![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Vilken lycka! Jag trodde att ni var på väg hem och rapporterna snart var slut. Det är hur intressant som helst att följa er på färden. Tack!
![]() |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Fredag eftermiddag 23 April.
Vid elvatiden fick det ånyo bli promenaden ned till den venetianska hamnen och vår favorittaverna Zefyros att klyva ett krus vitt a 4€. Nu har turisterna anlänt. Vita ben och trötta ögon äro goda igenkänningstecken. Tavernaägarna jubla och känna tillförsikt. Nere i den här hamnen ligga en rysansvärd skapelse till fartyg för ankar. Det är en nybyggd båt som ska leda tanken till ett sjörövarskepp från sjuttonhundratalet. En tvåmastad galeas med märkliga fönster som ser ut som spröjsade fönster på ett svenskt radhus från sjuttiotalet. Här erbjuds turisterna en sextimmarstur på havet med grillbuffé och fri tillgång till Ouzo och Retsina. Vet ej priset för en tur, men det torde ligga runt 30€ pp eller så. Men, är detta var turisterna efterfrågar, då må det så vara… Alltnog, vi tog så vägen upp till Stellas lilla servering. George, Stellas man, var på plats denna dag. Knökfullt på innedelen. Utedelen är begränsad till ett bord och tvenne stolar så det är icke mycket att hoppas på. Snett emot Stellas fann Birgitta en hantverksbutik. Genast in att botanisera i utbudet. Arne skräckslaget avvaktande, men inköpet stannade på blygsamma 15€, en summa som i detta sammanhang måste anses vara högst rimlig. Så med raska steg hem till boendet att hålla siesta ett par timmar. I bildgalleriet hiitar den vetgirige dagens bilder under rubriken em 23april Arne och Birgitta |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Ack den som själv fick flanera i hamnen och klyva ett krus eller två
![]() Ni har förmodligen haft tur som missat piratbåtseländet tidigare år, men "skeppet" har faktiskt funnits i Rethymno i ganska många år. Själv är jag ganska avigt inställd till dylika jippon, men mina döttrar är överförtjusta vid blotta anblicken av skeppet. Och det verkar locka turister dagligen, förmodligen barnfamiljer som får leka Peter Pan med sina barn en heldag...Med lite tur får de vuxna ett glas vin eller två för att överleva ![]() Fortsatt trevlig semester och återigen stort tack för era trevliga reseskildringar! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
På orter med mycket massturism uppstår det ofta den här typen av utbud och Rethymnon är ju tyvärr väldigt påverkat av massturismens baksidor. Jag har sett turismen utvecklas där under många år eftersom jag besökte staden första gången 1980 och den sista i början av 2000-talet. Förstår med viss förvåning att det fortfarande är en populär turistort hos många men vi är ju olika och har skilda förväntningar på vad som är en tilltalande plats. Tycker ändå att det är en fin stad även om jag inte vill tillbringa min semester där eftersom det inte motsvarar just mina förväntningar och krav på vad som känneteckar en bra turistort.
Eva |
#5
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Tack än en gång A och B för Er trevliga resning. Kan bara hålla med alla som berömt Er. Och lycka till i Chania. ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nekjam du behöver inte hålla med mig det är helt ok att tycka olika. Tur att vi alla inte vill vara på samma ställe. Jag är väl bekant med hela Rethymnon speciellt de gamla gränderna där min dotter bott vid en av sina arbetsperioder i staden. Hon har arbetat flera säsonger i Rethymnon. I Missiria har jag ätit några av mitt livs godaste, grekiska måltider. Det är inte i Chania och turistorterna utanför jag funnit mina grekiska pärlor utan på helt andra platser i Grekland. Jag har med ökad ålder börjat föredra allt mer lantliga miljöer men är även oerhört svag för grekiska gränder, gamla hus och stillsamma torg utan inkastare och med små tavernor, ouzerior och vackra blommor.
