Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-16, 11:18
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Sv: Ljuvliga matminnen

Lustigt nog så är nog mina bästa grekiska matminnen från Karpathos! Den ena rätten beställde jag på Four Seasons i Amopi, det var kokta, kalla Fava-bönor i olja och citron, lite gul lök, timjan. Hur gott låter det när jag skriver det? Hmm... men det var så perfekt, svalkande och aromatiskt!

Och den andra rätten som jag har försökt återskapa hemma åt vi på Golden Sand, också i Amopi. Det hade Nora tipsat mig om - fläskfile med lättstekta grönsaker i pepparsky. Låter inte grekiskt, men kocken hade bott utomlands och gjort receptet till sitt eget. Det var så gott så man sög i sig sista dropparna av såsen med det goda brödet.

Mina söner säger att cheeseballs skall man endast äta på Karpathos, ingen annanstans kan man laga dem . Och så älskar de maten på Gyrella i Stockholm...
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 16:07
loliss avatar
lolis lolis är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Hej på er glada mat älskare

Vi åt en underbart god kyckling och potatis i tomatsås som hade fått mumsa till sig i ugnen på taverna Fanaria i Nafplion. Den var gooooooood

På Hydra åt vi hos Christina & Manolis. Dom har en mat som bara helt fantastiskt god. Fyllda tomater, Kyckling och potatis med citron. Längtar tillbaka

Ska nu åka till Skiathos 24/8 1 vecka med min son hoppas man hittar något gott att mumsa på
Lolis

Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 18:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Lustigt nog så är nog mina bästa grekiska matminnen från Karpathos!

Mina söner säger att cheeseballs skall man endast äta på Karpathos, ingen annanstans kan man laga dem . Och så älskar de maten på Gyrella i Stockholm...
På Sifnos serveras fantastiska ostbollar. Tror att det där produceras en hel del ost som blir till läckra rätter. Även på Folegandros har jag ätit underbara ostbollar.

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:22.