Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-22, 22:35
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Flygledarstrejk?

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Gällande extrautgifter så tror jag strejk räknas som force majure och flygbolagen då inte är ersättningsskyldiga men det kan vara fel av mig. Värt att undersökas.
Har i Rafina har det gatt bussar till flygplatsen och till Aten idag, men taxi har vi inte sett manga av.

Tror sakert du har ratt, flygledarstrejk raknas nog som force majure och vi har valt att inte sla klackarna i taket men stannar pa vart utmarkta boende och checkar inte in pa Sofitel eller liknande .

Detta ar forsta gangen vi drabbas av strejk eller liknande pa alla dessa ar, sa vi klagar inte. 16 dagar blev till 17 harliga dagar i Grekland!
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 08:38
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Strejk i flygtrafiken utlovas den 25 igen!
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 10:03
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Nu börjar jag bli regält nervös inför vår flygresa med SAS till Aten på söndag. Ovissheten är stor hur vi ska gå till väga om det ej går att flyga dit då. Har kollat flyg på måndag istället, men då är biljetten tredubbelt så dyr. Och Norwegian flyger först på em, komma till Aten kl 21 på kvällen är väl inget drömläge i dagens läge.
Bara att ha is i magen och vänta på besked.
Snälla håll alla tummar ni har, det gör vi.
Kanske finns det fler kalimeror i samma sits?

Inger
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 13:43
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Vi har tidligere i tråden tipset om nettstedet livingingreece.gr. Om dere fulgte med der, ville dere se at flygelederstreiken søndag 25. er erklært ulovlig.
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 14:34
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Strejken på söndag avblåst.
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 16:18
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Har ar jag fran Tinos och kopte tid pa internetcafe for att kolla sa inte flyget pa tisdag ar installt! Man far hoppas att allt funkar..
Tank Marianne och Jens att ni inte kom ivag! Da kunde ni ju varit kvar har sa hade i tagit en lunch pa Marathia....Dar at jag i gar f o... Solen skiner och skiner men blasten tar i och jag har magiskt mysiga dagar!!! 3 dagar kvar nu. Ingen strejk har pa Tinos i alla fall men alla TV nyheter visar strejk, strejk, strejk!!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 16:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Så nå blir det trolig ikke noen flygelederstreik før 5.oktober! Godt mulig at den også blir erklært ulovelig.
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 00:39
Mariannes avatar

Vi har just kommit hem - och det känns skönt. Ca 30 timmar försenade, men vad gör väl det när man kommit väl hem och är nöjd med sin semester!
Vi tyckte det kändes bra att vara på fastlandet och följa läget torsdag, men vi har tänkt på om vi hade kunnat insistera på att SAS skaffade biljetter till deras eget plan, dvs med direktförbindelse även om det hade blivit flera dagar senare. Det hade vi gärna velat. Eller är man tvungen att acceptera deras erbjudande som innebär annat flygbolag och mellanlandning någonstans i Europa?

Ni som ska åka på söndag kommer säkert (som vi) att bli erbjudna resa med annat bolag om måndagen, om det är strejkproblem söndag. Men har SAS plats, så försök att insistera på att få åka med dem! Det är så mycket behagligare att resa direkt!
Nu minns inte jag säkert, men är det ni som ska vidare med båt från Rafina? Kommer ni till Aten på kvällen så är det kanske en idé att åka med bussen till Rafina och bo där över natten, annars taxi om det är senare. Ta med numret till Hotell Corali t ex. Jag har ett nummer till en som pratar engelska där, ska försöka skriva det här i morgon. Det är bara att gå uppför backen så är ni där, på "plateian", enkelt hotell, men duger bra för en natt. Sen går det säkert båtar tidigt nästa morgon, omkring 7.30, kolla GTP.

Vi fick SMS från SAS 22 timmar före avgång ang. det inställda planet, så ni bör få besked lördag. Sen ringde vi till Köpenhamn och fick ordnat med nya tider.

Torsdag var det flygledarstrejk i 3 timmar precis när SAS skulle ha landat och lättat. Fredag var det inte strejk, men flygledarna arbetade "efter reglerna" eller vad de kallar det när de plötsligt utsätter avgång efter avgång i flera timmar. Tre timmar sena kom vi iväg.... till München!

Senast redigerad av Marianne den 2011-09-24 klockan 01:03.
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 07:09
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Fredag var det inte strejk, men flygledarna arbetade "efter reglerna" eller vad de kallar det när de plötsligt utsätter avgång efter avgång i flera timmar.
Det betyr at de jobber i henhold til gjeldende avtaler mht arbeidstid, hviletid osv og ikke tar på seg overtid som de ikke er pålagt å måtte gjøre. Er nok ikke værre enn det!

