Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-21, 12:39
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006
Standard Sv: Plomari eller Petra?

Jag skulle välja Plomari (eller AI är det väl du menar, va?). Agios Isidoros har bättre strand än Petra och Plomari är mer genuint (=mindre turistiskt) än Molyvos. Båda har sina fördelar vad gäller vespautflykter (närmare till t ex Sigri och Eressos från Petra, närmare till t ex Vatera, Agiassos, Drota, Melinda och Mytilini från AI).

/Thomas

PS. Kul med fler än oss som föredrar vespa även på de större öarna! DS.
Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 13:14
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag skulle välja Plomari (eller AI är det väl du menar, va?). Agios Isidoros har bättre strand än Petra och Plomari är mer genuint (=mindre turistiskt) än Molyvos. Båda har sina fördelar vad gäller vespautflykter (närmare till t ex Sigri och Eressos från Petra, närmare till t ex Vatera, Agiassos, Drota, Melinda och Mytilini från AI).

/Thomas

PS. Kul med fler än oss som föredrar vespa även på de större öarna! DS.

Tack för din åsikt, det lutar onekligen åt södra sidan trots allt. Den norra verkar ha mest stenstränder i norrläge, vilket inte verkar så lockande. Och från södra sidan kan man ta en guidad bussutflykt till norra över dan och se Molivos och Petra mm.
Nu återstår bara hotellvalet- Aegean Sun eller Pebble Beach? Ja det märks ju vilken velpotta jag är! (Aftonbladet eller Expressen...)

Och ja visst är det härligt att susa runt på vespa och känna värmen och dofterna!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2009-10-21, 22:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Plomari har färre turister än Molyvos om det är viktigt. Molyvos är dock mycket charmigare med en skön grekisk stämning. Flera bra tavernor och en fin hamn. Många charmiga gränder, grekiskt vardagsliv finns det gott om där också. Är stränderna viktigast ska ni kanske ändå välja Agios Isidoros.

Det är enkelt att ta bussen från Molyvos till de bättre stränderna i Petra och Anaxos. Petra är för mig mycket trevligare än Agios Isidoros som har få bra tavernor och mest kändes som en turistort.

Jag gillade omgivningarna ovanför Plomari och staden hade ett par trevliga torg med grekisk vardagsliv, en ganska ordinär strandpromenad och det är inget ställe som kommer högt på min favoritlista.

Jag gillade verkligen vårt boende Acrogiali i Agios Isidoros så behöver ni inte pool rekommenderar jag det gärna. Trevlig värdfamilj och några få meter till stranden. Taxi från flygplatsen kostade 40 euro och går att förboka via hyresvärdinnan. Han körde mycket lugnt och civiliserat och vi fick en bra barnstol enligt vårt önskemål.

Några synpunkter från mig men några har jag ju skickat dig tidigare. Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev till dig.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 09:58
Cassiopeia Cassiopeia är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Vi var i Molyvos i september, håller med Eva om att det är väldigt charmigt. Vi vill hemskt gärna åka tillbaka . Har nog aldrig känt mig så avslappnad på en semestervecka - så skönt.
Petra tog vi bussen också, smidigt och bra om man vill ha en sandigare strand. Men vill hellre bo runt Molyvos, gillade också stranden i Molyvos - avslappnat och skönt.

Har inte varit på södra sidan så kan inte jämföra.

Lycka till med valet, känner igen veligheten

/Cassiopeia
Svara med citat
Gammal 2009-10-22, 12:02
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Jag menar alltså inte att Molivos skulle vara nåt slags Playa Ingles, men efter Lesbosmått mätt så tycker jag det är lite tingeltangelvarning. Även om det ju finns en del att njuta av där också.
Likaså är ju Agios Isidoros mycket riktigt en mer eller mindre ren semesterby, men närheten till Plomari är ju en klar fördel (Plomari är kanske inte direkt "mysigt", men väldigt genuin (liten) grekiskstadkänsla får i alla fall jag där. Plus att stranden är klart bättre i AI än både i Petra, Anaxos och Molyvos. Tycker jag.
Slår alltså fortfarande ett slag för AI gentemot Petra.
Men hur ni än väljer, ni blir med största säkerhet nöjda ändå. Lesbos är en fantastisk ö.

/Thomas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:43.