Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-22, 21:56
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Sv: Vi ska till Elafonossi (1 dagstur eller 2) bästa färdsättet?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalives Visa inlägg
Hej, är visserligen van bilförare så det är ett alternativ men går det bussar så kanske det är ett bättre alternativ, eller? Hur lång tid tar det från Chania med bil eller buss?

Ska man ha med sig en matsäck kanske?

2 veckor kvar
hej att köra bil i sverige och grekland skiljer ju sig lite. matsäck kan du ta med dig men det finns mat att köpa där också, föra året var det okej priser.

1 dag där räcker det gjorde det i alla fall för mig, det finns gott om solstolar att hyra vid stranden men jag rekommenderar att du tar en tur ut på ön istället, ju längre du går desto ensammare blir du, även snorkel och cyklop är bra att ta med sig.

är du känslig för sol kan ju en parasoll vara en bra ide. toaletter och duschar finns mellan stranden och parkeringen.

längtar själv tillbaka till kreta=)
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 21:05
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Ett hett tips: Gå inte barfota på ön, det är varmt i sanden
Jag tänkte inte på det förra året, när jag var där. Löste det genom att springa ner i vattnet och blöta fötterna, men de torkade FORT

Abi
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 21:38
Kalives Kalives är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Ok Flipp-flopp, parasoll, snorkel Tackar!!

Och någon som har några tankar/åsikter på färdsätt? Hur tog ni er dit?
Svara med citat
Gammal 2010-08-23, 22:17
habs habs är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Kalives Visa inlägg
Ok Flipp-flopp, parasoll, snorkel Tackar!!

Och någon som har några tankar/åsikter på färdsätt? Hur tog ni er dit?
Då jag gärna tar några öl under min semester så blev det buss med charter arrangören, det är inga problem att köra ditt själva.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 11:20
lemon lemon är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Inga problem att köra dit, då vägarna är helt ok.
Den största vinsten med att inte åka buss är att man kan vara där innan bussarna anländer och efter att de lämnat. Då är Elafonissi som allra bäst.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 11:30
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av lemon Visa inlägg
Den största vinsten med att inte åka buss är att man kan vara där innan bussarna anländer och efter att de lämnat. Då är Elafonissi som allra bäst.
Precis! Det är morgon/förmiddag och sen eftermiddag/tidig kväll som är de allra bästa tidpunkterna på Elafonissi. Därför rekommenderar jag att man tar med sig tandborsten och något rent till nästa dag så att man kan boka in sig på ett av de små pensionaten som finns där.
Vi har som regel åkt båt från Paleochora till Elafonissi, det är ett fint sätt att komma dit på också, om man nu är på de kanterna.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 18:44
Kalives Kalives är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Precis! Det är morgon/förmiddag och sen eftermiddag/tidig kväll som är de allra bästa tidpunkterna på Elafonissi. Därför rekommenderar jag att man tar med sig tandborsten och något rent till nästa dag så att man kan boka in sig på ett av de små pensionaten som finns där.
Vi har som regel åkt båt från Paleochora till Elafonissi, det är ett fint sätt att komma dit på också, om man nu är på de kanterna.
Vilka tips, tackar!
Intressant, vad kan en natt tänkas kosta på ett pensionat, brukar det vara enkelt att få ett rum? Tänker lite på restiden, antar att det tar en timme eller flera från Chania och då kanske lika bra att övernatta där.. ta ett morgondopp och sedan besöka lite platser på hemvägen. Vill inte stressa då man ändå är där.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 13:17
lemon lemon är inte uppkopplad

Det finns väl några på i princip gångavstånd, men på ett par minuters bilavstånd finns förnämliga Glykeria, som annonserar här på Kalimera. Glykeria rekommenderas mycket varmt.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 14:05
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Vi har bott på ett av de få (ganska enkla) pensionat som ligger på gångavstånd från stranden ett par gånger. Kalomirakis Panagiotis står det på visitkortet, tel. + 30 28220 61274 eller 61587. Det andra stället heter visst Panorama och har + 30 28220 61548. Jag har mobilnumrena också, om det behövs. Mina visitkort är några år gamla så det är med ett visst förbehåll.
Annars kan du hitta numret till Glykeria, dit jag tror man måste ha eget fordon (några minuters körning från stranden?), om du kollar under Öarna här till vänster och ser under Kreta.
Tror det är bäst att du kollar priserna med dem, det är några år sedan vi bodde i Elafonissi - och sedan beror det ju på tidpunkten också. Vi har varit där i september, den ena gången beställde vi på förhand, den andra gången fick vi rum på plats.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:51.