Vill också gärna ha så bilfria miljöer som möjligt och skräniga barer samt många affärer är inte speciellt intressant när jag besöker Grekland. Är glad att jag besökt så många olika platser i Grekland men har ändå oerhört många fler ställen som lockar att beöka. Återvänder gärna till någon av mina favoriter men ser kanske ändå hellre nya platser. När den lusten avtar vet jag vart resan går. Då ska jag sitta på något av torgen i Folegandros Chora med en god bok, njuta av hamnlivet i Katapola på Amorgos och favoitstället i Chora, vila mina fötter i Kastro på Sifnos. Hoppas lokalbefolkningen och de styrande på dessa platser fortsätter att utveckla och vårda det de har med omsorg och inte lockas till allt för stor exploatering. Innan lusten att se nya ställen avtar hoppas jag få besöka Syros, Tinos, Nafplion, Ikaria, Kastellorizo, Chios och kanske någon av Rhodos små byar. Ursäkta Arne och Birgitta för utvikningen i er fina tråd. Hoppas ni får härliga dagar på ert favoritställe i Chania bland de vackra husen. Ha en fortsatt bra resa. Här hemma är drivorna snart borta i söderlägena men i norr finns det fortfarande en hel del snö kvar. Eva |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Som alltid är det trevligt att läsa om era resor.
Jag är inte så aktiv med sms och svar längre men era inlägg läser jag alltid. Fortsatt god tur. /pawik |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Låter underbart A o B...och kan bara tycka synd om Dig Eva L,som inte efter alla Dina "resor" till Reth,inte ser nåt annat än massturism
![]() Senast redigerad av Athanasia den 2010-04-24 klockan 01:19. Anledning: kände för att lägga till,, |
#9
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag tror att det kan kännas så här för många som besökt en plats när turismutvecklingen stog i sin linda och de sen kan se kära platser förändras. Tyvärr är det mycket svårt att bevara kraktären, stämningen och den bofasta befolkningens attityder till turisterna när de helt enkelt blir för många. Det är tyvärr en av massturismens baksidor men här är ju ändå Rethymnon lyckligt lottat eftersom det är en levande stad året runt. Andra platser på Kreta som Malia och Stalis är totalt ödelagda av turismens baksidor och har varit det i många år. Eva |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Ändrad färdplan.
Under gårdagens eftermiddag fiskade vi, om icke i hamnbassängen så i alla fall på webben, efter boende i Georgiopolis. Utfallet kom emellertid att bliva synnerligen magert. De flesta anläggningarna hade ej ännu öppnat för säsongen, och de som hade öppet var mest fokuserade på charteroperatörerna. De alternativ man torgförde var emellertid lite väl exklusiva för vårt behov. Halvpension, lyxiga lobbys, samt diverse onödigt extrabjäfs. Vi bestämde oss snabbt för att helt skippa de tre dagar vi planerat i G för att i stället fara direkt till Chania nu idag vid lunchtid. Ett telefonsamtal med George på La Casa i Chania gav positivt besked. Takstudion som vi bokat från onsdag var ledig hela veckan. Vi lät genast boka in oss med beräknad ankomst vid lunchtid idag. Under gårdagskvällen tog vi promenaden längs hamnstråket i R för att spisa middag på taverna Samaria. En promenad på dryga fem minuter. Stället hade varmt rekommenderats av vännerna C och G , grundat på bra priser, tillgänglighet samt mycket god mat. Allt stämde på pricken. Längs hemvägen stannade vi till hos Zefyros att varsin isad Ouzo intaga. Icke en enda gäst förutom oss två att skymta. Tavernaägaren satte sig genast ner vid vårt bord att samspråka. Han kunde nu med tillförsikt se helgen an eftersom det förväntades mängder av turister via charterflyg nu till helgen. Ägaren hade för aftonen ordnat fram en väldigt vacker blomsterbukett, detta med anledning av Birgittas förtjusning i blommor. Han lät dock meddela att de som hade verkliga problem i staden, det var alla butiksägarna i gränderna. Grymt höga hyror parat med uteblivna intäkter från turisterna har allredan orsakat seriösa ekonomiska problem. Vid vår promenad hem till studion kunde vi genast konstatera att utsagan var helt korrekt. Det tjugotalet butiker vi passerade på hemvägen, de hade icke en enda kund. Endast indolenta (håglösa) säljare som intet hade att göra. Låt oss så summera vistelsen här i Rethymno dessa tre dagar. Visst, mycket är turistanpassat, men komma man sig bort från turiststråken, då öppnar sig en helt annan värld. Mysiga och prisbilliga serveringar, klädsträck spända över gränden, och gamla svartklädda gummor samspråkandes vid vingligt bord och än mer vingliga stolar. Vi börjar alltmer gilla Rethymno faktiskt. Dock har vi haft mycket goda råd från våra vänner bosatta härstädes, det ska erkännas. Nu packar vi ånyo ränslarna för att fara vidare till Chania. Bilder på de vackra Zefyrosblommorna hittas i galleriet under ”zefyrosblomster” Vi har nu på morgonen här på takaltanen suttit all lyssna på SR-s streamade utsändning att avlyssna Ring så spelar vi. Dock fel slutsiffror... Va.ckert väder. Arne och Birgitta |
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Nå väl, det får väl bli till er nästa tur då. Vi ses säkert snart! //Kikh |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Anlänt Chania. Lördag eftermiddag 24 April.
