![]() |
|
|||||
|
|||||
![]()
1. Jag vill börja med att säga att jag har ingen aning om vem Seukel är, eller har kontakt med vederbörande.
2. Ibland verkar ni inte ta Greklands problem på allvar... Eller så ser ni inte hela bilden. Eller inser konsekvenserna av vad som händer när ett land blir bankrutt. De behöver inte gå omkull direkt, det tar en dag eller två, men två sekunder efter att Grekiska staten förklarat sig bankrutt stänger de och stänger dessutom alla bankomater. För att skydda sina tillgångar. Men det är ju inga problem med ATM idag! Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Men låt oss ponera att sanningen ligger ungefär mitt emellan dessa analyser. Bara det är illa nog... Citat:
Nej. Som jag sade. Om staten går i putten, stänger bankerna, och då stänger bankomaterna också... Det fungerar ungefär så här: OM Grekland skulle tvingas förklara sig bankrutt så rusar folk till bankerna, de har redan börjat lite smått, för att ta ut sina pengar. Men det finns ingen bank i världen som har så mycket kontanter så de kan betala ut det som kunderna har satt in. I en sådan situation tömms hela systemet på kontanter vilket ställer till ytterligare kaos. Bankundernas pengar är bundna i andra tillgångar som nu antingen är värdelösa eller omöjliga att sälja... Dvs banken kan inte betala ut vad de är skyldiga kunderna och går i konkurs! Enkelt. Därför har Seukel rätt. Det har hänt förr och kan hända i Grekland. Och då är nästa fråga vad gör kunderna...? Går hem och säger att det var ju en himla otur? Knappast. Det blir ett djävla liv... Och DÅ vill jag inte vara där... Peter |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|