![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Det är lite synd för den är både vacker och intressant med alla votivskepp som hänger i taket. Men han kan kanske fördriva tiden med att titta på skulpturerna i muséet och studera alla de andra votivgåvorna som finns utställda i olika smårum borta till höger om själva kyrkorummet.
Det är också intressant att läsa alla som ristat in sina namn i marmorbänkarna runt balustraden. Det finns grafitti där sedan mitten av 18-talet! Bli inte förvånade om ni ser folk som ligger i gångarna där eller runt om i området. Det kan vara fattiga som sökt sin tillflykt där eller några som stannar där en vecka eller längre tid för att be och helas. Kyrkan på Tinos lär vara den rikaste enskilda kyrkan i Grekland. Och när man ser alla votivgåvorna är jag inte förvånad... För att inte tala om Ikonen som är täckt med pärlor och ädelstenar. Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Tavelaffären har jag dock missat... Tur att jag fick ihop det till slut för jag tycker jag har gått vid den andra lilla parken så många gånger så jag BORDE ju ha sett en affär där.... ÅH VAD JAG LÄNGTAR DIT!!!!!! ![]() ![]() ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Gubben själv är lite fyrkantig och uppträder lite som att han är något "förmer"... Men det verkar mest vara en utmaning, eller attityd, för när man inte kryper för honom är han rätt rolig och trevlig. Glöm inte ta med någon godsak till den helvita katten, Doctor, som brukar ligga på en stol framför disken i bakre delen av lokalen. Där man betalar. Po ine y gata...? ![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Citat:
Citat:
![]() ![]() Peter |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Nä... Nu hade jag fel igen!
![]() Sorry. Jag tittar inte så mycket på vad saker heter på Tinos längre. Jag hittar liksom ändå... ![]() Men vattnet i Kardiani rinner genom byn hela året. Inte bara om våren. Det är en av anledningarna att man byggde byn där. Den andra är att den var svår att se för Pirater. Den tredje är att om de skulle bli sedda, är byn väldigt svåråtkomlig... ![]() Vattnet kommer från en källa uppe i bergen där vattnet av någon anledning pressas ut. Det är därför det är så grönt kring Kardiani hela året. Det är så mycket grönska runt Kardiani att man ofta har en brandbil stationerad där för att släcka bränder. Om ni kommer till Kardiani så titta på de gigantiska tvättkaren i marmor! Ni hittar dem ungefär mitt i byn en bit nedåt från "huvudgatan". Men man har numera lnte så mycket vatten som passerar just där. Det går andra vägar nu. Men det porlar i Kardiani året om... Kallt, klart källvatten som är helt OK att dricka! En dos Tinos kanske...? ![]() Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Vilken intressant läsning. Jag har inte hittat den förrän nu, när jag följer Arne och Birgitta på deras resa. Måste få fråga Dej Peter. Hur många gånger har du varit på Tinos? Vilken målande beskrivning du gör. Du borde flytta dit och jobba som guide. Kan man boka en vanlig charter resa dit? Eller är det endast bokning på egen hand som gäller?
Majken |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citat:
Citat:
Tinos är Cycladernas okända Pärla, väl värd ett besök. Ön är orörd av vanlig turism. På 2 veckor där ser du nog inte ens 10 ickegreker...! Man kliver av båten och hamnar direkt i det Grekiska vardagslivet, som det är på en ö! Oslagbart för den som vill se och uppleva ett Grekland som inte anpassat sig för besökare. Tinos bara... är! Vardag! Det är inget fel att ligga på stranden, det finns bra stränder på Tinos också, men just frånvaron av andra turister ger en lite speciell upplevelse. Peter |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|