Nå skal det jo ikke bli noen streik på søndag, muligens 5. oktober, men den blir trolig erklært ulovlig.
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 15:13
bocina bocina är inte uppkopplad

Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se......
Som vanligt får man ju inte särskild mycket information, bara att det är problem att få landa i Chania. Maskning, eller kanske bara att de "följer reglerna".

BoCina
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 16:47
LN LN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Bekanta på väg hem från Skiathos skulle landat 16.00 i Köpenhamn. 18.45 är nu satt som landningstid!!
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 17:19
LN LN är inte uppkopplad

och 19.54 är senaste budet för SAS från Skiathos till Cph
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 19:16
lemon lemon är inte uppkopplad

Strejkerna synes vara, om än ett utslag för desperation, ett ytterst säkert sätt att skjuta sig i foten.
Hoppas ni som ska iväg kommer iväg och ni som ska hem kommer hem på ett rimligt sätt.
/Magnus (som undrar om det blir drachmer nästa sommar...)
Svara med citat
Gammal 2011-09-24, 22:05
Mariannes avatar

Tyvärr tror jag att du har helt rätt, lemon.

Marianne - bekymrad!
Svara med citat
Gammal 2011-09-25, 00:36
bocina bocina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av bocina Visa inlägg
Tja, strejk eller inte, men vi sitter här på Arlanda i väntan på Norwegians flight till Chania som skulle ha lyft för en halvtimme sedan. Senaste budet är 16.40 men det återstår att se.....
BoCina
Vi kom iväg och sen gick det som det skulle. Dessutom var de sen ovanligt snabba ut med bagaget i Chania.

Däremot rörigt i och utanför terminalen, det är ju lördagkväll med många "byten". Blev knappast bättre av att det var förseningar. Enligt vissa uppgifter var det även någon form strejk som gjorde det svårt med hyrbilar. Vi hade dock vår bil på långtidsparkeringen strax utanför, så vi var snabbt iväg. Anlände Plakias ca 23.45 vilket inte var mer än 2 timmar senare än planerat. Får betraktas som godkänt i tider som dessa.

BoCina
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 15:43
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Det var nån slags partiell flygledarstrejk i söndags (Atén). Vårt Malevplan fick avgången drygt en timme försenad, med följd att anslutningen till Stockholm från Budapest missades. Malev skötte sej dock perfekt direkt efter landningen utanför Budapest. Transport till flyghotellet (fyrstjärnigt!) tio minuter från flygplatsen, middag och frukost och sen transport ut till flygplatsen och morgonflyget till Stockholm. Tror INTE att typ Ryan hade ställt upp på samma sätt...
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 17:58
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Förra lördagen blev vi försenade ner och även hem nu i lördags Betalade dyrt för hotellrum på arlanda som vi sen bara kunde utnyttja i 4 timmar surt.Tyvärr så lutar det nog åt att nästa år (fast jag vill till Parga)blir nåt annat land än Grekland. Var även i juni i grekland som dagarna före haft strejk så det var med andan i halsen vi kom ner.
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 18:38
Mariannes avatar

Jag har kollat med SAS idag och fått besked om att vi får ersättning för extrautgifter i förbindelse med extra övernattning pga flygledarstrejken. Bra att spara kvitton som ska skickas in.
Svara med citat
Gammal 2011-09-27, 23:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad

..och jag har kommit hem efter att ha klarat mig från alla slags strejker....busstrejken i går gällde inte Rafina utan jag kom direkt till Peris hotel efter att ha anlänt Rafina.

..men Grekland ÄR inte detsamma. Jag har många många tankar med mig hem efter samtal med många Tinosbor. Jag kan bara känna en stor sorg och bekymran för hur det ska gå för Grekland. Jag vill dock tillbaks igen nästa år.

Lissi - som dock hade problem med SJ och trasigt tåg och försening hem
Svara med citat
Gammal 2011-09-28, 08:26
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Och vi ar pa hotel Kimon i Aten, vart plan ska ga 14:15 till kopenhamn.
Har strejkar alla taxibilar, alla bussar och aven tunnelbanan. Snart ska enligt hotellet en bil komma o hamta oss for transport till flygplatsen.
Aven flygledarna ska strejka mellan kl 12-16. Just nu verkar det otroligt att komma hem till Kalmar ikvall.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59.