![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Att diskutera viner är väldigt roligt men också svårt. Det handlar som så mycket annat om tycke och smak men även om kunskap, intresse, nyfikenhet, erfarenhet osv. Vad som är orubbligt och som alltid följer oss grekgalningar är att vi upplever extremt mycket annat samtidigt som vi dricker vin när vi vistas i Grekland. Vad någon tycker om ett specifikt vin är unikt och att någon annan har en helt annan åsikt om just det vinet är en av skillnaderna mellan oss människor.
Jag tänker inte gå in och ens göra ett försök att förklara varför "Grekland inte är ett vinland" med den lilla grundkunskap jag har om varför det är eller inte är så. Men rubriken i denna tråd är en aning missvisande. Det finns väldigt mycket bra viner i Grekland, det kanske bara är så att de "bättre" vinerna inte syns särskilt ofta ute på öarna. Och öarna är många, vad som finns på en ö finns kanske på en annan, osv. Det är dock så att det som kan kallas "bättre" viner, de tillverkas i mångt och mycket på fastlandet rätt så långt norrut. Jag har ingen koll på vilka tillverkare jag syftar på, kan i och för sig en del namn men jag har inte "lagt dem på kartan" riktigt ännu. Jag har litteratur och tidningsartiklar som jag inte ägnat den uppmärksamhet de förtjänar. Och vad räknas i detta fall som "bättre" viner? Det går inte att svara på men generellt sett brukar kvalitet följas av det pris ett vin har. Nu är det inte så att ett vin för 60:- i så fall skulle vara så mycket "sämre" än ett som kostar, låt säga - 250:-. Och jag har endast en referens, vårt statliga Systembolag som jag sedan länge anser är en unik "institution" eftersom jag under c.a 15 års tid har grundat mitt stora vinintresse på vad som har funnits tillgängligt för mig att köpa. Den som vidgar sina vyer lite mer än att kanske bara ta sina minnen av grekiska viner druckna i Grekland, kan komma att göra vissa lärdomar. Det finns sedan många år ett tämligen förnämligt sortiment hos Systembolaget på Grekiska viner. Då pratar jag om beställningssortimentet som genom åren har putsats till mycket och blivit väldigt smidigt att använda. Men konsumenterna har ibland varit för "bekväma" och ansett att det ska finnas direkt tillgängligt på hyllorna i butikerna, det man avser att köpa. Bland de röda vinerna från Grekland finner jag vid sökning nyss att de gamla vanliga namnen finns kvar. Domaine Gerovassiliou, flera olika av röda samt vita. Alpha Estate, röda och vita. Chateau Julia, röda och vita. Biblia Chora, Boutari, ett antal olika röda och vita. Amethystos, Areti, Kallisti vitt för 115:- som är otroligt prisvärt och gott. Flera vita viner från Vinsanto på Santorini, Sigalas, Vin Santo men i och för sig väldigt dyra. Det finns således massor att beställa och jag lovar att det är riktigt bra kvalitet, jämförelsevis med t.ex franska och italienska viner som nämns i början av denna tråd. Dock ska jag flika in att just Frankrike och Italien inte kan jämföras med grekiska viner av idag då dessa två giganter sedan många decennier är ljusår före i ett antal begrepp som tradition, kunskap, tillgänglighet, MÄNGD, variation, innovation osv. osv. osv. Det är främst tre st. duktiga importörer som står för huvuddelen av de varumärken jag nämner ovan. Företag som särskilt Oenoforos med deras drifitiga och kunniga vd Takis Soldatos. Carovin är en annan som ingår i Soldatos "portfölj", dvs. det är i grund och botten "samma" företag som Oenoforos. Även Meletis tar in mycket viner men är en importör som har lite annat i sitt sortiment, bl.a livsmedel. Var nyfiken, lägg lite mer pengar, ta hem via beställning från Systembolaget och framför allt, det är givetvis skillnad på det vi dricker under våra resor, undertecknad håller med till 100% i detta. Kan icke beskrivas annorlunda, jag borde själv köpa mer via beställning och har också gjort det. Har några dyrare röda ligger på vänt till tillfällen då det känns motiverat att öppna dem. Dock har ekonomin andra hål som behöver fyllas, särskilt utgiftssidan så jag får ta det lilla lugna men jag kanske recenserar lite när jag väl drar korken ur någon. PS: Såg just att det var Italien och Spanien, inte Frankrike som nämns i början av tråden. Spanien finns med bland de jag kallar "giganter". Här pratar vi om det som kallas "gamla världen vs. nya världen" men det är en HELT ANNAN del av vinintresset. Hasse ![]() Senast redigerad av Hasse den 2011-07-29 klockan 09:40. |
|
|||
|
|||
![]()
Hasse, jag håller verkligen med om det du skriver ang vinerna på beställingssortimentet (där det f ö finns många pärlor!).
