![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Sprutgurka Ecballium elaterium heter den. Ecballium är ursprungligen ett grekiskt ord, ecballein, som betyder kasta ut. Fröna kan slungas flera meter bort från plantan.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tack Titti
ofta när man vandrar så kan man ej låtabli att slåtill en frukt/fröhus med vandringsstaven och oj vilken sprut, någon sa den var giftig men kanske ej bra att få i ögonen. Olle |
|
||||
|
||||
![]()
På dagens morgonpromenad i mulet och kyligt väder så såg jag att den Vilda Persilja Tordylium (Gr.kafkalida) hade kommit i stora fält
Det är en god ört som används mycket i sallader och grytor men om man plockar och torkar som med svesk dill så tycker jag ej att det blir så mycket smak. Blommorna står nu lite still eftersom solen inte har lyst så starkt sista dagarna. Olle |
|
||||
|
||||
![]()
Härligt GRÖN persilja! Gott i mat, som man får mycket i Grekland, men visst ska det vara färskt och friskt. Jag köpte torkad dill med hem en gång, men kastade ut den efter ett tag, ingen bra smak, nej.
Hoppas värmen och solen snart kommer tillbaka till er, det ser lite väl kallt och grått ut igår och idag. |
|
||||
|
||||
![]()
Någon saknade höstfärger här på Kreta, vilket jag kanske inte riktigt håller med om. På västra Kreta är det ganska enkelt att hitta höstfärgerna då här är gott om lövträd.
Här kommer ett exempel på ovannämnda. lars Kriti stin kardia mou ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Nu börjar det blomma på riktigt när solen kom fram sommarvarm.
Detta mandelträd är det första vi sett blomma i år och det redan slutet i november utmed vägen mellan Rethymnon och Iraklion. Normalt brukar blomningen starta runt nyår. Även Anemoner blommade i KatoZakros men ej hela fält utan bara några enstaka blommor. Även denna bekant blommade i sin ensamhet. Förutom alla fina blommor så när vi gick upp Zakros ravinen så var det massor av Origano som redan vuxit stora samt timjan med stora blad, Vattenkrasse plockade vi till kvällens sallad. Apelsinträden lyser fulla av förggranna apelsiner. enstaka oxalis blommar denna bild är från i våras men dom blommar nu ser dom från fönstret där jag nu sitter. Kanske lite fusk med en gammal bild skall skärpa mig. Olle |
|
|||
|
|||
![]()
Helt underbart!
Tack, vi lånade en bild från restaurangen (där vi skall bo) och det blev så lyckat. Må väl hälsar vi från ett ganska varmt Blekinge. |
|
||||
|
||||
![]()
Paul
Jag tror att ni skall bo på Coral eftersom George och Christina som har tavernan ej har rum men väl nyckelt till Coral.(deras mobilnummer är. 6974392489) och Chritina kommer från Skottland så henes Engelska är riktigt bra.. Fint ställe att bo men vet ej om det finns möjlighet att laga frukost på rummet. kolla länken Vi bruka ha med oss en lite "jetboil" gaskök till morgonkaffet. Olle |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fina blombilder Olle. Tack! ![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|