![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Bokar bara ett ställe i förväg Det ligger strax utanför Patra och används när vi är på väg från eller till Sverige.
Spänningen och framför allt överraskningsmomentet försvinner ju om man bokar i förväg och de måste finnas med i vår resvärld. Visst har det hänt att man stått utan rum nån gång (och då har bilen fått duga) men oj så mycket oväntat som hänt och vilka platser man fått övernatta på. Reser man med barn är det klart annorlunda och sen är vi ju inte alla lika som tur är. lars Kriti stin kardia mou |
|
|||
|
|||
![]()
Vi brukar förboka första natten....vi brukar landa sent.... Kravet vi har på boende är att det finns balkong med FANTASTISK utsikt. Därför gillar vi att "välja ut" boendet på plats.....
:-) Marie |
|
||||
|
||||
![]()
Jag brukar meddela några veckor för resan att vi kommer och vilket rum som jag önskar disponera.
![]() PANAKAKIS ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() På Chios hittade vi på plats, men det var inte det trevligaste vi bott på, dock toppenläge i Karfas. Och tillbaka på Lesvos bodde vi en natt i Mytilini, innan vi i hyrbil gav oss norrut. Väl där hann vi kolla Molyvos och Petra innan vi bestämde oss för Anaxos ![]() Måste få ihop ett album snart ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Intressant tråd!
Min första tanke var att det är klart man inte förbokar om man har gott om tid där nere och vill vara öppen för förändringar under resans gång. Vid närmare eftertanke kommer jag på att om jag har vairt på ön tidigare då förbokar jag gärna, då vet jag redan var jag vill bo. Oftast är det ett boende jag inte har bott på tidigare men blivit sugen på. Kanske en annan ort på ön som jag bara har besökt under dagen osv. T ex så var jag förra sommaren på Milos några dagar och bodde i Adamas, och det var bara bra, men blev då sugen att bo i Pollonia. Så nu har jag bokat hotell Nefeli Sunset de fyra första nätterna och sista natten som blir i Aten innan flyget hem. Resten får bli obokat för att det är härligt att inbilla sig en viss känsla av frihet! Pyttan ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Under de 15 år vi åkt runt i Grekland har vi förbokat två gånger.
Första gången är ganska många år sedan då vi skulle till Fourni, vi förbokade till och med rumsnummer på Toula Rooms då vi gjorde återbesök där. Båtarna var inställda så vi kom nästan ett dygn för sent men det gick bra ändå. Andra gången vi förbokade var då vi första gången luffade med barn. Emma var 8 månader och vi skulle ankomma Naxos vid 22-tiden på kvällen. Jag skickade ett SMS till Vaggelis på Agios Prokopios att han får komma o hämta i hamnen om han har rum att erbjuda och det gjorde han. En gång har jag ångrat att jag inte förbokat, det var då vi kom till Folegandros i Pingsthelgen och behövde tre rum och hela ön var fylld till bristningsgränsen, det löste sej till slut men då blev jag nästan lite smånervös, var ska drygt 70-åriga mamma sova i natt om vi inte får tag på rum. De senaste två åren har vi luffat med två småbarn obokat och det har aldrig varit något problem, jag kommer förmodligen inte att förboka till nästa sommar heller. Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vill bara påpeka att jag förbokar för att jag har blivit bekväm, inte för att jag är rädd att stå utan rum.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Självklart spelar också tiden då vi åker in. Juli/Aug kan det vara bra att vara garderad på populära öar. Numera, som pensionär, är 4veckor i september vår restid och då förbokar vi bara några nätter vid ankomst och några innan avresa. Pga av snabba ändringar av båttidtabeller har vi de senaste åren fått ändra resplaner i sista minuten och då är det skönt att inte ha rum bokade. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Mvh Janérik |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Samtidig har jeg vært på øyer i august hvor det har vært umulig å oppdrive rom, eller i små landsbyer med bare ett hotell som er fullt pga bryllup e.l. Ikke noe problem for meg/oss, vi har forhåndsbestillt. Verre for dem som ikke har gjort det. |
|
||||
|
||||
![]()
Vid tidigare resor innan barnen var med i bilden reste vi charter, alltså med förbokat hotell.
Vid resa med småbarn - ca 1 år var det också förbokat hotell. Både charter och endast flygstol m. egen bokning av hotell. Denna gång känns det som att vi kommer att förboka. Har flygstolar, drar till Kreta sista april. Vi kommer åka 2 vuxna, 2 barn. Troligen bokas de första nätterna, sen är jag sugen att dra vidare... Har inte luffat runt från ö till ö, endast bott på förbokat hotell via charterbolag. Om vi då tagit bilen och kört runt lite har vi sovit över på annan ort/by utan att förboka. Det har alltid varit lyckat! / Jenny |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|