![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Inga råttor hos oss heller, och förra veckan drog Kokkinoulis (Lillaröda) hem en 80 cm huggorm och la på trappen. Han hade tuggat av den 10 cm från huvudet så att huvudet nätt och jämnt hängde kvar. Ni skulle ha sett hur mallig han såg ut!
|
|
|||
|
|||
![]()
När vi satt på ett av torgen uppe i Chora på Folegandros så låg en mager stackare till katt på lur vid borden. Rätt som det var så flög en liten fågel i buskarna. Katten tog den blixtsnabbt i flykten. Sen försvann katten med fågeln i munnen bort i gränderna.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Forstår Kokinoulis er hannkat, enligt min erfaring tar bare hannkatter orm, mest hunkatter tar mus og råttor. Det er typisk at den tygget av hodet på ormen. De ser ut som huggorm men den er ikke giftige. Dene eneste ormen i Hellas som er giftig er full av färger og opptrer så sjelden at selv bioligilæreren på skolen her her aldri har møtt en! Har du noe bilde av den ormen? |
|
||||
|
||||
![]()
ricky: hyggligt tänkt, men tack....jag var lite otydlig. Du anar inte hur många honor som finns här men som inte går att få tag i, de är lite mer än skygga, ändå inte vilda, och det är de som får kull efter kull. Våra två "tama" katter har jag planerat sterilisering av när årets ungar blivit mer oberoende.
Sven: inget foto, men den var tunn som en mans tumme ungefär och med zig-zag-mönster, litet huvud, något trekantigt i formen. |
|
|||
|
|||
![]()
Sven: inget foto, men den var tunn som en mans tumme ungefär och med zig-zag-mönster, litet huvud, något trekantigt i formen.[/quote]
Det må være den samme ormen som vi har her. En dag kom en katt inn med en som var levende. Den lå og sprellet på stuegulvet. Heldigvis hadde jeg telefonkatalogen for Kreta liggende på spisebordet. Den havnet i hodet på ormen, men den sprellet like mye. Jeg tok den da med den store grilltangen og la den i en plastpose som så gikk i dypfryseren. Da ble det tyst. Neste dag tok jeg ormen med til skolen. Biologilæreren kom med et gresk navn som jeg dessverre ikke husker, men den er ikke giftig, den er også tynnere enn vår hoggorm. Det var en han med zig – zag mønster. Hunnen har dette mønsteret mindre markert, den er mer ensfarget. Jeg fikk vite at på Kreta finnes det bare en giftig orm, den ville du kjenne med en gang for den er full av farger. Den finnes bare langt oppe i berget. Ingen av lærerne på skolen hadde sett den! |
|
||||
|
||||
![]()
Under alla år här har vi sett orm på nära håll fyra gånger. De krakarna klarar inte trafik, katter, folk med tillhyggen, rovfåglar...men de brukar komma ner från bergen vid första värmeböljan för att hitta vatten. Detta enligt herden Petros, som borde veta vad han talar om, han ränner i backarna hela dagarna.
På Peleponnesos såg vi en större, ljus orm som kallas "trädkramare", Dendrogalia. Jag har aldrig hört någon som blivit biten av orm. Ett fåtal kan berätta om skorpionstick, inte livsfarliga. Det farligaste som finns här är trafikanterna. |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Monica TACK för dina fina berättelser. Önskar jag kunde skriva som du , Efter nära 8 mån på Kreta en dröm att få uppleva andra årstider än de som man normalt upplever som turist. Mycket var positivt som att träffa katter och känslan när en liten kattunge hoppar upp ifamnen och lägger sig tillrätta och somnar.den kan inte i ord beskrivas.Har inte haft möjligheten att umgås med katter förut . Hund täffade jag också en vildhund som hyres värden fick , men inte brydde sig så mycket om .Den tog jag ut på prom. varje dag och försökte få pli på .Kompisar blev vi på hans villkor.Två saker finns i mitt huvud som bestående frågor efter denna tid på Kreta. Ett: Grekernas inställning till djur .Två : miljövård, tänkte ofta att det vore bättre att vi fr. Sverige skickade pengar till Grekland för att där gjorde de större nytta.Detta blev kanske lite mer än kattprat men kände att jag ville dela mina tankar med någon som som har din erfarenhet av Grekland Hälsn JAN
|
|
||||
|
||||
![]()
Du har märkt vad vi också är svårartat irriterade på:den urusla djurhanteringen och den kanske ännu uruslare miljövården. För att inte vara helt negativ vill jag berätta att det görs massor av insatser av entusiaster. Det skrivs varje dag i tidningar om problemen och försöken till lösningar. Dock är det som att styra en supertanker, reaktionssträckan är enorm.
|
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|