Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-04, 19:22
an5 an5 är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Svininfluensan.

Är det någon som vet om det varit några fall av svinfluensan på Kreta ? Isåfall hur utbrett är det? Ska man oroa sig ? Ska resa till Kreta i slutet av augusti.
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 20:33
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009
Standard Sv: Svininfluensan.

Enligt ECDC så har de samma situation som i Sverige, några hundra konfirmerade smittade. Ingen utbredd spridning mellan personer inom landet, inga som avlidit. Det klart värst utsatta landet i Europa är Storbritannien.
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 21:49

Ok.Ja då är det väl hugget som stucket att vara hemma eller åka.Vi är inte i någon riskgrupp och för engångs skull kan man vara glad att man inte är nån ungdom heller . Så det är väl bara att packa resväskan. Tack för svaret.
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 21:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av an5 Visa inlägg
och för engångs skull kan man vara glad att man inte är nån ungdom heller . Så det är väl bara att packa resväskan. Tack för svaret.
Är ungdomar mer mottagliga? Det har jag missat totalt.
// Helén

Edit: Ber om ursäkt för min tröghet, såg inte de konfirmerade fallen
skyller på att klockan är mycket.

Senast redigerad av Hellen den 2009-08-04 klockan 22:05.
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 22:25
Johan Jönsson Johan Jönsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Oj oj, det tog ett tag innan jag fattade den Helén. Du vet väl att grekerna konfirmeras strax efter dopet.
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 23:01

Hängde inte heller riktigt med ???
Det är faktiskt så att de som drabbats mest av svininfluensan är ungdomar. Inte som i vanliga influensa tider att äldre blir mest drabbade och sjuka. Däremot är det några få som haft allvarligare symtomer. Därför känns det bra att vara på sitt 40:e år.
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:00
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Jönsson Visa inlägg
Oj oj, det tog ett tag innan jag fattade den Helén. Du vet väl att grekerna konfirmeras strax efter dopet.
Det stod ju ingenting om ungdomar i ditt första inlägg i tråden, jag trodde då att konfirmerade- bekräftade tolkats som konfirmander av An5 när h*n skrev att det är tur att man inte är ungdom längre.
Jag hade inte tidigare hört att just ungdomar skulle var mer mottagliga, men köper resonemanget att de rör sig mer och därmd utsätter sig för fler smittorisker.

// Helén - konfirmerad på 80-talet- tillhör man riskgruppen då?
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag lyssnade härförliden till ett radioprogram om svininfluensan. En expert framhöll att en hel del äldre personer kan ha förvärvat viss immunitet genom de stora influensautbrotten under 50-60- och sjuttiotalet.

Detta skulle då kunna vara en förklaring till att just de unga drabbas extra hårt i denna omgång.

Arne
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Du har nog rätt Arne frånsett att jag tror det var Asiaten som var den sista influensan som ger den här imuniteten. Om jag minns rätt härjade den fram till 1959. Min pappa fick den men ingen annan i vår familj. Nyare varianter tillhör andra virusstammar.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:49
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Du har nog rätt Arne frånsett att jag tror det var Asiaten som var den sista influensan som ger den här imuniteten. Om jag minns rätt härjade den fram till 1959. Min pappa fick den men ingen annan i vår familj. Nyare varianter tillhör andra virusstammar.Eva
Jeg hadde "Asiasyken" på 50-tallet, og var v e l d i g syk av den.
- ble glad da jeg hørte på nyhetene at den ga immunitet mot Svineinfluensaen, så kan jeg jo pleie resten av familien o m /når de blir syke

Men jeg har også hørt at "Hong Kong" viruset fra 70 tallet skal gi immunitet?
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 09:58
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg

Men jeg har også hørt at "Hong Kong" viruset fra 70 tallet skal gi immunitet?
Tror jag inte att den gör.

Den nya influensan A (H1N1) har en helt ny genetisk sammansätning som inte funnits tidigare. Därför är det inte säkert att de som haft Asiaten klarar sig helt från denna influensa. Kanske de är delvis skyddade och det närmaste året lär kanske ge svar på frågan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 11:40

roligt när det blir lite missförstånd. Jag menad att det drabbar mer yngre just för att de verkar mer mottagliga.
Är själv konfrimerad så då vete f.......n om det var så bra då.

Någon som vet hur sjukvården är på Kreta? Om man mot förmonad skulle insjukna.Det är väl där skon klämmer,är inte direkt orolig för själva influensan men just att bli sjuk på sin semester och i ett annat land känns inte så kul.

Läser att det varit ute om svininfluensan i ett annat inlägg så jag ska även se om man blir lite klokare där.

Hur känner ni andra inför eran resa..oroliga ??
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 12:17
sven.kriti sven.kriti är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: dec 2007

I tidningen Xaniotika Nea, Xania 22 juli er raportert et tilfelle på Kreta, i Malia, mannen er eiendoms mekler og har antaglig vært i kontakt med engelsk kunde!

Han ble sendt til sykehuset i Heraklion men er nå ok. Hans kone ble ikke smittet!
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 12:23
Eva Ls avatar

Du som ska till Kreta blir du sjuk och får ett normalförlopp på din influensa behöver du ingen sjukvård. Bara om något tillstöter eller om du tillhör en riskgrupp. Räkna med minst en veckas isolering. Kreta är en stor ö och där finns flera sjukhus.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 23:13
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Jönsson Visa inlägg
Enligt ECDC så har de samma situation som i Sverige, några hundra konfirmerade smittade. Ingen utbredd spridning mellan personer inom landet, inga som avlidit. Det klart värst utsatta landet i Europa är Storbritannien.
Mina killar som ska till England och se på fotboll om drygt en vecka. De är visserligen inte konfirmerade men det låter inte bra ändå.
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 07:07
Eva Ls avatar

Spontant säger jag att det är väl alltid yngre som smittas först och lättast eftersom de rör sig bland mer folk. Hur det blir i höst när skolorna börjar är det nog ingen som vet. Något som framkommit är väl kanske att personer över 50 år kan ha ett visst skydd eftersom de är födda före den virusstam som kom från Spanska sjukan utrotades först i slutet av 50-talet.

Sen verkar det ju som att yngre drabbats av allvarliga komplkationer oftare än vid våra vanliga influenser. Farligast är det kanske för gravida och de är ju en av de grupper som kommer att vaccineras först när de första doserna levereras i slutet av september. Allt vaccin kommer inte på en gång utan det kommer att komma veckovis under hösten. Länkar till olika myndigheter finns i den gamla tråden om svininfluensan.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:41
frubrink frubrink är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Har de fortfarande kontroll med värmekameror på flygplatsen?
Svara med citat
Gammal 2009-08-05, 08:51
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Både asiaten och hong konginfluensan har härjat vid min levnadstid, men har klarat mig från båda, så jag kanske tillhör dom som åker på detta i stället.
Bara inte lagom till Karpathosresan

Riitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:22.