![]() |
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vi med pass utan fingeravtryck i kan alltså inte resa till USA, eller hur tänkte du? Lämnade idag in en passansökan och det är klart om fem arbetsdagar, det tycker inte jag är lång tid. // Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Det stämmer. För att komma in i USA måste du ha ett pass med registrerat fingeravtryck. Det är väntetiden på passkontoren som är ett problem. Äldre och personer med torr hud har svårt att få godkända fingeravtryck.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"De svenska pass som utfärdats från och med den 1 oktober 2005 innehåller biometri och klarar därmed kraven. Pass utan biometri som är utfärdade innan USA:s krav trädde i kraft gäller för inresa till USA utan visum hela giltighetstiden." // Helén |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Lärdomen av den här tråden är väl att det inte är i ett allmänt forum man ska ta reda på sådana här uppgifter, utan hos den myndighet eller liknande som ansvarar för frågan.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sexmånadersregeln gäller även i Grekland! Jag har blivit tillsagd om detta på gaten i Aten.
Och med nya EU id-kortet reser du inom Shengen utan problem. Har själv ett sånt ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
![]()
Detta gäller i och för sig inte Grekland, men vi åkte till USA i somras med pass som var både 3 och 4 år gamla. Inga problem. Alla fick snällt lämna fingeravtryck och blev fotade vid inresan, men det gick relativt snabbt.
|
|
||||
|
||||
![]()
Hur skaffar man ett sånt där EU-id kort
![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Travar in på närmsta poliskontor och beställer nytt ID-kort!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hur skaffar man ett sånt där EU-id kort ![]() Riitta ![]() Precis på samma sätt som passet, hos polisen, och det kostar samma pengar ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ok, tack för svaret
![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Ozogott |
|
||||
|
||||
![]()
Hmm, vart nog inte så bra det här, läge för missförstånd. Med utresa menades hemresa, sorry.
/Ozogott |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Om det sen gäller deltidsboende vet jag inte men det kan jag lätt ta reda på. Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Jag såg det också nu att 6 månaders regel ej gäller för Grekland .
Vet ej varför jag blev påpekad om detta, kanske ville de bara vara vänliga och att jag inte skulle missa förnya passet, vilket jag säkert hade gjort ![]() Det är nog samma regler för oss deltidsboende här som för alla andra. |
|
||||
|
||||
![]()
Absolut!
|
|
||||
|
||||
![]()
Väntetiderna torde variera högst väsentligt i Riket.
Vi stegade in på passmyndigheten vid polishuset i Umeå i torsdags förra veckan att beställa nya pass. Via SMS-avisering fick vi redan igår, måndag besked att passen var klara för avhämtning. Arne och Hustrun |
|
|||
|
|||
![]()
Tänk om alla kunde ta reda på fakta innan de skriver här, istället för att till varje pris försöka ha rätt... Jag ska eventuellt resa till USA i vinter och blev helt förvirrad av den här tråden.
Har nu förstått att jag får resa till USA med mitt gamla pass från 2003 UTAN fingeravtryck ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|