite nyfiken bara. En av de saker jag gillar med det här vinet är att smaken håller tills vinet druckits ur och det kan man minsann inte säga om alla viner.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 10:10
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Rödviner är oftast torra!

Jäsningen pågår tills allt socker i musten är borta - röda viner är alltså i regel torra. Även efter jäsningens slut låter somliga vinmakare vinet laka ur skalresterna (macerera) i jäskaret - för att få ut ytterligare färg- och smakämnen.

Nu är det att hälla av vinet från skalmassan. Vinmakaren kan hälla vinet på en ståltank - som inte ger någon karaktär - eller på ekfat av olika ålder och storlek. Oavsett vilket, får vinets aromer en chans att "gifta sig".

Den kvarvarande sörjan av skalrester kan pressas, och detta pressvin är strävare och mörkare än det självrunna vinet. Pressvinet kan blandas i det självrunna vinet för att ge mer smak och strävhet.

Vinmakaren står nu med olika ståltankar eller ekfat, fyllda med vin från olika jäsningar av druvor som växt på olika platser.
Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 10:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Intressant läsning tack. Jag har nog gjort en egen tolkning av torrt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 10:17
anoula
Gäst

Har en tredje flarra som väntar i vinstället . Väldigt gott och prisvärt vin.
Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 17:36
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hinner jag in i morgon kan jag kolla om den andra flaskan finns kvar. Aina
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:19.