Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-05, 23:49
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2006
Standard Sv: Vilken person är du i Grekland?

Jeg er enig med Eva L og Elisabeth. Jeg har for lengst passert 60 år, og jeg vil da inderlig håpe at min personlighet og identitet nå er fundamentert på en dypere måte enn at jeg blir en annen person når jeg krysser en grense til et annet land.

Jeg kan nok aldri bli noe annet enn meg selv, en turist og en utlending i Hellas. Å innbille meg selv eller andre at jeg blir "gresk" når jeg står på gresk jord, vil bare være dumt, og jeg ville egentlig se det som en fornærmelse mot både grekerne og mot meg selv å prøve på det.

Dette er intet hinder for at jeg synes Hellas er et fantastisk land å reise til, at jeg elsker landet og folket, og at jeg kommer til å reise dit så ofte jeg kan så lenge jeg kan.
Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 15:50
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag har funderat mer över din fråga xenos och har kommit på en sak till: jag lever i nuet när jag är i Grekland. Det har jag svårare att göra här hemma.

I Sverige har jag oftast tanken i framtiden, på planering, på sånt som ska göras/hända.

I Grekland lever jag däremot i stunden. Kanske för att tiden där alltid är så begränsad och jag vill njuta av precis varenda sekund.

När jag pratar med greker i Grekland pratar jag om det mesta - men när jag träffar andra turister, då vill jag bara om Grekland eller om annat resande! Jag pratar också gärna om annat lustbetonat: böcker, film, musik osv - och det behöver inte vara Grekland det handlar om.

Men mer konkreta Sverigeanknutna saker - dem vill jag inte prata om alls. Det har inte med jobb att göra för jag stortrivs med mitt jobb, det handlar om allt som vi har omkring oss, just nu t ex Rutavdrag, vintern, Melodifestivalen, OS, Elisabet Höglund, Röda korset-svindlaren osv.

Jag minns en gång på Finikas på Koufonissi, efter en lång sen lunch - då snappade jag plötsligt att det stora sällskapet alldeles intill satt och pratade om räddningstjänstens organisation i Uddevalla!

Det störde min upplevelse av det grekiska nuet så till den grad att jag tvingades betala och pallra mig hemåt
Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 16:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Oj vilken knepig fråga att svara på....

Först tänkte jag som många här att jag är gladare, lyckligare och mycket trevligare att ha att göra med än när jag är hemma. Men så är det ju inte, det är bara det att på greklandssemestern får jag ju göra bara det som är roligt och trevligt och som jag själv väljer att göra, eller väljer att inte göra..Så klart att jag då verkar gladare och trevligare...
Nä jag är nog densamma i Grekland men de problem som annars gör mig ledsen eller irriterad finns ju inte där just då....

Att bo och leva i Grekland för gott skulle nog innebära att det blev precis samma som hemma vad gäller humöret, troligen kanske mer irriterat eftersom saker inte skulle fungera som jag är van vid.
Nä, jag är just nu så nöjd att få vara avslappad, lycklig och glad semesterfirare i Grekland och sedan ha mitt vardagsliv i Sverige.

Lissi - som ska på grekkväll om en stund
Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 18:11
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Jag är precis som jag är på Kreta, fast det sättet verkar funka något bättre där än hemma, kanske därför jag kände det som att jag kom just hem när jag via slumpen hamnade just där 95... Fast hemma är hemma i Sverige också, men på ett annat sätt. Svårt att förklara det där. Vad jag älskar med Grekland, enligt min erfarenhet, är hur man umgås över generationer och att man inte är så ålderfixerade kring detta. Här i Sverige är det fortfarande lite underligt att en av mina bästa vänner är 26 år äldre en mig...
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 14:57
mrwalker mrwalker är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2006

Dere må ta dette i beste mening, det er IKKE meningen å kritisere noen svensk overhodet, men når en (tilfeldigvis svensk) dum tenåring kalte meg (iført australsk skinnhatt...) en "Jävla Grek", har jeg nok aldri vært stoltere. Jeg vet ikke om dette sier noe om mitt andre jeg???
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 15:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av mrwalker Visa inlägg
Dere må ta dette i beste mening, det er IKKE meningen å kritisere noen svensk overhodet, men når en (tilfeldigvis svensk) dum tenåring kalte meg (iført australsk skinnhatt...) en "Jävla Grek", har jeg nok aldri vært stoltere. Jeg vet ikke om dette sier noe om mitt andre jeg???
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 16:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
...dum tenåring kalte meg (iført australsk skinnhatt...) en "Jävla Grek", har jeg nok aldri vært stoltere.
Dagens guldkorn i den rätt så roliga tråden att följa, mrwalker!

Marianne - som njuter av Grekland bl.a. för att jag där kan släppa stress och alla tunga plikter och måsten!
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 19:34
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
men når en (tilfeldigvis svensk) dum tenåring kalte meg (iført australsk skinnhatt...) en "Jävla Grek", har jeg nok aldri vært stoltere.
Du ser! Det behövs en svensk om sanningen ska fram
Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 20:36
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Jag känner mig lyckligare i Grekland men både min positiva livssyn och inre lugn är detsamma både där och här hemma.

