![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Enligt Jordbruksverkets hemsida måste man ta kontakt med respektive lands veterinärmyndighet. Mer info finns här
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurv...380004744.html Om du ska ta med kissarna och rabiesvaccinering behövs, tar denna ganska lång tid att genomföra, d v s du måste igång med detta så fort som möjligt. Det kostar lite kosing också. Du kan inte tänka dig att lämna dem på ett kattpensionat medan du är iväg? Har man katten där en längre tid brukar det gå att få rabatt på priset. Vår kisse stortrivs på sitt kattpensionat och vi har därför inget dåligt samvete för att vi lämnar henne (det längsta hon har varit där är i 37 dagar när vi totalrenoverade vårt kök). Det är knappt hon vill åka med hem igen (och det ska inte tolkas som att hon har det dåligt hemma för värre lyxkisse finns inte ![]() Ett dilemma och jag förstår att du gärna vill ha med dem, och jag hoppas att det kan lösa sig till det bästa. Celbe |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Celbe! Usch, det verkar ju jättekrångligt!
![]() Helst av allt lämnar jag dem hemma och tar INTE med dem, eftersom det skulle bli en väldigt lång och besvärlig resa för dem. Kattpensionat har jag funderat på men avfärdat lika snabbt - vi pratar trots allt om ett halvår i en bur på två kvadratmeter... i alla fall det pensionatet som finns i närheten av där jag bor. Ett annat problem är att katten INTE får äta medhavd mat utan måste äta maten som serveras där, och det går inte eftersom mina kissar går på veterinärmat. Vilket leder mig till nästa fråga: kan man få tag i Hills veterinärmat på Naxos?! Mycket tveksamt. Utan den maten får de urinsten och problem med kisseriet. Just nu ser jag bara bekymmer! Ingen här som vill hyra en tvåa i Borås billigt och samtidigt vara kattvakt? ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det pensionatet hade både jag och katten hoppat över... Men du är ju inte beroende av att ha så nära till katterna när du inte är hemma. Går det inte att söka sig lite längre bort? I och för sig blir man då sannolikt i behov av bil vid lämning och hämtning men det går ju att hyra för en dag eller två. Jag hittade vårt kattpensionat via Gula Sidorna och vi har fem mil dit. Ringde först och pratade med ägaren om att vi ville komma och se hur det såg ut. Alla kissarna låg och myste när vi steg in, det var lugnt och fridfullt så jag bestämde mig på stående fot. Dåvarande kissen Sotis var en väldigt blyg kattflicka när hon kom dit sedan första gången. I en vecka ville hon inte riktigt komma fram utan gömde sig. Hon blev mutad med både kyckling och leverpastej och åt det (vilket hon inte gjorde i vanliga fall!!!) men kröp sedan undan igen. När det kom en ny katt i rummet bredvid tog Sotis' nyfikenhet över och hon var tvungen att kolla läget. Det hela var tydligen inte så farligt och efter det vågade hon vara framme hela tiden (även om middagsluren helst intogs under en filt). Pensionatet ligger ute på landet och är ett ombyggt stall. Varje kisse har ett eget rum som är c:a 8 - 10 kvm stort. Då finns det soffa, stol, klätterträd, leksaker, frigolitlåda att antingen gömma sig i eller ligga ovanpå och studera livet utanför fönstret, den obligatoriska kattlådan samt mathörna. Har man två katter är det inget problem utrymmesmässigt att ha dem i samma rum. De har totalt 7 - 8 stora rum, ett lite mindre och en "skrubb" som reservutrymme vid akutfall. "Skrubben" är inte så förfärligt liten den heller, Frappé fick vara en vecka i den i somras när vi var tvungna att göra en helt oplanerad roadtrip till Norrland. Det gick hur bra som helst ![]() Priset är 60 kr per natt och man tar med egen mat. Är man osäker på hur mycket mat som går åt är det bara att lämna med pengar så köper de mer mat om det eventuellt skulle ta slut. När man berättar för greker och thailändare att man har katten på "a cat pension" när man själv är på semester ser de alltid så förvånade ut ![]() ![]() Celbe |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Eniac,