Vi lämnade Rethymno och vår fina studio vid pass halvelva efter att ha lyssnat på Ring så spelar vi i solen på altanen. Med packade ränslar tog vi promenaden ner till Zefyros att ett avskedskrus avnjuta. Vid halvtolv ordnade tavernabossen en taxi som raskt förde oss till Bussterminalen. Solen steka och värmen hög. Tavernaägaren berättade en mustig historia om den röda sanden som förra året drabbade hela Kreta och för resten merparten av övärlden. Det var rent förskräckligt, och så illa att han(tavernaägaren) icke ens kunde åka med sin bil hem den aftonen. Hela fordonet var fyllt med röd kletig sand. Tvenne biljetter för färden till Chania betingade pris av sex Euro per person. Vi anlände till Chania vid pass klockan ett och stegade genast ned till Marias taverna just innan hamnen, att där klyva ett krus vitt. Så vidare till La Casa i Old Town att taga vår förnämliga takstudio i anspråk. Här ska vi bo ända fram till nästa lördag då det är dags för hemresa med Norwegians flight till Arlanda. Resan till Chania var mycket vacker, och bjöd på en bedårande blomsterprakt samt vyer med lite snö på de höga bergen längs vägen Vi när en förhoppning att snödrivorna hava smält bort tills vi återkommer till Umeå den 2 maj. Eljest blir det kärvt. Nu har uppenbarligen allt charterflyg med full kraft kommit igång. Vi kunna här i Chania skåda mängder av vita ben och nosar spankulerandes runt i staden. De hade nog mera troligt tänkt sig att redan på förmiddagen rusa åstad ned till närmsta strand att stormpressa bort det vita, och i alla fall ersätta den färgen med tomatröd men svidande hastig solfärg. Dock, eftersom det här i Chania hela dagen varit skyigt och med svag sol, så gingo dessa förhoppningar åt skogen. Bättre lycka i morgon kantänka. Bilder från dagens Chania finner den vetgirige strax i bildgalleriet under ”24April em” Arne och Birgitta Senast redigerad av Arne den 2010-04-24 klockan 17:02. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Jag går ut från Arne o Birgittas tråd,,sorry,,Eva L..var Din dotter jobbat och vad Du sett det färgar inte Rethymno,,,alla har vi olika sätt att se på saker...
|
#14
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() //Kikh |
#15
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
#16
|
||||
|
||||
![]()
La Casa,takaltanen söndag 25 April.