Jag har själv jobbat med vin i c:a 20 år och minns första gången Chateau Carras kom in i sortimentet. Beställningssortimentet i all ära, men tycker att det är otroligt trist att man "gömmer" de grekiska vinerna där, då man t ex förut kunde hitta fler röda från Österrike i det ordinarie än grekiska dito. ![]() Har talat med Oneofors om detta, men det verkar snarare hänga på ointresse från Systembolaget. Förra året låg dock Sigalas Santorini under en kort period i ordinarie, tillfälligt och litet, sortiment. Då var den ju ett fynd för 139 kr. Med lite tryck från oss konsumenter är jag övertygad om att vi skulle kunna få in fler grekiska i det ordinarie sortimentet. Efter förra årets besök, som jag skrev tidigare i tråden, tycker jag att det är en sådan påtaglig skillnad i vinutbudet, jämfört med för 10 år sedan. Jag tycker särskilt att de grekiska vinerna kan ge gamla världen en match vad gäller viner i "mellansegmentet" 60-80 kr. Jag inbillar mig att många handlar ur just det sortimentet. Så jag tror inte att ett grekiskt vin i den prisklassen skulle bli så svårsålt. Halvdyra viner som Nostos, däremot, där skulle det nog bli svårt att slå sig in. (Skrev mer om detta på min vinblogg, men vill inte bli för långrandig). |
|
|||
|
|||
![]()
Husker godt denne. Vinmakeren hos Carras, Evanghelos Gerovassiliou, driver nå sin egen vingård. Regner med at det finnes noe på bestilling her? Jeg kjøpte faktisk en flaske hvit Domaine Gerovassiliou på mitt lokale Vinmonopol i dag. Jeg har ikke smakt på den ennå, så jeg vet ikke hvor god den er, men skal være svært bra!
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Den fanns förut iaf och den var grymt bra. |
|
|||
|
|||
![]()
Jeg gleder meg. Skal smake på den i morgen tenker jeg.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Seaside. Tsantali fanns för flera år sedan på bolaget. Tyvärr inte längre.
![]() Har inte provat något från dem på jättlänge. Men om jag ser deras viner igen i grekland ska jag definitivt testa. |
|
|||
|
|||
![]()
Nu var det iofs Viognier jag provade. Såg nu att det har kommit fler vita sedan dess.
Men jag var impad av att det faktiskt var en viognier som jag gillade (har lite svårt för druvan annars). Vilken är det du har? |
|
|||
|
|||
![]()
Med delvis tyskspråklig (!?) etikett heter den bare "Domaine Gerovassiliou", regner med at det er den samme som med mer greskspråklig etikett heter "Ktima Gerovassiliou". Vinen er laget på en blanding av Assyrtiko og Malagousia.
Senast redigerad av mrwalker den 2011-07-30 klockan 23:21. |
|
|||
|
|||
![]()
Mr Walker, den har jag inte provat.
Ska bli spännande att höra rapport. ![]() Vi drack f ö just ett vin nyss (som jag bara var tvungen att köpa) som heter Nykteri. Ja, du förstår varför. ![]() Men den var hur som helst riktigt bra. Jag blir sällan besvien på Santorini-vinerna. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
For å sette vinen i sammenheng, det er ikke så stor forskjell (ihvertfall for en ikke-ekspert) på denne i forhold til de kjente Assyrtiko-viner fra Santorini. Jeg er ikke sikker på om jeg ville klart å plassere hvilken som er hvilken i en blindtest. Fargen er ganske solid gul, vitner om bra konsentrasjon. Smaken er som vanlig for druetypen veldig frisk og med mye frukt. Et røykslør avslører at den må ha vært innom fat. En flott vin til mat, ikke en kosevin til terrassen. Jeg innbiller meg imidlertid at det er en bedre balanse i denne enn i de andre Assyrtiko-viner jeg har smakt. Den har et snev av den eleganse som vanligvis mangler i ikke-Fransk vin. Så det forsvarer nok den ekstra prisen man betaler for akkurat denne. En bra vin ihvertfall, og kan trygt anbefales! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Blev nyfiken, var på Lefkas för 10 år sedan. Om det handlar om Lefkas förstås, din länk "ser i alla fall ut som om det vore så" ![]() Men, jag klickade på länken, de har ett lockande "intro" med fina och varma bilder men sen..... Klickade på "English" och "Skip intro" men kom tillbaka åter till introt med bilderna och sedan enbart grekisk text igen så den engelska varianten förblev osynlig. Synd, viner från Joniska ögruppen har varit prisade många gånger och ligger geografiskt annorlunda till gentemot de övriga ögrupperna. Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
SVAR TILL "annron"
( "klippte och klistrade" istället för att svara direkt, fick felmeddelande) Jag skulle gärna se Santo Wines, Michalakis, Gaia Estate, Lyrakakis och Tsantali. Tsantali har varit representerade med ett antal kvalitetsviner i Sverige till för ett par år sedan, vet ej varför de inte finns här längre. Synd, riktigt bra viner! Lyrarakis har ett par viner med i beställningssortimentet nu. Jag har beställt det röda som finns tillgängligt, vet inte när jag får tillfälle att prova det, kommer att ha det hemma nästa vecka (har inte hämtat beställningen i butiken ännu). Tillverkaren finns på Kreta har jag förstått. "Vinerna blir alltid dyrare när de ligger i beställningssortimentet." Hur menar du här? Vad jag har förstått är beställningsvinerna enbart en "förmedling" av ett gemensamt sortiment där Sveriges importörer får ut valda viner som kan beställas utan kostnadspålägg av annat än de kostnader importören själv har för att de kan lagerhålla dem här. Systembolaget testar inte dessa viner och tar heller inget ansvar för dem. Har för mig att man som kund inte heller har returrätt eller möjlighet till reklamation då Systembolaget inte är importör = ansvarig. Hasse ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|