Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-11, 09:26
monica monica är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Beställa mat på taverna...

Så här bjuder man även hemma i grekiska hem, många olika rätter, aldrig en tallrik med bara en huvudrätt.

Nej, det äts friskt från alla tallrikar.

Hade några vänner hemma i lördags, det kan bli att man står och lagar mat hela dagen
Ibland kan det bli jobbigt för fantasin tryter men man får improvisera.

Man brukar börja med Whisky eller vin och lite nötter till när gästerna kommer.
De brukar komma vid 9 tiden på kvällen.

Vid 11 plockas alla smårätter fram sedan äter man i timmar, någon efterrätt brukar inte förekomma i min bekantskapskrets. Men är det namnsdag brukar tårta finnas med

En huvudtallrik är ju ganska tråkigt egentligen, den tar ju slut så fort när man sitta i timmar och plocka lite i taget från alla tallrikar.

En grek dricker ju aldrig om han inte har något att äta till, undantaget Whisky då med lite olika nötter till.

Monica
Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 10:43
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Tack för det, Monica! Intressant att läsa om hur det är för dig som bor "där borta". Ja, och man äter ju väldigt sent. Mysigt! Tungt blir det hur som helst med att tillreda all mat.

Mvh P
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 09:35
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Vad gott det låter med alla de där mezerätterna... mmmm. Vi skulle äta lite mera så här hemma i Sverige också. Varför bara till jul och påsk?? Det är ju ett jättebra sätt att umgås på. Istället för alla dessa chips, godis, mm som vissa dukar upp till en festkväll.
Det händer ibland här hemma att jag gör några smårätter bara för att jag tycker det är så gott med lite olika rätter att ta av. Då kan det bli blandat svenskt och grekiskt vilket jag tycker går alldeles utmärkt.

//Monica S
Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 18:59
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av MonkanS Visa inlägg
Vad gott det låter med alla de där mezerätterna... mmmm. Vi skulle äta lite mera så här hemma i Sverige också.

//Monica S
Jag gör ofta så när vi blir många till middan( eller bara för familjen för den delen), lite lamm i ugnen, sallad, tzatiki,fetaoströra,auberine i ugnen mm mm. Mums
Försöker testa nya saker varje resa som sen får inspirera här hemma i väntan på nästa tur, hur ska man annars klara sig?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:30.