![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Korrekt Lars. Men, observera, försäkringsbolagen tillämpar alltid individuell bedömning. Vid försenad eller helt inställd färjeförbindelse ställs krav på att resenären tagit till rejält med buffertutrymme.
När vi för strax tio år sedan blev drabbade av inställd färja från Paros till Pireus i anledning av färjekatastrofen därstädes, när myndigheterna temporärt belade alla färjorna med startförbud, då missade vi hemfärden med flyg från Athen. Vår villahemförsäkring i kombination med Visakortsförsäkringen (Nordea) gjorde att vi gick helt skadeslösa. Ja, vi gick till och med lite plus på affären. Vi fick full ersättning för den hemresa vi lyckades hitta med Alitalia via Milano till Stockholm. Därtill 750 Sek pp och dygn de tvenne extradygn vi fick stanna i Athen. Det är dock noga med att på plats ordna med diverse intyg och kvitton. Ett intyg från hamnpolisen om inställd färja. Kvitton från Hotell samt taxikvitton etc etc. Arne |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med om allt SteffTee, Lars och Arne sagt, men vill tillägga att du bör kolla hur just din försäkring fungerar. Det finns ett visst skydd i din vanliga hemförsäkring, men de flesta försäkringsbolag har ofta ett resetillägg som man kan teckna. Och det täcker väsentligt mycket mer.
I mitt fall, jag har Trygg Hansa, betalar jag ca 200 om året för mitt tillägg. Då kan jag resa hur mycket jag vill. Det gäller alla resor. Jag ringde och pratade med dem om just detta med strejker och stormar och missad båt, flyg osv. Och enl uppgift ersätter de allt. Extra hotellnätter, mat, alla nya biljetter, fickpengar osv... Den försäkringen gäller BÅDE ut- och hemresa. Under förutsättning att man haft vettiga marginaler men ändå missat flyget/färjan pga att taxin krockade/fick punktering, bussen/färjan inte gick. Det låter ju bra, men jag har som väl är inte behövt testa hur det fungerar i verkligheten ännu... ![]() ![]() Glömde. Skulle olyckan vara framme måste du ha så mycket intyg och kvitton du bara kan för att styrka dina anspråk. Senast redigerad av Peter den 2010-03-19 klockan 17:02. Anledning: Glömde |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|