![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Om Nisse kan jag säga att den går sina turer, men jag vet inte hur det ligger till med det ekonomiska. Har inte haft tid att kolla lokalTV den här veckan...julfest i tjejklubben, kö på banken, lite hit-och-dit-stök...
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack för en mycket målande beskrivning, Monica. Det kändes nästan som att vara där..
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Monica P, din beskrivning av när linjebåten lägger till i hamnen på Kalymnos påminner om när Waxholmsbåtarna lägger till på öarna i Stockholms skärgård!
![]() Åtminstonde i min barndom, då var halva ön där för att titta och ta emot. Folk kom och åkte, varor till butiken lastas av, folk hämtar varor som levereras och så kom post och tidningar förstås! På midsommarafton var hela ön nere på lövad brygga och hurrade när 15-båten kom in! Ja det var tider det! ![]() Katitzi ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej Monica tack för dina trevliga inlägg o. God jul skall också på julfest här på Kreta ikväll m Sv. Grek. för. Jag är också hamnoman .En liten historia :bodde på Tilos för några år sedan 50 m fr Kajen vaknade en natt o. trodde det var jordbävning nej det var en stor färja som backade in till o slog full fram.Strålkastare fullt m folk bilar truckar 20 min senare becksvart inte en själ i sikte bara att somna om. GOD JUL
|
|
||||
|
||||
![]()
Vi är många som gillar hamnar och allt man kan se, det händer ju alltid något i en hamn.
Under våra många resor har vi sett hamnarna/färjorna som slutet på en etapp och början på nästa. Tid för lite vila, lite mat, lite rörelse. Det har blivit många under åren! Göteborg-Fredrikshavn Varberg-Grenå Helsingborg-Helsingör Landskrona-Köpenhamn Ystad-Swinouce Rödby-Puttgarden Gedser-Travemünde Gedser-Warnemünde Trieste-Patras Venedig-Patras Ancona-Patras Bari-Patras Brindisi-Patras Pireus-Kalymnos Facinerande att stå uppe på något däck och titta ner på lastbilarna och deras skickliga chaufförer, det var centimeterutrymme många gånger. God Jul ! |
|
|||
|
|||
![]()
Jag har aldrig tänkt så på hamnar även om jag gillar att vara där och gå längs stränder och bryggor och titta på båtar som kommer och går. Min man som är sjöofficer har ett helt annat förhållande till hamnar än jag som är en riktig landkrabba. Att se hamnar som ett avslut och en början på något nytt är en tanke som jag tar med och funderar lite mer omkring.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jeg føler også den samme tiltrekningskraft til havner. Vi bodde to uker på Hotel Samos, i Samos by for et par år siden, med panoramautsikt over havnen fra balkongen vår.
Jeg kunne sitte timer om ettermiddagen med en bok på balkongen, uten å få lest en side, fordi jeg måtte følge med båttrafikken. Det var fascinerende å se hvor elegant mannskapene manøvrerte de store båtene til og fra kai, men man kunne også etter hvert se at det var store forskjeller. Jeg fant aldri helt ut om forskjellene i manøvreringen skyldtes dyktigheten hos de forskjellige mannskaper, eller om propeller og annet utstyr på båten var avgjørende, men jeg brukte i alle fall mye tid på å fundere på det. Ren avslapping! I tillegg til de store båtene kom og gikk båtene med turister til/fra Tyrkia, fiskebåter gikk ut og inn i havnen, kystvakten hadde stasjon like foran hotellet, så det ble travelt for en stakkar som skulle prøve å følge med på alt ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Här är en till med samma "konstiga" intresse. Fast vi verkar vara rätt många så det är kanske inte så konstigt ändå.
Brukar tillbringa mycket av semestern i hamnar. En speciell känsla tyckte jag det var i Fournis hamn när båten kom o gick, nått mer ostrukturerat får man nog leta efter ![]() Inger ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|