![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Men snälla...i centrala Aten KAN man inte gå vilse...var man än är kan man se nån av de tre höga punkterna i stan: Lykavittos, Akropolis och Filopappos, som ligger nästan på linje. Massor av stora gator går in mot city som ekrar på ett cykelhjul.
Men en karta är inte fel, helst om man läser på lite i förväg. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, jag förstår överhuvudtaget inte alls att man vill gå UTAN karta! ÅH så många fantastiska upptäcktsfärder vi gjort per fot och med karta i Aten....Hur lätt som helst att hitta och med karta i handen så ser man ju vad som finns av sevärdheter i närheten ....Om man INTE har karta så missar man ju hur mycket som helst av det som finns att se. Fast det är klart det blir kanske mer spännande utan karta
![]() ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Oijoi Monica, säkert kan man gå vilse i Aten. Jag gör det varje gång jag är där, fast jag har besökt stan säkert tiotals gånger
![]() I varje fall ser man mycket mera när man "låter näsan visa" vägen ![]() Till alla atenbesökare ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ! Eija |
|
||||
|
||||
![]()
En liten varning är väl på sin plats. Det är vanligare än man tror med väskryckare och ficktjuvar. Jag har just pratat med en tysk-grekiska som flyttat hit till Kalymnos efter många år i Aten, och hon sa att alla hennes vänner blivit av med något, hon har svårt att slappna av här på vår trygga lilla ö...det var viktigaste skälet till att hon lämnade storstan, faktiskt.
Något annat: Hur känner man igen en turist? När min ene son var liten hade han denna definition:" dom går och tittar upp på husen medans vanligt folk glor rakt fram"... |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Faktisk, etter å ha reist mye de siste 25 årene, har det bare skjedd noe ubehagelig én gang: Bilinnbrudd på Lanzarote (for 20 år siden). De fikk med seg en nylonbag med to badehåndklær... Statistikken sier vel det er min tur igjen snart ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nej, jag vet förstås inte vad folk tror...det är bara så otroligt trist att bli bestulen. Min gamla bild av Aten som en stor småstad gäller inte längre.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
//Stina |
|
||||
|
||||
![]()
Nu har jag skrivit ut massor med tips. Jag har fått en bra karta från Grekiska turistbyrån och jag har lånat en bra guidebok från biblioteket (1 klass, jag gillar deras böcker, brukar låna dem när jag åker iväg). Det känns som om jag kommer att hitta till hotellet och känner mig redan som hemma..
![]() ![]() ![]() Helena S ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Funderar på det här med marknader och loppisar? Finns det någon mer än den som är på söndagar, vid Plateia Monastirakiou?
Helena S ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|