![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har fem ”tama” koltrastar (tre killar och två tjejer) som bor på vår gård sedan några vintrar. De är otroligt personliga, och roliga. När maten är slut sätter de sig på fönsterbläcket och viftar med stjärten, och för oväsen. Denna vinter har de satt i sig 1 kg russin per dag. Nu har de även dykt upp en glupsk björktrast, och en annan lika glupsk fågel som jag inte sett tidigare. Den ser ut som en björktrast, men är mindre och är röd på bröstet. Någon som vet vad det är för fågel? Den ser ut så här.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Nu blir jag väl utskrattad men jag tror det är den nyfikne Bofinken Knut
![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Rödvingetrast är den, men den borde inte finnas där utan ha flyttat till varmare trakter
![]() Detta enligt min fågelkunniga och intresserade man ![]() Riitta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Här kommer en bra fågellänk med både bilder och kvitter. Jag och min goja brukar roa oss med den. Då sitter hon på tangentbordet istället för på min axel. www.wildlifegarden.se
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Vi har en Kalle och en Kajsa koltrast. Köper billigaste äpplen som de smaskar i sig med välbehag. Nu i kylan ser de ut som två mörka bollar sittande i häcken och väntar på något gott!
Belöningen kommer sedan.. Att vakna en tidig vårmorgon till drillandet från Kalle, lyssna och njuta och sedan somna om, det är härligt! Lena |
|
||||
|
||||
![]()
Kanske är det en Bergfinkshona du fotograferat Janne
![]() NEJ för sjutton! Det är en Rödvingetrast som Riitta säger ![]() Yeasou ![]() Senast redigerad av yeasou den 2010-02-22 klockan 18:02. |
|
||||
|
||||
![]()
Rödvingetrast är korrekt.
En del individer av arten övervintrar. På så sätt kan de lägga beslag på bästa reviret till våren. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för alla svar. Då vet jag vad det är för filur som äter mig ur huset.
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Blir glad när jag läser om koltrastar - mina favoritfåglar.
Varför har jag inte tänkt på att lägga ut russin ![]() Igår slängde jag både fikon och aprikoser - ekologiska - vars datum gått ut. Tänkte inte på fåglarna, är lite insnöad ... MYCKET! ![]() Ska genast skotta mig fram till fågelbordet och lägga ut lite russin. |
|
||||
|
||||
![]()
Synd att jag är så dålig på att lägga in bilder,för annars skulle ni få se hornugglan som satt ..i 10 minuter -på min uteplats i eftermiddags !!!
Kanske fixar jag det i morgon ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag väntar!
|
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja det funkar. Vad kul Cia, att få en så ovanlig gäst på nära håll! Och att du dessutom fick bilder på den. Varför tror du att den satt där? Trött? Matspaning?
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den såg mycket trött ut!
|
|
||||
|
||||
![]()
Häftigt! Och så nära huset! Den gillade nog din blomsterstolpe.
Kan tänka mig att den letar mat. Rovfåglar kan han svårt att hitta föda när det är snö. |
|
||||
|
||||
![]()
Våra heter Tjejen, Flickan, Gulnäbben, Fulnäbben samt Fabrorn (han är gråhårig).
![]() Tjejen äter sin dagliga frukost. |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Cia bor i skånska Bjuv.
jag är mycket fäst i mina tvåbenta vänner här hemma vid villans fågelbord. Jag matar vännerna med hamp- och solrosfrön. Fåglarna giva mig mycken glädje. Förra vintern råkade jag dock drista mig att öppna en matkanal för områdets tvenne permanentboende skator,, men då blev det problem. En delegation av grannar uppenbarade sig och protesterade i högan sky mot att jag matade skatorna med "Frolic", hundmat. Jag tillbakavisade emellertid riktad kritik, men fann som kompromiss på att mata mina svartvita vänner på insynssskyddad plats å husets baksida. Friden lägrade sig ånyo i villaområdet. Arne |
|
||||
|
||||
![]()
Jag matade också skatorna härom dagen; ställde ut en kompostpåse på bron och glömde den...
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Stå på Dig Arne! Lissi |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|