Enigma
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 16:52
Klick Klick är inte uppkopplad

I normala fall (läs Sverige) har jag ett stort behov av kontroll och allt jag skall företa mig måste planeras. Jag blir i normala fall lättirreterad för att bussen eller tåget är försenat och har mycket litet tålamod. Kan inte leva utan min klocka eller min mobiltelefon eller datorn... I Grekland drabbas jag plötsligt av tålamod, lugn och att jag behöver inte veta vad klockan är eller om jag har täckning på mobiltelefonen eller inte... Jag anser mig själv vara en gladare och en mer öppen människa än vanligt...
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 17:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Klick Visa inlägg
I normala fall (läs Sverige) har jag ett stort behov av kontroll och allt jag skall företa mig måste planeras. Jag blir i normala fall lättirreterad för att bussen eller tåget är försenat och har mycket litet tålamod. Kan inte leva utan min klocka eller min mobiltelefon eller datorn... I Grekland drabbas jag plötsligt av tålamod, lugn och att jag behöver inte veta vad klockan är eller om jag har täckning på mobiltelefonen eller inte... Jag anser mig själv vara en gladare och en mer öppen människa än vanligt...
..men är inte det en allmän "semesterkänsla?" Jag undrar mycket över det när det gäller mig i alla fall..om jag/Du var i en fransk by eller på en italiensk ö på semester skulle vi ha mer kontrollbehov då? Eller det är kanske så att vi är så vana och HEMMA i Grekland att vi just KAN släppa allt för vi känner igen oss och vet hur det funkar/inte funkar och anpassar oss till det automatiskt av vana...??? Det är spännande att vi förändras så av Grekland....

Lissi - som LÄNGTAR!!!
Svara med citat
Gammal 2010-03-15, 22:05
Klick Klick är inte uppkopplad

[quote=Lissi;198849 Eller det är kanske så att vi är så vana och HEMMA i Grekland att vi just KAN släppa allt för vi känner igen oss och vet hur det funkar/inte funkar och anpassar oss till det automatiskt av vana...??? Det är spännande att vi förändras så av Grekland....

Lissi - som LÄNGTAR!!![/quote]

Ja, jag tror att det är så att det är på grund av att man har semester och då slappnar man av automatiskt...

- "bara" 153 dagar
Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 20:21
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Nu har jag inte varit i grekland, ingen annan utlandssemester heller, bara tyskland, österike ungern och våra grannländer.

MEN jag skulle tro att jag ändras. Tycker det är en självklarhet att man ändras lite när man kommer på semester. Ingen stress med att passa tider, ingen matlagning, ingen städning av stort hus, bara ledighet och lugn. Ska bli så skönt att komma iväg i maj, åker med dottern, lilla sonen och sambon bli hemma.
Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 17:47
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Jag har funderat mer över din fråga xenos och har kommit på en sak till: jag lever i nuet när jag är i Grekland. Det har jag svårare att göra här hemma.
Jusr det! En av mina första insikter över varför jag trivdes i Grekland formulerade jag som en mycket högre närvarokänsla. Och det behöver man ju jämnt.

Citat:
Jag minns en gång på Finikas på Koufonissi, efter en lång sen lunch - då snappade jag plötsligt att det stora sällskapet alldeles intill satt och pratade om räddningstjänstens organisation i Uddevalla!
Sällskapet klarade inte en förhöjd naärvarokänsla. De kröp in i tryggheten!

Citat:
Det störde min upplevelse av
Tacka f..n för det!
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 09:31
zeus&heras avatar
zeus&hera zeus&hera är inte uppkopplad

Har läst alla era tankar och funderingar, och håller med om de flesta!

Med risk för att låta djup och flummig så vill jag dela med mig av MIN känsla när jag återvänder till Grekland - och speciellt Kreta (där jag har min starkaste upplevelse av detta kvar):

Jag blir liksom FÖRÄLSKAD i allt och alla; landet, dofterna, livet, människorna, katterna - men allra mest i MIG själv! Jag blir min egen bästa vän i Grekland och älskar den känslan! Någon som förstår?
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 11:17
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

[quote=zeus&hera;19803

Jag blir liksom FÖRÄLSKAD i allt och alla; landet, dofterna, livet, människorna, katterna - men allra mest i MIG själv! Jag blir min egen bästa vän i Grekland och älskar den känslan! Någon som förstår?[/quote]

Ja, jag förstår precis! Man blir mer tillfreds och nöjd både med tillvaron och sig själv!
Katitzi
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 18:01
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av zeus&hera Visa inlägg
Med risk för att låta djup och flummig så vill jag dela med mig av MIN känsla när jag återvänder till Grekland - och speciellt Kreta (där jag har min starkaste upplevelse av detta kvar):

Jag blir liksom FÖRÄLSKAD i allt och alla; landet, dofterna, livet, människorna, katterna - men allra mest i MIG själv! Jag blir min egen bästa vän i Grekland och älskar den känslan! Någon som förstår?
Jag förstår! Känner likadant

//Stina
Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 18:20
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Citat:
Ursprungligen postat av zeus&hera Visa inlägg

Absolut!! Men undantag för katterna...

(med risk att få på moppo av alla Kalimeras kattälskare...)
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:05.