Nu verkar solen ha goda förutsättningar att tränga undan de skyar som tidigare lägrat sig över nordkusten. Termometern visar redan 22 grader i denna tidiga morgontimme. Endast en svag havsbris råda. Under gårdagens afton tog vi först promenaden till Marias taverna att skicka eftermiddagsrapporten till forumet. Marias place är beläget längs gatan mellan hamnen och palmallén, just mittemot lädergatans början. På Marias finnes inget wlan, men det fixar man på Internetcaféet just intill ingången. Internetcaféet heter Triple W, och där betinga uppkopplingsaccess 1 Euro per timma. Sedan kan man sitta på Marias med mycket god signalstyrka att access hava. Vi styrde så stegen vidare till vår favorittaverna, Semiramis, för att se om de nu öppnat för säsongen. Vid förra besöket, i början av April, då var tavernan en enda stor byggarbetsplats. Nu var emellertid allt färdigt och tavernaägaren hälsade oss varmt välkomna. Röda orkestern fanns därtill på plats. En Schnitsel Gordon bleu till Arne samt tomatsoppa för Birgitta betingade inklusive ett krus vitt pris på 23€. Lite dyrare, visst, men vi är ju i Chania nu. Med notan följde det obligatoriska fatet med smetkaka samt en glasterrin flygbränsle. La Casas wlan är icke direkt något att skriva hem till vännerna om. Med snäll omskrivning kan detsamma beskrivas som fiasko. Det enda ställe där det fungerar, det är i Georges lilla kontor på bottenvåningen, och då får laptopen befinna sig maximalt 50 cm från routern… George försåg oss dock med koder till grannhotellens wlan, men dessa koder visade sig vara mer än inaktuella. Det får nu vid elvatiden bli en promenad till Marias place att skicka denna rapport. Gårdagens bilder lägges in i bildgalleriet under ”söndagfm25april” Nu kunna vi från vår takaltan skåda hurusom de nyanlända turisterna vandra ned mot Neo Choras stränder att bränna ben och armar under den starka solen. Svedan i afton till trots. Men förhoppningsvis fungerar soldiset som solfaktor sex, och göra brännan uthärdlig i afton. Vi sitta nu Marias place i dryga 25 grader att skicka denna något försenade snabbrapport. Livet leka. Arne och Birgitta |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Låter härligt! Här i Sikeå har vi nu 8,5 gr och inatt var det minus 5. Men solen skiner även här.
Hur är det har ni provat på att bada i havet? Eller är det för tidigt? Ha en fortsatt bra semester och än en gång Jätteroligt att läsa Er berättelse. ![]() Majken |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Började nästan bli orolig, när morgonrapporten dröjde i dag
![]() Följer noga med på er resa. Det verkar ju väldigt lyckad hittills. Önskar er en lika fin sista vecka ![]() Riitta ![]() |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Chania, söndag eftermiddag 25 April.
Vi inventerade nyss vårt förråd av viktualier och funno följande; En kaviartub av Kalles, två tredjedelar fylld, Birgittas Räkost sorgligt nog med bara en tredjedel kvar i sista tuben. De svenska tändstickorna gick slut i morse, men vi funno turligt nog de svensktillverkade ”Cricket” som i riklig mängd inhandlades. Piptobaksförrådet i gott skick och kommer att räcka veckan ut. Vi tog vid lunchtid och i soldiset promenaden ner till Marias Place att skicka morgonens något försenade rapport till forumet. Maria kunde berätta att den förhatliga skurktavernan En plo nu bommat igen för gott. Ett besked alla turisterna ska vara tacksamma för. Vid pass halvtvå skingrades plötsligt soldiset till alla nyanlända vitbensturisters glädje. Solstolsuthyrarna gnuggade likaså sina händer ute vid Neo Chora och andra stränder. Vi kunde också konstatera att flertalet butiker denna helgdag hade stängt, den renodlade turistbutikerna undantagna. Nu, när detta hamras ned, är det på tok för varmt att sitta ute på vår eminenta takaltan. Termometern visar 29 grader… Kanske ska vi beskriva lite om La Casa. George har inalles sex studios, takstudion inräknad. Dock är alla studios utom den på bottenvåningen tämligen torftigt utrustade om man tänkt sig laga mat. Studion i bottenvåningen har en separat köksavdelning med trinette och diskbänk. I vår studio finnes ett kylskåp, dock ej bullrande, och ovanpå kylen finner man tvenne muggar för kaffe, en vattenkokare samt fyra fat, lika många knivar och gafflar och två glas av mindre storlek. Ja, det är det hela ungefär. Vi vill dock med visst eftertryck påpeka att Pensionatsägaren George är en av de trevligaste värdarna vi någonsin mött i Grekland. Ingen kan som han måna om gästernas trivsel under vistelsen. I afton blir det ånyo en tur till Maria,s att skicka detta meddelande. Vi ska därefter ånyo och vid åttatiden uppsöka musiktavernan Semiramis att därstädes spisa god middag samt lyssna till Röda orkestern. Arne och Birgitta |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Underbart roligt att läsa om era äventyr!
Hälsa så mycket till Georgios! |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|