Jag känner med dig, du har ett dilemma! Jag är dock helt övertygad om att du bör lämna katterna hemma. Antingen till ett kattpensionat eller annonsera efter en "kattvakt". Katterna begriper ju inte vart du "drar iväg" med dem, en sådan resa skulle vara enormt stressande för dem (och du måste ju hem igen också). Har du dessutom innekatter (?) så kan de inte klara sig ute nere i Grekland. De är ju tyvärr inte lika "streetsmarta" som grekiska katter som oftast lever hela sina liv på "gatan". Jisses, vad de stackarna skulle få slåss! Och Hill's veterinärmat, det är nog tyvärr inte troligt. Man hittar Pussi och dylikt i stora matvaruaffärer men annars är det tunt. Jag har själv en vacker Adrian som är på kattpensionat när vi åker. Det pensionatet har rum på ca 5 kvm med en inhägnad liten utegård till varje rum. Det ligger tyvärr utanför Stockholm så det hjälper ju inte dig. Försök att annonsera efter "kattvakt" eller fråga hos något katthem som tar hand om hemlösa katter. De kan ibland vara villiga att ta emot "inhysingar" till en hyfsad penning. Lycka till! Och klappa dina kissar från mig! |
|
||||
|
||||
![]()
Hej Celbe och Catlady!
Det pensionatet jag kikade på (inte "live" utan bara på deras hemsida) heter Annies kattpensionat http://hem.passagen.se/kattpensionat/ Varje bur är 2,5 kvm men eftersom jag har två katter kan man slå ihop tvp burar till en stor. Och ja, mina kissar är innekatter! Fast de är vana vid att komma och gå som de vill ut på balkongen sommartid. Ta med dem till Grekland är ingen bra idé alls, det är jag fullt medveten om, men vad gör man när man är desperat..! Ni båda får gärna berätta vad era respektive pensionat heter! Huvudsaken är att mina små bebisar har det bra i ett halvår, om jag sen får åka 40 mil så får det väl vara så. Det står inga priser på Annies sida, men som jag har för mig kostade det 75:- per katt, vilket kan bli riktigt dyrt... inget avdrag för medhavd mat heller. Hm, jag förmodar att katterna måste vara vaccinerade också, och det har de inte blivit på de senaste tre åren eftersom veterinären sa att det var onödigt för innekatter. Mina små kissar kommer vara nästan 9 år när jag åker iväg, så grundvaccinationen är då borta sedan länge ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej igen, Eniac
Det pensionat vi anlitar heter Hammarby Kattpensionat, finns på nätet. http://kattpensionatet.se/priser.html Priser och sådant ser du där. Tar du med egen mat kostar det lika mycket, dessvärre. Vi gör det varje gång eftersom min gullegris bara äter Hill's, han också. Therese och Johny som har "panget" är jättegulliga! De bryr sig verkligen om katterna. Och, ja, kissarna måste vara vaccinerade mot både kattpest och kattsnuva. Vaccinationen får inte vara äldre än ett år och du måste ta med intyg på det från veterinär. PS OM du åker från Arlanda finns det ett antal kattpensionat i närheten. Titta på den här hemsidan: http://www.katter.nu/ . Kanske du kan "få till det" på det viset? Senast redigerad av Catlady den 2008-12-30 klockan 13:19. Anledning: Kom på en sida till på nätet!!! |
|
|||
|
|||
![]()
[quote=ENIAC;154899]Hej Celbe och Catlady!
Det pensionatet jag kikade på (inte "live" utan bara på deras hemsida) heter Annies kattpensionat http://hem.passagen.se/kattpensionat/ Hej! Jag har inte tagit någon katt till Grekland, men jag har tagit hem två katter fårn Rhodos, och det är mycket papper och sprutor som ska fixas med, för mej tog det ca sju månader till att katterna va klara att komma med till sverige, sen får man köpa två sittplatser till dom, och det var per kg.. så från start till vi kom hem gick det på ca.20,000kr... men det var det värt. Men om du bara ska ner över sommaren så hinner du nog inte med att jobba om du ska springa med papper och gräja för katterna... Lycka till ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|